Ny vecka – Nya digitala nyheter! Den här veckan kan du bland annat läsa om Instagrams nya desktop-funktion, LinkedIns digitala magasin och YouTubes radering av videos från Xinjiang-provinsen. Det och mycket mer bjuder vi på den här veckan!
Här kan du bläddra bland våra utvalda digitala nyheter 👇
Google testar ny sök-feature!
Google testar en ny feature där de “varnar” sökaren för eventuella oseriösa och osäkra sökresultat – Resultat som är nytt eller som nyligen ändrats. Notisen som kommer dyka upp framåt ser ut såhär: “It looks like these results are changing quickly. If this topic is new, it can sometimes take time for results to be added by reliable sources.” Läs mer om featuren här.
YouTube tog bort videos om mänskliga rättigheter.
Det var i förra veckan som YouTube valde att ta bort flera videos från en kanal som drivs av en organisation för mänskliga rättigheter. Innehållet på kanalen visade på utnyttjandet av människor i Xinjiang-provinsen i Kina. YouTube motiverade video-raderingarna med att dessa videos bröt mot flera av plattformens regler, bl.a. skyddandet av människors identiteter då flera av de som medverkade i filmerna visade upp sina identitetskort. Läs mer här.
Google lanserar nytt, kreativt annonseringsverktyg!
Här kommer lite roliga nyheter för dig som jobbar med Google Ads-annonsering: I förra veckan lanserade företaget ett annonseringsverktyg som de valt att kalla “Ads Creative studio”. Syftet med det nya verktyget är bl.a. att samla flera olika verktyg på ett och samma ställe. Läs mer om Ads Creative studio här.
Facebook fokuserar ännu mer på e-handel.
Facebook växlar nu upp sin nya e-handelsinriktning. Detta gör de genom att introducera flera nya shopping- och discovery-verktyg, bland annat genom att införa Shops på WhatsApp och en ny sök-funktion för produkter på Instagram. Detta meddelade Mark Zuckerberg i förra veckan på en Facebook-livesändning. Vill du veta mer om detta? Läs här.
LinkedIn publicerar digitalt magasin!
I samband med att fler och fler företag återgår till normala arbetsrutiner, i och med de ökade Covid-vaccinationerna och att pandemin håller på att plana ut, ger nu LinkedIn ut ett digitalt magasin som har fått namnet “Return to Growth”:
“Ready for Business 2021 explores everything that’s involved in using digital marketing to drive growth and get your strategy moving. There’s detailed insight on identifying your highest-value audiences and engaging them when they’re at their most receptive.
We dig deep into the growing importance of trust and thought leadership content in a post-pandemic world, highlight the changing nature of B2B buyer journeys, and share stories and strategies for how your marketing can inspire, entertain – and engage the ready for business mindset at scale.”
Instagram lanserar uppladdning från desktop.
Instagram har under de senaste månaderna utvecklat desktop-versionen av appen och möjligheten att kunna publicera bild och text därifrån. Nu har de tagit ett steg närmre lansering genom att låta några utvalda testpersoner prova på den nya funktionen. Vad tror du om den nya funktionen? Läs mer här.