Digitala Nyheter

Digitala Nyheter v.17: Topvisible’s TopPicks

Lästid: 4 minuter

🏃‍♀️🏃Swoosh sa det och så hade ännu en vecka gått! 🚀 Vi har återigen samlat ihop veckans allra senaste digitala nyheter här i TopPicks. Den här veckan pratar vi bland annat om LinkedIns nya funktion och Moz A/B-test. Det och mycket mer kan du läsa om i veckans digitala nyheter

Har vi råkat missa någon nyhet? Kommentera gärna!

📱Hashtags är en viktig beståndsdel i din kommunikation på sociala medier. Genom att använda hashtags kan du ge ditt innehåll större räckvidd och sökbarhet på de sociala plattformarna. Men hur ska man tänka när man väljer sina taggar? Läs vårt senaste blogginlägg om hur du ska tänka när du väljer dina hashtags här✌️

Nu tar vi och läser veckans digitala nyheter, eller hur? Ja!👇


Instagram lägger till shoppingdekal för mat!

Instagram lägger till shoppingdekal

Ännu ett härligt initiativ för att hjälpa det lokala näringslivet och för att underlätta att faktiskt hålla sig hemma. Mat är en av de mest populära sakerna att lägga ut på Instagram och nu förbättras upplevelsen ännu mer. Restauranger kan lägga till en dekal (både i flöde och stories) som kan ta användare till ett beställningsformulär. Det går även beställa presentkort direkt från dekalen. Läs hela artikeln här.

LinkedIn rullar ut omröstningar! 

Digitala nyheter LinkedIn rullar ut omröstningar

Enligt lite kodgrävade i LinkedIn verkar det nu som om dom håller på att utveckla sitt egna system för omröstningar. Vilket ger en enorm möjlighet för oss marknadsförare! Här kan ni läsa mer om hur det kommer fungera. LinkedIn kan inte meddela när detta blir tillgänglig för alla, men det rullas successivt ut. Läs hela artikeln här

YouTube testar video-avsnitt

Digitala nyheter YouTube testar video-avsnitt

YouTube testar en ny funktion för deras creators. Dessa kan nu välja att dela in sina videos i avsnitt. Dessa avsnitt kommer att visas som små kapitel-beskrivningar i tidslinjen i videon. YouTube kommer först att testa funktionen för Android och på desktop. Läs hela artikeln här

Fejkade Corona-nyheter – Facebook varnar användare

Facebook stämplar inlägg

Massor av desinformation om Corona-viruset har spridits på Facebook den senaste tiden. För att förhindra att ytterligare felaktig info sprids väljer sajten nu att markera inlägg i nyhetsflödet med en stämpel för de användare som på något vis har reagerat och anmält missvisande nyheter kring viruset.

I nyhetsflödet kommer det att visas en uppmaning till användarna att inte sprida tvivelaktig Corona-info. Läs hela artikeln här

Mer tillgänglig data i YouTube-analytics

Digitala nyheter Mer data i YouTube-analytics

Google lanserar nu mer data i YouTube Analytics för sina creators. Nu kan man även börja se när ens målgrupp/subscribers är aktiva och tittat på YouTube. Detta för att man kan ska kunna matcha med när man släpper sina videos etc. Läs mer här

Facebook lägger till ny reaktion för omtanke

För att Facebooks användare ska kunna visa lite extra kärlek till sina medmänniskor i dessa tider har de nu lagt till en ny omtanke-reaktion som de kan använda sig av när de kommenterar inlägg.

Till Facebook kommer en emoji som kramar ett hjärta och till Messenger kommer ett bultande hjärta. Funktionen kommer att rullas ut under den kommande veckan. Läs mer här

Moz-test visar: försämrad visningsfrekvens när man väljer bort featured snippets.

Digitala nyheter Moz test visar försämrad visningsfrekvens

Moz har genomfört ett A/B-test för att kunna utröna huruvida Googles nya regler kring featured snippets, där man nu bara kan få chansen att visas där men inte bland det övriga sökresultaten, leder till en försämrad visningsfrekvens eller inte.

En del menar på att det gör det och att det därför inte är någon mening med att visas bland feature snippets. Moz test visade däremot på att visningsfrekvensen minskade med hela 12% om man valde att inte visas bland featured snippets. Läs mer om testet här.



Fanny Bjuvang

Fanny är ny praktikant på Topvisible. Hon studerar för närvarande sin sista termin på Medieinstitutet i Malmö där hon läser till webbkommunikatör med inriktning mot sociala medier. Hon brinner för text- och bildskapande i olika former och det är också de ämnena som hon kommer att fokusera på under sin tid på Topvisible, något som hon ser mycket fram emot.
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *