Hallå!
Välkommen till en ny spännande vecka med roliga digitala nyheter! Vi har koll på den digitala världen för att ge dig de allra senaste uppdateringarna.
Den här veckan tar vi bland annat upp att Instagram lägger till nyckelordssökning utöver Hashtags och profiler, Snapchat lanserar flöde liknande TikTok, Twitter rullar ut sina “fleets” – försvinnande tweets, Polisen sänder realityserie på IGTV och Google förlorar i svensk domstol!
Här kan du bläddra bland våra utvalda digitala nyheter 👇
Instagram har uppdaterat sin sökfunktion!
Instagram lägger till nyckelordssökning utöver taggar och profiler. Tidigare har sökresultaten varit begränsade till användarnamn, namn, hashtags och platser. Nu har Instagram gett sin sökfunktion ett riktigt lyft – du kommer kunna söka efter specifika söktermer och få upp alla inlägg som inkluderar den exakta termen i din caption. Det underlättar för användarna att hitta bredare utbud av innehåll samt ökar synlighet för företag.
Twitter lanserar försvinnande tweets
Nu rullar Twitter ut sina “fleets” globalt. “Fleets” betyder försvinnande tweets vilket innebär att användarna kan publicera innehåll som försvinner efter 24 timmar. I sin tur kan andra svara på ditt innehåll genom direktmeddelande, precis som på Instagram Stories.
Google förlorar i domstol!
Google förlorar i svensk domstol då de bryter mot GDPR-förordningen enligt förvaltningsrätten. Det handlar om hur Google behandlar personuppgifter när någon vill ta bort en sökträff kopplat till sitt namn. De åtalas för en sanktionsavgift på en viss summa. Det återstå dock att se hur det blir, domen kan fortfarande överklagas.
Snapchat lanserar ett flöde liknande TikTok
Snapchat har lanserat ett nytt flöde som kallas Spotlight som liknar TikTok flödet. Nu kan användarna titta på underhållande och komprimerade videos i ett vertikalt rullande flöde. Spotlight kommer vara navigerad på startskärmen i form av en Play-ikon.
Taggad på att börja använda Spotlight, klicka dig vidare till hela inlägget här!
Polisen sänder realityserie på IGTV
Nu vill polisen locka fler unga till polisutbildningen!
Därför har myndighetens kommunikationsavdelning skapat en realityserien “Ingripandepoliserna” på 7 avsnitt. Den kommer sändas på myndighetens Instagram Tv-kanal. Tanken är att man ska få en inblick i hur det är att arbeta som polis, fånga känslan av att det är ett roligt jobb trots tuffa uppgifter. Vilken bra idé!
Facebook lanserar Marketing Summit-serie
Google har nu släppt en kortfilm om hur “Google Search” fungerar.
Det finns tusentals frågor men inga lätta svar. Kolla in videon och få en inblick i hur det fungerar!