Som vi har längtat – Veckans digitala nyheter är äntligen här! Du kan bland annat läsa om nya Performance Max funktioner och Snapchats nya funktioner, Instagrams 90 sekunders långa reels och att YouTube testar annonsering på Shorts.
Det och mycket mer i veckans TopPicks finner du här!
Här kan du bläddra bland våra utvalda digitala nyheter 👇
- 1 Snapchat delar med sig av nya insikter.
- 2 Instagram utökar – 90 sekunders reels!
- 3 Twitter testar nytt alternativ
- 4 Nya Performance Max-funktioner
- 5 YouTube testar Shorts!
- 6 Google erbjuder användare att begära borttagning av sökresultat
- 7 LinkedIn publicerar en ny guide
- 8 YouTube utökar sitt “Pre-Publishing Checks” till mobilappen
Snapchat delar med sig av nya insikter.
För några år sedan, när Meta kopierade Snapchats Stories-format och gjorde det till sitt eget på Instagram, verkade det som att Snapchat skulle kämpa för att förbli relevant i det utvecklande sociala medielandskapet.
Men Snap höll fast vid sina bästa verktyg. De utvecklade istället sitt viktigaste användningsområde; att koppla ihop vänner. De fortsatte även med att utveckla sina branschledande AR-verktyg och funktioner. Det har gjort att Snapchat både kan behålla relevansen, samtidigt som de bygger grunden för en starkare framtid.
För att understryka detta har Snap delat med sig av några nya insikter kring hur användarna upplever appen och hur varumärken kan anpassa sitt innehåll till dessa upplevelser. Läs mer om detta här.
Instagram utökar – 90 sekunders reels!
Instagram började testa lite längre reels redan i februari, och olika användare har sett alternativet dyka upp i appen sedan dess. Instagram håller för närvarande på att anpassa sina videoerbjudanden till Reels-formatet, och Instagram-chefen Adam Mosseri noterade redan i december att:
“Vi kommer att fördubbla vårt fokus på video och stärka alla våra videoformat runt Reels”
Vill du veta mer om uppdateringen och expansionen, tryck här.
Twitter testar nytt alternativ
Tänk om du kunde lägga till en stillbild och en GIF till en enskild tweet? Eller vad sägs om en video också? Tänk om du hade kunnat bifoga alla tre olika formaten till dina uppdateringar, så att du kunde visa upp flera olika element i varje inlägg?
Detta kan öppna upp för en rad nya kreativa möjligheter! Även om detta inte är en realitet ännu så är det något som kan bli det i framtiden. Läs mer om det här.
Nya Performance Max-funktioner
Performance Max lanserar nya funktioner under de kommande veckorna. Dessa funktioner kommer att kunna hjälpa dig med att förvärva nya kunder, tolka resultat och börja uppgradera dina smarta Shopping-kampanjer med ett enkelt klickverktyg. I kampanjerna samlas Googles bästa automatiseringstekniker för att hjälpa dig att få bättre resultat i alla Google Ads-kanaler och annonsutrymmen.
Målet är att alla annonsörer som vill generera potentiella kunder eller öka sin onlineförsäljning ska få tillgång till det. Med detta mål kan du antingen lägga högre bud för nya kunder eller fokusera optimeringarna på nya kunder samtidigt som du bevarar kostnadseffektiviteten.
Läs mer om Performance Max och dess uppdatering här.
YouTube testar Shorts!
YouTube börjar testa annonser på Shorts. Shorts är en kortformad videofunktion som liknar TikTok och Instagram Reels. Funktionen introducerade YouTube under 2020.
“Vi upplever en liten motvind när det gäller intäktstillväxt, eftersom tittarsiffrorna för Shorts växer som en procentandel av den totala YouTube-tiden”, sa Alphabets finanschef Ruth Porat. “Vi testar intäktsgenerering på Shorts, och tidig feedback från annonsörer och resultat är hittills goda.”
Läs mer här om hur Youtube uppmuntrar kreatörer till att använda Shorts för att öka intäkterna.
Google erbjuder användare att begära borttagning av sökresultat
Google meddelade denna vecka att de utökar de typer av personlig information som användare kan begära att tas bort från sökresultaten. Enligt den nya policyexpansionen kan människor begära borttagning av personlig kontaktinformation, såsom telefonnummer, e-postadress eller fysisk adress. Innan denna expansion omfattade policyn huvudsakligen information som skulle låta andra personer stjäla din identitet eller pengar, såsom bank- och kreditkortsuppgifter.
Den utökade policyn tillåter nu också människor att begära borttagning av ytterligare information från sökresultat som kan utgöra en risk för identitetsstöld, till exempel konfidentiella inloggningsuppgifter.
Läs mer om detta här.
LinkedIn publicerar en ny guide
LinkedIn har publicerat en ny guide om hur man använder sitt Lead Gen Forms-annonsalternativ på bästa sätt, som du kan använda för att samla kontaktinformation och insikter från LinkedIn-användare, via enkla, automatiskt fyllda formulärpopup-fönster i dina kampanjer.
Den 17-sidiga guiden tar upp varför och hur för Lead Gen-annonser, inklusive tips om hur du får ut det mesta av dina kampanjer och verkliga exempel från varumärken som har använt alternativet.
Läs gärna mer om den här.
YouTube utökar sitt “Pre-Publishing Checks” till mobilappen
YouTube strävar efter att utrusta kreatörer med verktyg för att skydda deras tillgångar och kanal. Som ett verktyg för upphovsrättsskydd möjliggjorde plattformen förpubliceringskontroller under videoredigeringsprocessen. De gjordes ursprungligen tillgängliga för YouTubes Studio-instrumentpanel för skrivbordet. Idag utökar YouTube förpubliceringskontroller till sin mobilapp.
Det är ett praktiskt verktyg som har hittat ett stort värde i varningarna i skrivbordsappen. Nu kommer du kunna få samma information via mobilen, vilket hjälper till att effektivisera skapandet och uppladdningsprocessen.
Läs mer om detta här.