Välkommen till veckans digitala nyheter – på 8 minuter håller vi dig uppdaterad med de allra senaste digitala nyheterna! Denna vecka kommer du få läsa om; Kicks joinar Gamifications trenden, Facebook & Spotify inleder samarbete, Google Search Console uppdatering, FLoC förslag – WordPress användare påverkas, Google Marketing Livestream, LinkedIns produktsidor samt Reddits svar på Clubhouse.
Här kan du bläddra bland våra utvalda digitala nyheter 👇
Kicks hoppar på trenden med Gamification av sin kundklubb!
Kicks börjar med “gamification” av deras kundklubb och lanseras under namnet “Kicks Beauty Talks”. Detta har sedan tidigare använts flitigt inom IT-branschen, men nu sprider sig fenomenet med spelifiering sig vidare till andra branscher. Vilket innebär att kundklubben består av olika belöningssystem som aktiveras när användarna utför vissa uppdrag, detta är då hämtat direkt från spelvärlden. Det handlar inte bara om små rabatter, utan mer om andra fördelar och sociala belöningar som ska öka engagemanget och skapa lojala kunder. Liknande version finns för Webbhallen med olika levels (nivåer). Visst åter detta intressant – här länkar vi till mer läsning.
Facebook & Spotify inleder samarbete
De två jättarna anger att de inleder ett samarbete så att användarna inte behöver lämna plattformen för att interagera med varandra till deras nya projekt “BoomBox”. Det är ytterligare en konkurrent till Clubhouse fenomenet som skakat om världen. Samarbetet kommer att innebära att användarna kan streama musik och podcast direkt från Spotify utan att lämna Facebook. Där kommer också finnas möjligheter till att köpa en prenumeration, samt som gratisversion till audio-rooms. Vill du veta mer – följ länken!
Google Search Console – ny uppdatering!
Det har tillkommit ytterligare en ny rapport om sidupplevelser i GSC (Google Search Console). Detta för att optimera användarupplevelser inför kommande uppdatering av algoritmen (som rullas ut med start i juni): “Page Experience Update” som kommer att innebära att användarupplevelsen (UX) blir till en rankingfaktor men som i sin tur blir uppskjutet till slutet av augusti. Vill du läsa mer?
FLoC förslag – WordPress användare påverkas
Nytt förslag är under omröstning från FLoC (Federated Learning of Cohers), som kommer att blockera ersättningen av Googles tredjeparts cookies. Detta kommer i så fall att innebära att 40% av alla webbplatser som använder sig av WordPress – som open source lösningar kommer att blockeras. Retargeting kommer då inte heller längre vara möjlig att utföra om ditt företag har detta alternativet av plattform. Hur påverkar detta dig och ditt företag om förslaget går igenom? Följ länken.
Google Marketing Livestream
Den 27 maj mellan 17-19.00 (CEST), så går Google Marketing Livestream igång. Under det virtuella mötet kommer det att presenteras nya produkter och de senaste trenderna kommer att delas. Eftersom e-handelsbranschen hela tiden utvecklas, så gör Google det i samma utsträckning med nya funktioner för att hjälpa dig som företagare att lyckas. Vill du vara med? Vi tipsar om länken till anmälan!
LinkedIns produktsidor – tips!
Vi tipsar om LinkedIns funktion kring produktsidor – där organisationen kan lyfta fram sina produkter. Du skapar alltså en/ eller flera produktsidor för att visa upp din organisations produktsidor under fliken “produkt”, som i sin tur endast visas för medlemmar. Produktsidor kan också styrka kunder (andra sidor), som använder sina produkter under avsnittet “utvalda kunder”. Har du aktiverat produktsidor eller vill du läsa vad det mer innebär för dig?
Reddit laserar sin version av Clubhouse
Det är spännande att se hur många plattformar som hoppar på Clubhouse trenden och skapar sina egna versioner av funktionen. Så här kommer Reddits svar på audio-rooms – som går under namnet “Reddit talk”. Detta blir ännu ett alternativ för användarna att nätverka inom. Vill du läsa mer om Reddits lansering – klicka dig vidare här!