Digitala Nyheter v.13: Topvisible’s TopPicks

Publicerat av

🌪Det har varit en minst sagt händelserik vecka ute i världen, så även på den digitala fronten.📱💻 Vi rapporterar som vanligt om de senaste digitala nyheterna och den här veckan berättar vi om hur digitala presentkort kan bidra till att rädda en bransch i kris och om att Google dementerar florerande rykten kring AMP-sidor.

Har vi råkat missat någon viktig nyhet? Kommentera nedan!

Vill du också fylla din inkorg med värdefulla tips, nyheter och kunskap inom digital marknadsföring? Läs vårt senaste blogginlägg om nyhetsbrev som inte bara är bra, utan riktigt bra. Du hittar inlägget här👌👍👏

Nyhetsbrev om digital marknadsföring

Redo för veckans nyheter?👍 Då kör vi!


Instagram gör en Snapchat – testar försvinnande-meddelanden.

Digitala nyheter Instagram testar försvinnande meddelanden

Något som Instagram ännu inte tagit efter Snapchat med är just meddelanden som försvinner efter ett viss tid. Denna funktion är väldigt populär hos Snapchat och nu väljer Instagram att också testa detta. Det är ännu inte publikt, Instagram testar sig fortfarande fram för en lösning. Läs hela artikeln här

Google dementerar myten: AMP inte en del av deras algoritm!

Google dementerar myt

Det florerar rykten på nätet om att AMP-sidor får prioritet av Google Search. Nu har Martin Splitt från Google dementerat i ett Twitterinlägg att AMP skulle vara en del i deras algoritm och därmed påverka ranking i deras sökresultat. Läs mer här

LinkedIn kommer med nytt annonsformat! 

LinkedIn testar nytt annonseringsformat

LinkedIn introducerar ett nytt annonseringsformat – Conversation Ads. Det är en annons som använder sig av konversation för att leverera en anpassad upplevelse för varje användare.

Företag kan bygga upp kampanjer med flera olika konverteringsvägar genom exempelvis chattbotar, call-to-action knappar med mera. Detta rullar ut successivt under de kommande veckorna som en publik betaversion, på alla språk. Läs hela artikeln här

Digitala presentkort – En räddning för små företag

Digitala presentkort

Johan Crafoord-Larsen, som vanligtvis jobbar på tech-hubben Hetch i Helsingborg, fick idén om att sälja digitala presentkort för lokala caféer och restauranger efter att ha pratat om branschkrisen med sin vän Nino Subotic.

Tillsammans har de nu startat det ideella initiativet Your local hero där de säljer digitala presentkort som kan användas efter Corona-krisen. På bara 48 timmar såldes det presentkort för hela 20.000 kr. Läs mer här

E-handeln kan komma att slå säljrekord

E-handeln ökar

Efter att virusvågen har passerat förväntas e-handeln att stå för 40% av all handel. Detta beror på att alltfler väljer att stanna hemma och sköta alla inköp ifrån hemmet, det i sin tur förväntas leda till ett rejält uppsving för e-handeln. Främst för handel som säljer hushållsvaror. Läs hela artikeln här

Förändringar på Google My Business – Går inte att lägga till nya reviews

Digitala nyheter förändringar på Google My Business

På grund av rådande tider har vi sett förändringar på Google My Business. Till exempel har det rapporterats om att det inte går att lägga till nya reviews på företag. Företagen kan i sin tur inte heller svara på reviews.

Utöver detta så finns det även möjlighet för företag inom restaurangbranschen att lägga till ytterligare information om dessa t.ex. erbjuder hemkörning eller takeaway. Läs hela artikeln här

Facebook sänker sin kvalitet på videoströmning

Facebook sänker kvalitet på videoströmning

Facebook och Instagram följer nu i Netflix, Amazon och Disneys spår och sänker videokvaliten på sina videoströmningsfunktioner. Detta för att frigöra bandbreddd för att sjukvård och ditansstudier ska funka bättre nu när Covid-19 tvingar oss att jobba mer digitalt. Läs mer här


Dela gärna!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *