🚀 Ny vecka och veckans digitala nyheter är äntligen här. Denna vecka kan du läsa bland annat om nya lanseringen av “Search Insights”, vilka tider du ska posta på sociala medier under 2022 och Google Ads nya uppgraderingar. Det och mycket mer i veckans TopPicks finner du här!
Här kan du bläddra bland våra utvalda digitala nyheter 👇
- 1 Instagram möjliggör produkttaggning för alla i USA.
- 2 Google lanserar konverterings migreringsverktyg för Google Analytics 4.
- 3 YouTube lanserar nya “Search Insights” för alla kreatörer.
- 4 De bästa tiderna att lägga upp på sociala medier 2022.
- 5 Google Ads anpassade kolumner får stora uppgraderingar.
- 6 Nu kan du skapa insamlingar och donera till ideella organisationer direkt i Reels.
Instagram möjliggör produkttaggning för alla i USA.
Instagram gick ut med i måndags att alla Instagram-användare i USA med offentliga konton kan tagga produkter i sina inlägg. Instagram har tidigare sagt att idén bakom funktionen är att hjälpa människor att stötta småföretagare. Alla som trycker på en produkttagg kommer att kunna köpa varan direkt i Instagram eller genom att gå till varumärkets produktdetaljsida.
Instagram säger att de även jobbar på att få en liknande funktion för Stories. Läs mer här.
Google lanserar konverterings migreringsverktyg för Google Analytics 4.
Google rullar nu ut ett importverktyg för att migrera dina mål från Universal Analytics till Google Analytics 4.
Med målmigreringsverktyget kan du snabbt återskapa kvalificerade mål från din anslutna Universal Analytics-egendom som konverteringshändelser i din Google Analytics 4-egendom. Det som är bra är att du kan använda det här verktyget för att potentiellt spara tid för att inte behöva sätta upp dina mål från början i GA4.
Läs mer om hur verktyget fungerar här.
YouTube lanserar nya “Search Insights” för alla kreatörer.
YouTube har meddelat att de rullar ut sin nya Search Insights-funktion till alla kreatörer, som kommer att tillhandahålla en rad nya datapunkter för att förfina din YouTube-strategi, baserat på vad folk letar efter i appen.
Det kan vara ett mycket praktiskt verktyg för marknadsförare. Precis som Googles Search Console och Google Trends, som ger mer insikt i vad som driver din YouTube-kanals trafik och hur du kan optimera dina innehållsansträngningar för att anpassa sig till dessa trender.
Läs mer om denna nyhet här.
Pandemin har bidragit till en förändring i hur vi alla interagerar och använder sociala medier idag. Både som företag och privatpersoner.
Det råder inga tvivel om att sociala medier erbjuder många möjligheter för företag med nästan 4 miljarder användare på alla sociala plattformar. Faktum är att 71 % av konsumenterna fann sig använda sociala medier mer än de har gjort tidigare, vilket innebär att varumärken och marknadsförare måste möta sin publik där de är och när de är aktiva på plattformarna.
Nu släpper Sprout social nya insikter och trender om när det är bäst att posta på sociala medier. Läs nyheten här.
Google Ads anpassade kolumner får stora uppgraderingar.
Nya uppgraderingar ger annonsörer mycket mer kontroll över vad de kan se i Google Ads huvudgränssnitt. Dessa anpassade kolumner har historiskt sett gjort det möjligt för annonsörer att se kolumnuppdelningar efter konvertering, enhet och nätverk. Nu blir dessa kolumner ännu kraftfullare.
Google meddelade att nya mätvärden och funktioner för anpassade kolumner rullas ut till konton under de “kommande veckorna”. Detta ger dig möjlighet att skapa kolumner för att snabbt diagnostisera vilka kampanjer/annonsgrupper som når specifika mätvärden och mål för givna perioder i webbgränssnittet.
Vill du läsa mer om hur du kan skapa en unik anpassad kolumn som kan refereras till i en formel utan att duplicera processen klickar du här.
Nu kan du skapa insamlingar och donera till ideella organisationer direkt i Reels.
Det är inspirerande att se kreatörer hitta kreativa sätt att ge tillbaka. Instagram lägger till möjligheten för användare att skapa och donera till insamlingar direkt från Instagram Reels. Funktionen tillkännagavs tillsammans med en serie uppdateringar över Metas plattform och tjänster utformade för att fira Earth Day, inklusive anpassade klistermärken för Instagram och Messenger, profilramar för Facebook och mycket mer.
Fundraising on Reels är nu tillgängligt i mer än 30 länder över hela världen och kommer att stötta donationer till mer än 1,5 miljoner ideella organisationer.
Läs mer om den nya funktionen här.