leveransbarhet vid mail

Leveransbarhet på mail – undvik skräpposten!

Lästid: 5 minuter

Har du koll på din leveransbarhet (deliverability rate) när du skickar mail? De allra flesta lägger tid, energi och pengar på att skapa bra innehåll till sina mail. Rubriken bearbetas för att få hög open rate och det finns en riktigt snygg design med utvalda call-to-actions för att få hög CTR. Men vad spelar det för roll om ditt mail inte kommer fram?

Ett mätvärde som många missar är leveransbarhet på mail.

Vad innebär leveransbarhet på mail?

Leveransbarhet mäter hur många av dina mail som faktiskt tog sig fram till mottagarens inkorg. Din leveransbarhet blir lägre när mail studsar eller hamnar i skräpposten.

Exempel: Din Deliverability Rate är 98%, då kom 98% av dina mail fram korrekt. Har du en kontaktlista på 1000 personer var det alltså 20 personer som inte fick ditt mail.

Vad är en bra leveransbarhet på mail?

En bra leveransbarhet på mail är högre än 95%. Så klart vill du alltid nå fram till alla kontakter så ditt mål bör vara 100% men om vi ska vara realistiska så är högre än 95% väldigt bra. Vissa faktorer kan vi helt enkelt inte påverka även om vi gör alla saker rätt. 

Vad innebär det när mail studsar?

Email Bounces är mail som av någon anledning inte lyckas komma fram till mottagaren. När mail studsar tillbaka påverkar det din leveransbarhet. Det finns två typer av bounces som du bör ha koll på, hard bounce och soft bounce.

Vad är hard bounce?

En hard bounce innebär att du har skickat ett mail till en mottagare eller inkorg som av någon anledning inte existerar. Det kan handla om en felstavning i mailadressen eller att mottagaren har ändrat sin e-post.

Vad är soft bounce?

En soft bounce är inte lika allvarlig som en hard bounce. När det kommer till soft bounce handlar det om tillfälliga anledningar som gör att ditt mail inte når mottagaren. Servern hos mottagaren kan ligga nere eller så kan inkorgen vara full vilket gör att mailet studsar.  

Öka din leveransbarhet på mail

Är du medveten om leveransbarhet och inkluderar det i din strategi för email marketing så finns det ett gäng med saker du kan göra för att påverka det. Här kommer 6 tips! 

leveransbarhet på mail

1. Köp aldrig kontaktlistor

Den här punkten kan jag inte betona tillräckligt. Ja, det är lagligt att köpa listor och skicka mail till personer som har godkänt kommunikation via mail men det är aldrig en bra idé. Inte bara för den anledningen att det går emot reglerna i verktyget du använder för att skicka mail men de här personerna har högst troligt aldrig hört talats om dig och vill säkerligen därför inte ha mail från dig. Här finns stor risk att bli markerad som spam! 

Grunden till en bra leveransbarhet är en bra relation mellan avsändare och mottagare. E-postadresser av hög kvalité är aldrig till salu.

Fokusera istället på att bygga upp en kontaktlista med e-postadresser av kvalité. Kontakter som vill ta del av ditt innehåll och som aktivt har klickat på opt-in hos dig.

2. Håll din lista ren och uppdaterad

Email Marketing kräver en god hygien. I det här fallet betyder en god hygien en ren och uppdaterad kontaktlista. Även om din lista endast består av kvalitativa opt-ins, det vill säga personer som själva valt att finnas på din lista, riskerar du att bli markerad som spam. 

Jag förstår att det kan ta emot att kapa sin lista men i det här fallet är det alltid bättre med kvalité framför kvantitet. Genom att plocka bort dina hard bounces och oengagerade kontakter kommer du inte bara öka din leveransbarhet över tid, du kommer även få en markant högre open rate. 

Är du inte säker på när eller hur du bör rensa din lista? Kontakta oss så hjälper vi dig!

3. Använd SPF

SPF står för Sender Policy Framework och är ett slags valideringssystem för e-post. Det är designat för att motverka spam genom att verifiera avsändarens IP-adress. Servrar använder detta för att verifiera att du är ägaren och får skicka mail från den domänen. 

Du lägger till ditt SPF record i din DNS hantering.

4. Lägg till double opt-in

Double opt-in innebär att när någon fyllt i sin e-post för att prenumerera på din lista får dom ett bekräftelsemail med en länk där kontakten måste godkänna att dom vill ta emot kommunikation från dig. 

Double opt-in säkerställer att du får rätt e-postadress på din lista vilket minskar hard bounces. Genom att lägga till double opt-in kommer du få en mer kvalificerad lista och dina kontakter kommer vara mycket mer engagerade i dina utskick. Ja, du kommer troligtvis gå miste om några som inte godkänner ditt bekräftelsemail men det vinner du tillbaka genom en ren lista med extra engagerade kontakter.

Motsatsen till double opt-in är single opt-in, vilket rent krasst innebär att vem som helst kan fylla i fake adresser som hamnar direkt på din lista.  

5. Håll koll på ryktet för din avsändare

En stor faktor som påverkar din leveransbarhet är ryktet av din domän och din IP-adress. Just domänrykte är en av de ledande faktorerna när det kommer till leveransbarhet på mail. Ditt domänrykte är inte beroende av din ESP (Email Sender Provider), utan här ligger ansvaret helt och hållet på avsändaren att bibehålla ett högt domänrykte.

Om du inte har ett bra rykte kommer e-postleverantörer automatiskt att markera ditt mail som skräppost. Har du negativ historia i bagaget så som mycket spam-klagomål, låg open rate över tid eller väldigt höga bounce rates så kommer ditt rykte sänkas på din domän.

Kolla om din IP eller domän är blacklistad här!

Så ser du till att behålla ett gott rykte:

  • Övervaka ditt domänrykte genom tredjepartsverktyg
  • Håll din data ren och uppdaterad
  • Analysera alla utskick och var uppmärksam på dina mottagares beteende

6. Skriv en klockren rubrik

Rubriken kan kännas som en mindre sak att tänka på bland alla de tekniska sakerna men det kan mycket väl vara som så att du hamnar i skräpposten för att du har använt fel ord i din rubrik. 

Våra spamfilter idag är riktigt bra och dom kan upptäcka spam på långt håll i allt från rubriken, förhandsvisningstexten till footern på ditt mail.

Saker att undvika i din rubrik

  • Flera utropstecken !!!
  • Endast bokstäver i CAPS
  • Spam trigger ord som ex. “100% FREE”, “Loan”, “Miracle” 

Saker att undvika i ditt mail

  • Endast bilder, ingen copy 
  • Dålig html kod
  • Länkar med http:// och inte https://

Verktyg för leveransbarhet på mail

Det finns ett gäng med olika tredjepartsverktyg för att hålla koll på din leveransbarhet på mail. Om du inte får tillräckligt med information hos din ESP så är det en god idé att ta hjälp av ett extra verktyg. Nedan är två av mina favoriter.

  • Google Postmaster
    (Håll koll på: Domänrykte, IP-rykte, spamm rapportering och mer)
  • MX Toolbox
    (Håll koll på: SPF, DKIM, DMARC, tips för att underhålla ditt rykte och mer)

Har du problem med din leveransbarhet vid mail? Eller vill du komma igång med Email Marketing? Släng iväg ett meddelande så hjälper vi dig gärna!