Välkommen till årets första vecka med digitala nyheter – på 9 minuter håller vi dig uppdaterad med dom allra senaste digitala nyheterna! Den här veckan kan du läsa om hur sociala medier blockerar Donald Trump, Google Ads Editor version 1.5, uppdateringar i Google Search Console och YouTube’s nya annonsformat!
Här kan du bläddra bland våra utvalda digitala nyheter 👇
Facebook tar bort gilla-knappen
Facebook gör en re-design av Sidor. Uppdaterad navigering, ett nytt Q/A format och ett helt nytt nyhetsflöde. En av de större förändringarna är att gilla-knappen försvinner, fokus kommer istället ligga på följare. Facebook menar att följare ger en bättre indikation på hur många sidan faktiskt når ut till. Den nya designen har testats sen i somras men kommer nu börja rulla ut globalt. Detta gäller inte för privatpersoner, utan bara sidor.
Läs mer om nyheten här.
Sociala Medier blockerar Donald Trump
Jag tror inte att någon har missat att Donald Trump rejält hamnat i klistret sedan han uppmanat anhängare att storma Kapitolium för att “ta tillbaka det stulna valet”. En påföljd av hans våldsuppmaning är att många sociala medier har valt att blockera hans konton. Twitter har valt att permanent ta bort Donalds konto. Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok och YouTube har alla stängt av Donald på obestämd tid.
Vi tycker att det ska bli spännande att följa vad detta kan ha för betydelse för vilket innehåll man delar på sociala medier framöver. Även om DT är en väldigt inflytelserik person som har vunnit många framgångar med hjälp av sociala medier, kan man ju undra hur stor påverkan även mindre kända personer kan ha. Spridandet av hat och våld på dessa plattformar kanske blir än mer reglerat framöver. Det hoppas vi på i alla fall!
Läs mer om nyheten här.
YouTube lanserar post-roll ads
YouTube aktiverar nu som standard post-roll-annonser för alla videos som är kvalificerade att visa annonser. Det finns tre huvudannonserings-alternativ att välja mellan: pre-roll, mid-roll och post-roll. Om du laddar upp en video som är längre än 10 minuter kan du välja en valfri kombination av dessa. Post-roll ads är en annons som visas efter att en video är avslutad och blir därmed kanske den minst påträngande annonsen som YouTube erbjuder.
Google bekräftar uppdatering i sökresultatet
I november förra året lanserade Google en förändring i sin ranking, som nu bekräftades av Danny Sullivan på Google. Förändringen låter Google presentera ett bredare utbud av innehåll på breda sökningar. Detta kallar dom för subtopic ranking. Google gav som exempel, “om du söker efter ‘träningsutrustning för hem’ kan vi nu förstå relevanta ämnen, till exempel budgetutrustning eller premiumval och visa ett bredare innehåll för dig på sökresultatsidan.”
Google Ads Editor version 1.5
Inte en rykande het digital nyhet men ändå värd att nämna. Mitten av december 2020 släppte Google version 1.5 av Google Ads Editor. Denna versionen innehåller nya verktyg som hjälper dig att förbättra din annonsstyrka, stöd för ytterligare rekommendationer samt bildtillägg.
Uppdatering av Google Search Console
Google meddelar att de har gjort betydande uppdateringar av “the coverage report” i Google Search Console. Google skriver att företaget lanserar betydande förbättringar av den här rapporten så att du blir bättre informerad om problem som kan hindra Google från att genomsöka och indexera dina sidor.
Google My Business lanserar ny rapport
Google lanserar nu resultatrapporter, du kan hitta dessa i Google My Business Insights. Du kan se hur många samtal och meddelanden du får inom en 6-månadersperiod. Du kan även se den sökterm som användes för sökare för att hitta din Google My Business i Google Sök och Google Maps. Den nya rapporten inkluderar tyvärr inte mätvärden som klick på webbplatser och startade vägbeskrivningar. Det visar dig inte heller om sökare hittade dig på Google Sök kontra Google Maps.
Google har skapat ett hjälp-dokument för detta – du hittar det här.