Välkommen till veckans digitala nyheter – på 9 minuter håller vi dig uppdaterad med dom allra senaste digitala nyheterna! Denna vecka kommer du får läsa Googles nya konkurrent, Instagram’s försök till att minska duplicerat innehåll och om Youtube’s svar på TikTok.
Här kan du bläddra bland våra utvalda digitala nyheter 👇
- 1 Ska du välja embedded videos eller ursprungliga uppladdningar?
- 2 Har Google fått konkurrens?
- 3 Sökresultat erbjuder mer information om domänen
- 4 Gör ditt event synligt på Google
- 5 Facebooks nya funktion hjälper varumärke att associeras med rätt innehåll
- 6 Duplicerat innehåll, visst är det tråkigt?
- 7 Youtubes svar på Tiktok och Reels
- 8 Facebook News expanderar efter lansering i USA
Ska du välja embedded videos eller ursprungliga uppladdningar?
Den 29 januari under Google Search Central SEO office-hours var videouppladdning ett återkommande ämne. Frågan som besvarades var om det gör någon skillnad i SEO om man väljer att ursprungligen ladda upp en video till hemsidan eller om man istället väljer en embedded video.
John Mueller från Google, ger ett rakt och tydligt svar: vilket sätt du väljer att ladda upp videos på din webbplats, gör Google ingen skillnad vad gäller SEO. Google menar att om användarupplevelsen är bra så lägger Google ingen vikt i hur du väljer att göra.
Det kan vara värt att tänka på att om man väljer en embedded video från Youtube, kan Google välja att servera Youtube sidan till användarna istället för din egen landningssida.
Läs hela artikeln här.
Har Google fått konkurrens?
Det lanseras en helt ny sökmotor, vars namn är Preseach. Den nya sökmotorn är skapad för att sätta stopp för Googles monopol. För att lyckas med detta kommer Preseach garantera säkrare integritet för att skydda användaren. De vill även belöna sina användare med kryptovaluta.
Tycker du det är lika spännande som vi, spana in det här.
Sökresultat erbjuder mer information om domänen
En ny uppdatering gör det möjligt för Google Search att erbjuda mer information om domänen redan i SERP (Search engine results page). Med hjälp av en ny trepunkts icon kommer användaren nu kunna få viktiga insikter i sökresultatet. Den information som kommer vara inkluderad är:
- Om det är ett organiskt sökresultat eller en annons
- En beskrivning av domänen
- Om domänen är säker
Denna funktion kommer även att ge användaren lättare tillgänglighet till sekretessinställningar. Dela gärna med dig av dina erfarenheter om du redan testat den nya funktionen i kommentarsfältet!
Gör ditt event synligt på Google
Google Event structured data gör det möjligt för dig som anordnar event att bli synlig i både Google Search och Google Maps. Google har nu uppdaterat kraven för Events structured data. De som blir påverkade av förändringen är de som tar betalt för events även de events som sker digitalt eller i hemmet. Om de fortsättningsvis vill synas i Google, behöver de alltså uppdatera sin strukturerade data.
Läs hela nyheten här.
Facebooks nya funktion hjälper varumärke att associeras med rätt innehåll
På Facebook finns det redan ett verktyg för att kunna utesluta innehåll där ditt varumärke annonseras. Detta verktyget gör det möjligt att exkludera ads från videos som har politiskt, religiöst eller spel associerat innehåll. För att underlätta ännu mer för varumärke kommer den nya funktionen göra det möjligt att välja exempelvis ett ämne som “Crime and tragedy”. Om man arbetar med försäljning av leksaker till barn kan detta vara innehåll som man vill undvika att bli associerad med. Vi tycker det är bra att Facebook utvecklar nya sätt för företag att skydda sin image!
Läs mer om det här.
Duplicerat innehåll, visst är det tråkigt?
Instagram’s försök till att minska duplicerat innehåll på plattformen har resulterat i en ny funktion som nu håller på att testas. Instagram vill förse sina användare med så bra content som möjligt och för att lyckas med detta vill de minska duplicerat innehåll. Instagram väljer därför att ta bort möjligheten att dela post’s från flödet i stories. Vi har ännu inte drabbats av denna uppdatering men vi får väl se hur det blir framöver!
Berätta gärna i kommentarsfältet vad du tycker om denna förändringen!
Läs hela artikeln här.
Youtubes svar på Tiktok och Reels
Nu lanseras Shorts, som är 60 sekunder videos anpassade för det mobila användargränssnittet. Många av Youtubes användare och creators besöker sidan via mobilen. Youtube vill göra det enklare att skapa innehåll på sidan. Shorts har redan lanseras i Indien, det gjordes redan när TikTok blev bannat (smart strategi). I andra länder kan man få sina shorts uppladdade genom att använda #Shorts
Spana in artikeln här!
Facebook News expanderar efter lansering i USA
Facebook News hade sin stora lansering i USA under sommaren 2020. Nu väljer även Storbritannien att använda sig av nyhetstjänsten. Genom att ha låsta artiklar tillgängliga för alla läsare i 24 timmar vill man skapa intresse så att fler väljer att teckna abonnemang. Financial Times, Sky News och Channel 4 News är några av de nyhetskanaler som Facebook tecknat avtal med.
Spana in artikeln här!