Ny vecka = nya digitala nyheter!
Här kommer veckans digitala nyheter. Här kommer du bland annat kunna läsa om Instagrams nya funktion för att uttrycka positivitet, den nya WhatsApp tjänsten för företag, TikToks test av spel i appen och mycket mer.
Här har du veckans TopPicks!
Här kan du bläddra bland våra utvalda digitala nyheter 👇
Twitter lanserar “Super Followers Only Spaces”
Twitter lanserar ett nytt element endast för prenumeranter för att hjälpa sina kreatörer att bygga sina gemenskaper i appen. Twitter förklarar själva det som:
″Nu med Super Follows-only Spaces kan kreatörer erbjuda ett extra lager av konversation till sina största supportrar utöver Tweets genom att engagera dem genom live ljud”.
För att få åtkomst till denna funktion måste man logga in som super-följare, men de som inte är betalda prenumerationer kommer fortfarande kunna se dessa sändningar när de delas.
Denna nya lansering är en stark metod för att locka till sig nya prenumeranter genom att visa en förhandsvisning av något som kan göra dem mer nyfikna och vilja prenumerera.
Vill du läsa mer om nyheten, tryck här.
Ny WhatsApp tjänst för företag
Facebook och Instagrams moderbolag Meta har lanserat ett nytt molnbaserat affärs-API för sin andra stora sociala plattform, WhatsApp. Denna uppgradering innebär att det kommer finnas ett helt nytt sätt för hundratusentals företag att omedelbart ansluta till sina kunder. Målet är att påskynda svarstiden till kunderna för alla företag som använder tjänsten. Detta kommer innebära en stor möjlighet för mindre företag som använder något CRM-program.
Men detta nya erbjudande gör man WhatsApp till ett ännu mer attraktivt kommunikationsalternativ genom att kontakta dina kunder på så många kanaler som möjligt för att behålla dem.
Läs mer här.
Instagrams nya händelse funktion
Instagram har nyligen lagt till en funktion i händelsen, nämligen gilla den i form av en hjärt-ikon. Alltså precis som man tidigare har kunnat like:a på vanliga inlägg i flödet, kan man nu även göra detta i händelser.
Adam Mosseri, chef för Instagram, säger att denna funktion skapats för att försöka rensa upp användarnas DM-inkorgar. Så istället för att svara på en händelse med en reaktion eller kommentar, finns nu istället alternativet till att gilla den.
Funktionen kan medföra ett större engagemang och ger användaren en möjlighet att uttrycka positiva känslor mot andras innehåll.
Läs mer om funktionen här.
Vimeo avslöjar automatiska SEO-funktioner
SEO är en super viktig del av den sociala världen idag. Vimeo har uppmärksammat detta, och därmed tillkännagav Vimeo nya SEO-förbättringar som gör att användarnas videor blir mer upptäckbara på Google Sök.
Från och med den 16 maj, “Vimeo optimerar automatiskt videor för sökning, vilket förbättrar sökutseendet i ett försök att få fler visningar av användarnas videor och sidorna där dessa videor lever”, sa Matthew Smith, SVP, produkt på Vimeo, till CMSWire.
Vimeo vill självfallet att dess video älskande community ska lyckas, vilket också är anledningen till att de var ett av de första företagen som använde Google Söks bästa praxis för videospelare.
Plattformen har även några andra förslag på hur du kan få fler att titta på dina videor på Vimeo. Det och mer hittar du här.
TikTok testar spel i appen
Den globala plattformen TikTok meddelade nyligen att de testar spel på sin plattform som en del av en bredare insats på marknaden. Den underhållande plattformen har provat spel på sin plattform i Vietnam med hopp om att få fler reklamintäkter genom att uppmuntra användare att spendera mer tid på TikTok.
Företaget lanserar också en ny funktion för att tillåta direkt kreditering av specifika videor som ett sätt att begränsa spridningen av virala copycat-skapelser på appen och hålla skaparna av originalinnehåll nöjda.
Läs och se mer här.
Google lanserar Interview Warmup
Visst kan det vara nervöst att gå på en arbetsintervju? Google håller med!
Googles nya Interview Warmup-verktyg hjälper dig att minska nervositeten och öka självförtroendet. Detta verktyg använder sig av artificiell intelligens, som efterliknar människans naturliga intelligens, för att hjälpa människor att förbereda sig inför en anställningsintervju.
Interview Warmup innehåller tre typer av frågor:
- Bakgrund – täcker tidigare utbildning och erfarenhet.
- Situationell – hur specifika situationer hanterades tidigare eller kan komma att hanteras i framtiden.
- Teknisk – täcker kunskaper och färdigheter.
Med hjälp av röst-till-text eller tangentbordet kan användare öva på att svara på frågor som ofta ställs i intervjuer, sedan analyseras svaren och man får tips på förbättringar.
Läs mer om den underlättande funktionen här.