Välkommen till veckans digitala nyheter – på 8 minuter håller vi dig uppdaterad med dom allra senaste digitala nyheterna! Denna vecka kommer du få läsa om Googles svar på förra veckans undersökning om klickfrekvens på SERP:en, TikTok som lanserar en ny funktion för din profil och hur Instagram utvecklar Ads för IGTV!
Här kan du bläddra bland våra utvalda digitala nyheter 👇
- 1 Google´s svar på undersökningen om sökresultat som slutar utan klick
- 2 Nu lanserar Tiktok en ny funktion för din profil
- 3 Googles John Müller om URL struktur
- 4 Hur stor är Facebook´s marknadsföringsbudget?
- 5 Nu kan även influencers i England och Australien använda ads på IGTV
- 6 Ny uppdatering hos Microsoft Ads, hur påverkar den dig?
Google´s svar på undersökningen om sökresultat som slutar utan klick
Google svarar på undersökningen som visade att 2/3 av googlesökningarna slutar utan ett klick, som vi rapporterade om förra veckan. De förklarar att antalet sökningar som fortsätter till en webbsida har ökat varje år sedan sökmotorns lansering. De säger också att anklagelserna inte tar hänsyn till användarnas sökbeteende. Google menar att de sätter användaren i kontakt med ett företag på flera sätt än bara med ett klick, exempelvis syns telefonnummer på sökresultatsidan.
Läs mer om svaret och hur sökbeteendet ser ut idag här!
Nu lanserar Tiktok en ny funktion för din profil
Den nya funktionen som TikTok lanserar innebär att användare kommer kunna gruppera flera videos till en temagrupp. Du kan döpa gruppen med videos och den kommer vara synlig i din profil. Än så länge är det bara några få kreatörer som fått tillgång till funktionen. Framöver är tanken att både kreatörer och företagskonto ska kunna få tillgång till funktionen.
Spana in hela artiklen här!
Googles John Müller om URL struktur
Google rankar inte din site baserat på din URL struktur. John Müller på Google säger att en URL inte används för att förstå strukturen på webbplatsen utan det gör Googles web crawlers. En webbplats får alltså inte fördelar i sökresultatet för att den har en platt URL struktur.
Läs mer om det här!
Hur stor är Facebook´s marknadsföringsbudget?
Ett coolt uppdrag för en mediebyrå är att få ansvara för Facebooks egna konto, det kan också bli möjligt! Just nu letar Facebook efter en mediebyrå och de bjuder in världens största byrås som får möjlighet att dela sin pitch. Den med bäst pitch får ansvara för Facebooks reklam- och marknadsföringskonto med en budget på 750 miljoner dollar.
Läs mer om det här!
Nu kan även influencers i England och Australien använda ads på IGTV
Instagram har redan lanserat ett test för IGTV Ads i USA för några utvalda kreatörer. Testet gick live i Maj förra året och nu är det några utvalda kreatörer i England och Australien, som får möjlighet att testa på funktionen. Funktionen erbjuder bra möjligheter för influencers att tjäna pengar på kanalen. Instagram hoppas att med hjälp av funktionen locka fler kreatörer att dela videos på plattformen och konkurrera med TikTok.
Läs mer om lanseringen här!
Ny uppdatering hos Microsoft Ads, hur påverkar den dig?
Uppdateringen innebär att Microsoft kommer ge förslag på förändringar på dina Ads för att förbättra prestationen. Microsoft Advertising vill med uppdateringen hjälpa sina användare att spara tid genom att automatisera tjänsten. För att förslagen som ges inte ska bli aktiva behöver du som annonsör aktivt välja bort dom. Spännande med mer automatisering men risken finns att annonsörer missar att tacka nej trots notiser. Vad tror du om denna uppdateringen?
Läs mer om uppdateringen här!