Välkommen till veckans digitala nyheter – på 8 minuter håller vi dig uppdaterad med dom allra senaste digitala nyheterna! Den här veckan kan du bland annat läsa om DuckDuckGo som slår rekord, LinkedIn som släpper gratiskurser och lägger till länkar i Stories och YouTube som börjar med shoppingikoner.
Här kan du bläddra bland våra utvalda digitala nyheter 👇
Sökmotorn DuckDuckGo slår rekord
Sökmotorn DuckDuckGo hade mer än 100 miljoner sökningar måndag den 11/1-2021. Som det ser ut nu kommer det genomsnittliga antalet sökningar per dag för januari vara 90 miljoner. Detta betyder att DuckDuckGo har ökat antalet sökningar med 73% sedan januari 2020. I USA är DuckDuckGo nu nummer 2 när det kommer till sökmotorer i telefonen.
Läs hela artikeln här.
TikTok går om Facebook i Time spent
Time Spent on TikTok har ökat med 325% jämfört med förra året. Detta betyder att den genomsnittliga användaren är på TikTok 21 timmar i månaden. Därmed är TikTok nu större än Facebook där användarna i genomsnitt spenderar 17 timmar i månaden.
Läs hela artikeln här.
LinkedIn släpper gratiskurser i annonsering
I LinkedIn Marketing Labs (som för övrigt är en ganska färsk nyhet i sig) får du som marknadsförare nu möjlighet att gå 6 kurser i annonsering på LinkedIn, helt gratis. I nuläget går det inte att certifiera sig i LinkedIn Ads, men vi tror att det kommer att bli möjligt i framtiden!
Facebook förbjuder vapenreklam
Till följd av anstormningen av Kapitolium för ett par veckor sedan, väljer nu Facebook att förbjuda all vapenreklam på plattformen fram till åtminstone 22 januari. Det finns redan innan ett förbud att marknadsföra vapen, ammunition och vissa andra vapentillbehör men nu väljer Facebook alltså att förbjuda även andra vapentillbehör som tidigare varit tillåtet att promota på plattformen. Facebook beskriver det som ett sätt att undvika att människor använder plattformen för att uppmana till våld samtidigt som man förbereder för en fredlig installation av den nya presidenten.
Läs hela nyheten här.
LinkedIn lägger till länkar i Stories
Efter att detta har testat sen i höstas har nu LinkedIn officiellt lanserat möjligheten att lägga till länkar i Stories. Det fungerar som de flesta andra verktygen, längst ner inkluderar du en “See more”-länk som leder till den URL du klistrar in. Tyvärr finns så klart en begränsning för att kunna använda detta, än så länge gäller det för LinkedIn Pages samt privatpersoner som har över 5000 kontakter eller följare.
Läs mer om det här.
Google lägger till shoppingbag på YouTube-videos
Google lägger nu till möjligheten med shopping direkt från YouTube-videos. Längst nere i vänstra hörnet kommer det finns en shoppingbag ikon där skapare ska kunna inkludera vissa produkter i deras videos. Du kan kolla in mer information om dessa produkter, titta på relaterade videor eller köpa artiklarna.
Läs hela artikeln här.
I förra veckan presenterade YouTube denna nyhet, grymt för marknadsförare som vill jobba med videos. Nu finns nämligen en helt ny typ av sökresultatsida där vi kan få information om hur många videos som finns sökbara på hashtags. Alltså hur populärt ett ämne är. YouTube presenterar videos med flest views överst i sökresultatet. Spana in hur det ser ut!
Läs mer här.