Välkommen till veckans digitala nyheter – på 8 minuter håller vi dig uppdaterad med de allra senaste digitala nyheterna! Denna vecka kommer du få läsa om Facebook Analytics som försvinner, Youtube toppar listan när det kommer till köp inuti app, Rivaler till Clubhouse dessutom – Google Ads och Facebooks senaste funktioner!
Här kan du bläddra bland våra utvalda digitala nyheter 👇
- 1 Facebook Analytics försvinner från och med den 30 juni 2021
- 2 Youtube toppar listan – när det kommer till köp gjorda inuti app
- 3 Spotify förbereder för en rival till Clubhouse
- 4 Google Ads fem senaste funktioner
- 5 LinkedIn förbereder för social audio-room, ytterligare en rival till Clubhouse
- 6 Facebooks nya funktioner – låter användare begränsa inlägget
Facebook Analytics försvinner från och med den 30 juni 2021
Från och med den 30 juni 2021 försvinner Facebook Analytics. Fram till dess kommer det fortfarande vara möjligt att: ladda ner tidigare data, få åtkomst till rapporter, diagram, tabeller och utforska statistik. Vi tipsar om andra företagsverktyg som kan hjälpa dig att förstå ditt företags annonsering, närvaro och aktiviteter på både Facebook och Instagram.
- Facebook Business Suite: Din hantering av företagskonton på både Facebook och Instagram. Ger dig tillgång till din detaljerade statistik om målgrupp, innehåll och trender (är eventuellt inte tillgängligt för ditt konto ännu)
- Ads Manager: Här handlar det såklart om kampanjerna; där du kan visa, göra ändringar och se till resultatet för dina kampanjer, Ad Sets och annonser som är pågående på Facebook.
- Events Manager: Ett hjälpmedel som kan bidra till att konfigurera och hantera Facebooks företagsverktyg, som till exempel: Facebook-pixeln och API för konverteringar. Samt så ger det en överblick om de åtgärder som utförts på din webbplats, i appen och eventuell fysisk butik.
Facebook föreslår en kombination av ovannämnda tre verktyg som ett komplement då Facebook Analytics försvinner. Mer om detta kan du läsa här!
Youtube toppar listan – när det kommer till köp gjorda inuti app
Youtube har lagt beslag på tronen när det kommer till köp gjorda i appen av användare under första kvartalet av 2021, i världen. Därmed har de passerat både TikTok och Tinder och blivit marknadsledande när det kommer till köp gjorda inuti app. Under det första kvartalet av 2021 kan vi se en tydlig ökning av användare som köper funktioner inuti appar, vilket är ännu ett bevis på vilken inverkan pandemin har på app-marknaden. Vill du läsa mer om vilka köp som har utförts? Läs hela artikeln!
Spotify förbereder för en rival till Clubhouse
Clubhouse har influerat Spotify som förbereder deras svar på live ljud-sändningar. Ännu finns det inga specifika siffror på vad investeringen kommer att kosta Spotify, men en eventuell varumärkes-makeover av Betty Labs “Locker Room” har diskuterats. Detta i form av ett namnbyte. Spotify menar på att förvärvet är tänkt att påskynda marknaden för live-ljudplattformen. Låter det intressant, följ länken så får du mer information!
Google Ads fem senaste funktioner
Google har släppt fem nya, smarta funktioner och sätt hur man kan köpa annonser för olika kanaler som ni annonsörer inte får missa;
- Lista dig gratis på Google Shopping.
- Få interaktioner på Display och Youtube annonser, men betala endast för försäljningen!
- Kundförvärvet förbättras med nyheter.
- Gå offline, tips på hur man spårar offline konverteringar.
- Var kreativ, push–galleri annonser på alla nätverk.
Vill du läsa mer om vad nyheterna innebär? Klicka dig vidare här!
Nu är LinkedIn också i stadiet av att utveckla sitt eget forum för ljud-rum, för att följa trenden som Clubhouse startat. Även om konkurrenterna på ljudmarknaden är många, så kan det vara mer värdefullt på ett nätverk så som LinkedIn, där det handlar om professionella rum med specifika nischer som kan bygga upp din närvaro i branschen. Vill du veta mer om lanseringen? Läs mer här.
Facebooks nya funktioner – låter användare begränsa inlägget
Från och med i förra veckan (31 mars) tillkom en ny funktion på Facebook där användarna bland annat kan kontrollera vem som kan kommentera deras inlägg. Dessutom har de lagt till nya möjligheter för filtrering i nyhetsflödet, så att vi ska få upp mer relevant innehåll. Det ger alltså Facebook-användare mer kontroll över deras användning och upplevelse. Vill du fördjupa dig mer och se hur det påverkar dig? Läs mer om uppdateringen här!