Digitala Nyheter

Digitala Nyheter v.3: Topvisible’s TopPicks

Publicerat av

Välkommen till Veckans (och årets första!) Digitala Nyheter! Varje vecka snappar vi upp de allra mest intressanta nyheterna från den digitala världen. Vi sammanfattar det och delar sedan med oss av det till er! 🙂 Har ni hittat digitala nyheter som vi har missat? Kommentera gärna!

Läs vårt senaste blogginlägg: “Bygg ditt varumärke i Sociala Medier”

Vi snackar även digitala nyheter på vår YouTube-kanal 👋


Let’s Go! Häng med i veckans 10 utvalda digitala nyheter 👇

Google – Core update

Digitala Nyheter - Google Core Update

Google bekräftade att en stor Core Algoritm uppdatering, med titeln “Januari 2020 Core Update”, rullade ut så sent som igår. Det är en bred uppdatering som på något vis kommer påverka alla sökresultat i hela världen. Däremot handlar det inte om en uppdatering där man kan förbättra något specifikt, som exempelvis “Speed Update”.

Läs hela artikeln här. Google själva hänvisar även till detta blogginlägg.

DuckDuckGo – prioriteras före Bing

Digitala Nyheter - duckduckgo

När folk startar upp sin android-telefon för första gången och blir ombedda att välja en sökmotor kommer Bing inte längre finnas med på listan som presenteras. Från och med mars-månad är det istället DuckDuckGo som går att välja. Användare som vill ha Bing får istället på egen hand installera sökmotorn. Läs hela artikeln här.

Facebook – Får ny design

Digitala Nyheter - Facebook-får-ny-design

Under 2019 presenterade Facebook en ny kommande design. En design som stödjer mörkerläge, som verkar ha blivit av väldigt stort intresse under förra året. Nu berättar Facebook att den nya designen rullar ut under våren. Spännande att se! Designen kommer endast gälla på desktop. Läs hela artikeln här.

Google testar – live kommentarer för TV-program

Digitala Nyheter - google-user-comments-live

Tidigare har man kunnat kommentera i realtid för sportevenemang direkt i en Google-sökning. Nu kan även TV-program som går live få denna funktionen. Det är för tillfället bara ett test. Läs hela artikeln här.

Lansering av – Bing Pages

Bing Pages

I veckan som gick lanserade Bing möjligheten för alla företag att registrera sig med Bing Pages. Med Pages kan du påverka sökresultatet vid sökningar på varumärke. I resultatet som visas som en knowledge panel inkluderas företagets sociala medier, webbplats och ibland även era senaste uppdateringar i sociala medier.

Vill du promota ditt eget brand som person så finns även här möjligheten att påverka sökresultatet på samma sätt som för företag! Se Bing Pages här.

Chokladföretag – utesluter videomarknadsföring helt

utesluter videomarknadsföring helt

Mot bakgrund av att streamad video vinner allt mer mark, har chokladgiganten Cadbury i sin nya kampanj valt att helt strunta i tv-annonsering i Storbritannien. I stället lägger annonsören tyngdpunkten på Youtube, Facebook, Amazon Prime och utomhus.

Cadbury är långt ifrån ensam om att dra ner på tv-reklamen. Även storannonsörer som Procter & Gamble och Unilever har dragit tillbaka pengar från medieslaget. Även i Sverige syns samma trend, bland annat Samsung som tittar på nya strategier för sin synlighet via video under 2020 och framåt. Läs hela artikeln här.

Facebook – kopplas ihop med Messenger

Nu är det inte längre möjligt att skapa ett Messenger-konto utan att ha ett Facebook-konto. Tidigare har man kunnat skapa ett konto på Messenger med sitt telefonnummer men nu knyter Facebook ihop sina tjänster ännu mer. Ni som redan har ett Messenger-konto kommer inte påverkas. Läs hela artikeln här.

Twitter – välj själv vem som ska kunna svara på dina tweets

twitter

Twitter överväger en ny funktion som låter dig styra vem som kan svara på dina tweets och inte. Tanken är att kunna undvika nättroll som skriver i en konversation för att förstöra. Du kommer själv kunna välja på fyra olika alternativ vem som ska kunna svara på din tweet eller ej.

Grupperna är: Global (alltså alla), Group (bara de som följer dig), Panel (bara de som är nämnda i din tweet), eller Statement (ingen alls). Läs hela artikeln här.

Analys – Organic Click Through Rate

Vi tipsar! En analys av över 5 miljoner sökresultat på Google har gjorts. Det har analyserats CTR-data på så mycket som 874 929 sidor och 5 079 491 sökfrågor. Läs hela artikeln här.

5 Key Findings:

  • Det första organiska sökresultatet har en genomsnittlig klickfrekvens på 31%.
  • Det första organiska resultatet har 10 gånger mer chans att få ett klick än ett på plats 10.
  • Organisk CTR för positionerna 7-10 är praktiskt taget densamma.
  • Ligger du högre upp än plats 7 kommer ytterligare ett steg upp i sökresultaten att öka din CTR med 30,8%.
  • Titeltaggar som innehåller en fråga har en 14,1% högre CTR

Hitta kärleken i rymden!

dejt i rymden

Bonus! Vill du bli den första kvinnan som reser till månen? Den japanske miljardären Yusaku Maezawa söker nu sin “plus en” till sin stundande rymdtur på SpaceX. Allt du behöver göra är att skicka in din ansökan här och hoppas på det bästa! 


Dela gärna!

Tags: ,

Tags: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *