Digitala Nyheter

Digitala Nyheter v.14: Topvisible’s TopPicks

Lästid: 4 minuter

👩‍💻👨‍💻Är du less på den långsamma lunken på hemmakontoret? Liva upp det hela genom att läsa veckans digitala nyheter från Toppicks! 👏Vi lovar att inte nämna c-ordet alltför mycket! Den här veckan bjuder vi bland annat på nyheter om Spotifys nya funktion och Googles inställda aprilskämt.

✨Är det någon nyhet som vi råkat missa? Kommentera nedan!

Du vet väl att du även kan ta del av ännu fler digitala nyheter på vår YouTube-kanal? Kolla in det senaste avsnittet av TopPicks där vi pratar om Google Data Studio, Google My Business, Sökmotoroptimering (SEO) med Strukturerad Data och tar upp ett ljuvligt tips från Google. Kolla in här!

Hoppa ur mysbrallorna, sätt dig upp ordentligt, kamma till dig och läs våra färska digitala nyheter här 👇👇


YouTube-tag ökar visningsfrekvensen under karantän

YouTube-kreatörer som postar DIY-videos under taggen #withme har fått ett rejält uppsving bland visningarna under de senaste veckorna.

Tittarökningen med 600% tros bero på att människor som sitter i karantän känner ett ökat behov av att skapa saker i hemmet. Perfekt läge för att pyssla tillsammans med en kreatör på YouTube med andra ord. Läs hela artikeln här.

Do´s & Dont´s – Så anpassar du dina Google-kampanjer

Digitala nyheter Så sköter du dina google ads kampanjer

Google har i dagarna släppt ett antal tips om vad man bör tänka på gällande ens Google-kampanjer i Corona-tider. Viktiga do’s and dont’s! Läs mer här

Expertgrupp ska sätta nya riktlinjer för marknadsföring i spelbranschen

Taskforce sätter riktlinjer för marknadsföring

“Trots att spelbranschen frodas så finns det inte några riktlinjer eller best practice för hur företag ska agera och interagera med gamers, gaming och esport. Att göra detta begripligt innebär på sikt stora förändringar för vår bransch”

Det säger Bailey Kosdal, ordförande för den nybildade expertgruppen på KAM gaming & tech på Proad som har bildats för att skapa riktlinjer för marknadsföring inom spelbranschen.

“Vi vill hitta en branschstandard på hur man mäter resultat och hur man prissätter kampanjer och reklam inom området”  

Läs hela artikeln här

Bildsök intar Spotify! 

Spotifys nya funktion

Nu kan du hitta exakt rätt musik för exakt rätt tillfälle. Ta en bild på din omgivning och få förslag på musik som passar stämningen direkt på Spotify. Med andra ord så intar bildsök även Spotify nu. Läs hela artikeln här

Pinterest – nu kan du bli en verifierad handlare! 

Digitala nyheter Pinterest Nu kan du bli verifierad handlare

Pinterest har nu lanserat “Verified Merchant Program”, vilket innebär att du kan bli en verifierad handlare.

Genom att vara en verifierad handlare får du tillgång till nyheter som nya insiktsverktyg och dynamisk retargeting. Du får även en shoppingflik högst upp i din profil. Läs hela artikeln här

Google bekräftar – Rankingen påverkas inte av stängda affärer

Google ranking påverkas inte av stängda butiker

Google har idag gått ut och sagt att om företag väljer att stänga sina affärer temporärt via Google My Business p.g.a rådande omständigheter, så kommer detta inte att påverka rankingen – någonting som många företagare tidigare varit rädda för. Läs mer här

Inget aprilskämt från Google i år!

Google ställer in aprilskämt

Google kommer i år att hoppa över sina uppmärksammade aprilskämt. Detta för att de istället vill fokusera på att hjälpa och visa respekt för de som drabbats av Covid-19. Läs hela artikeln här

Spelbolag uppdaterar populära utomhusspel – Kan nu användas inomhus!

Niantic uppdaterar populära utomhusspel

Spelbolaget Niantic som bland annat ligger bakom de oändligt populära AR-spelen Pokémon Go och Harry Potter: Wizards Unite , anpassar nu dessa och många andra utomhusspel för att istället kunna användas inomhus.

Till exempel kommer alla steg som spelarna tar inomhus att registreras och belönas, allt för att hålla igång spelcommunityn och uppmuntra de som sitter i karantän att fortsätta att röra på sig. Läs hela artikeln här

Digitala marknadsföringsexperter uttalar sig: “Håll huvudet kallt”

Digitala nyheter Marknadföringsexperter om krisen

Ledande digitala marknadsföringsexperter, som blivit intervjuade för en artikel om marknadsföring på nätet i kristider på sajten Ehandel.se, enas i budskapet om att krisen inte enbart har fört med sig negativa effekter för handeln. Tvärtom menar de på att det kan finnas möjligheter för de ehandlare som håller huvudet kallt i nuläget.

Top Marketing groups grundare Magnus Äng uttalar sig i artikeln om situationen:

“De allra flesta av våra kunders verksamheter mår tack och lov väl så här långt. Vi arbetar med några kunder verksamma i branscher som naturligt har det lite tyngre just nu, men våra e-handelskunder går fortsatt bra. Vi tror att de allra flesta som driver någon form av affärsverksamhet tänker på hur de ska tackla en eventuell nedgång i försäljningen och tappade affärer. Det är både sunt och nödvändigt och något som vi alltid ska ha en plan för – coronakris eller ej”

Läs hela artikeln här

🌟Bonustips!🌟

Byt font direkt i dina FB-inlägg

☝️Visste du att du nu kan ändra din font direkt i dina Facebook-inlägg? Denna funktion finns nu tillgänglig för alla. Hur bra är inte det? Kanske har du hunnit testa den redan? Kommentera gärna nedan och berätta vad du tycker om funktionen.

Vill du veta mer om denna roliga nyhet så kolla in vårt senaste Toppicks-avsnitt där vi berättar om detta (4:04 minuter in i klippet närmare bestämt! 😄) Titta här!



Fanny Bjuvang

Fanny är ny praktikant på Topvisible. Hon studerar för närvarande sin sista termin på Medieinstitutet i Malmö där hon läser till webbkommunikatör med inriktning mot sociala medier. Hon brinner för text- och bildskapande i olika former och det är också de ämnena som hon kommer att fokusera på under sin tid på Topvisible, något som hon ser mycket fram emot.
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *