Veckans TopPicks är äntligen kommen!
Denna veckan kommer du kunna läsa om bland annat Googles högre krav för verifiering, Metas rapport om pandemins påverkan på människors interaktion och om Twitter har tagit bort nofollow länk attributet med flit eller av misstag?
Det och mycket mer i veckans TopPicks!
Här kan du bläddra bland våra utvalda digitala nyheter 👇
Meta utvecklar integritets vänliga annonsalternativ
Meta, Facebooks moderbolag, är enligt uppgift på väg att utveckla en ny typ av annons som kommer förlita sig på mindre användardata för inriktning. Detta betyder alltså att man istället för att förlita sig på personlig information, kommer annonserna att mätas med hjälp av grundläggande mätvärden så som engagemang och videovisningar.
Om dessa “Basic Ads” som förlitar sig på engagemang och videovisningar som det sägs, så kan detta innebära att en annons räckvidd och prestanda kommer att bero på mängden engagemang som den genererar.
Annonsernas exponering kommer att kompenseras till viss del genom tittare som aldrig kommer att konvertera till kunder, eftersom en annons som får ett högt engagemang teoretiskt sätt skulle nå en större publik.
Läs mer här.
Google utökar verifierings kravet
Google slår numera till mot ekonomiskt bedrägeri för ekonomi annonser. Detta gör man genom att utöka sitt verifieringsprogram till fler länder. Denna utökning av verifiering för finans annonser kommer kräva att fler länder bevisar att de är auktoriserade att marknadsföra finansiella tjänster. Detta intygande lägger ett extra lager av skydd mot ekonomiska bedrägerier, vilket säkerställer människor om att inte bli lurade när de klickar på sök annonser och som gör att de känner sig tryggare som användare.
För annonsören innebär detta att man kommer behöva gå igenom två extra steg, de kommer behöva:
- Visa att de är auktoriserade av sina respektive tillsynsmyndigheter för finansiella tjänster.
- Slutföra Googles program för annonsörs verifiering.
Denna policy blir verklighet den 30 augusti, men annonsörer kan börja ansöka om verifiering redan i slitet av juni. Annonsörer som inte har slutfört den nya verifieringsprocessen senast den 30 augusti får inte marknadsföra finansiella tjänster med Google Ads.
Lär mer om verifieringskravet här.
Twitter tar bort nofollow
Twitter har tagit bort nofollow länk attributet från Twitter-inlägg. Det är oklart om Twitter tog bort detta attribut med flit eller inte och om till och med sökmotorer, som Google, skulle värdera länkar från Twitter eller inte.
Twitter är ett av de största sociala nätverken och används flitigt av SEO. Om länkar förblir oföljda kan det potentiellt leda till mer länk skräp i det nätverket och både skada Twitters användbarhet och det potentiella värdet av länkar i allmänhet på Twitter.
Läs mer här.
Meta publicerar rapport om pandemins påverkan
Meta har publicerat en rapport om hur pandemin har förändrat hur människor interagerat. Man har kommit fram till att många av trenderna som skett under pandemi perioden, kommer att förbli permanenta.
Meta Foresight (tidigare Facebook IQ) -teamet genomförde denna undersökning av 36 000 vuxna på 12 marknader. Här är några av deras viktigaste resultat:
- 72% av de tillfrågade sa att pandemin fick dem att omprioritera sina närmaste vänner.
- Alla användare angav att tekniken kommer spela en större roll för att förbättra den personliga kontakten med kunden, men de unga människorna är mest öppna för att använda mer uppslukande teknik för att främja dessa kontakter.
- 37% av de tillfrågade globalt rapporterade att de omvärderade sina livsprioriteringar till följs av pandemin.
Meta säger att dessa trender kommer sträcka sig över varumärkesrelationer på grund av att konsumenterna allt mer söker efter djupare kopplingar till varumärken.
Läs mer om rapporten här.
Fäst dina inlägg på Instagram
Under de senaste månaderna har man testat ett nytt alternativ som gör att man kan fästa sina inlägg i sin profil, som gör det möjligt att styra din Instagram-profil visning.
Instagram förklarade 7 juni 2022:
“Du kan nu fästa upp till tre inlägg (foton eller rullar) för att förbli överst i ditt profil rutnät, vilket ger kreatörer mer flexibilitet att uttrycka sig på sina profiler. Från och med idag kommer funktionen att vara tillgänglig globalt för alla användare.”
Denna funktion kommer göra det möjligt för dig att fästa både inlägg och reels, vilket ger dig en möjlighet att påverka och maximera attraktionen av dina inlägg och din Instagram-profil visning.
Instagram chefen Adam Mosseri har noterat att Instagram letar efter fler sätt att ge kreatörer över sin profil visning.
Läs mer om fäst-funktionen här.
YouTube lanserar ny funktionalitet för kritiska varningar
YouTube vill hjälpa kreatörer att förstå sin analys, denna nya funktion berättar för kreatörerna om deras kanal prestanda sjunker på något betydande sätt. Därför har de lagt in varningar som meddelar skaparna om hur publiken beter sig för att skaparen sedan ska kunna läsa mer på informationssidor om hur de tar itu med eventuella problem. YouTube själva förklarar det som:
“ Det finns massor av mätvärden tillgängliga, och vi vet att det ibland kan verka komplicerat och svårt att få ihop ibland. Vi kör ett experiment där vi visar några kreatörer ett mobildata berättelsekort om deras tittarsiffra sjunker, och sätt att förbättra.”
Tanken är att detta kommer att förenkla kanal analysprocessen, så att man inte fastnar i data, men ändå uppmärksammas på alla större problem som kan påverka kanal prestandan.
YouTube håller även på med att experimentera fram utseendet på kanal navigeringsfältet som flyttas från toppen av skärmen till kanal huvudet i mobilappen.
Vill du veta mer om varningarna som meddelar skaparen eller om experimentet av navigationsfältet? Klicka här.