Introduktion: Da Vinci Tools

Publicerat av

Med digital marknadsföring tillkommer en rad olika val av verktyg och analysprogram som hjälper oss att nå ut. För att göra arbetet lite lättare och faktiskt roligare, finns nu ett plugin-program för alla som använder sig av webbläsaren Google Chrome – Da Vinci Tools.

Vad är Da Vinci Tools?

Da Vinci Tools är plugin-programmet som hjälper dig att få en tydligare överblick i statistiken som vi hittar i respektive verktyg i Google Marketing Platform. Chanserna och möjligheterna är från start stora då programmet stödjer en rad med verktyg inom Google som du troligtvis använder redan idag. Men eftersom vi ska få en lite djupare förståelse så kommer jag idag att gå igenom de två verktyg som används mest frekvent, Google Ads och Google Analytics.

Google Ads

Vi börjar med en mjukstart i Google Ads som idag innehåller en väldigt nyttig och användbar funktion, heatmap.

Vad är heatmap och hur kan vi använda det? Tar vi oss in i Google Ads och väljer att ställa oss på kampanjnivå, rikta blicken till höger, så ser vi funktionen heatmap (se bild nedan). Aktiveras genom att klicka på knappen. Under fåtalet sekunder så uppdateras arbetsytan och du presenteras med möjligheten att sortera raderna i respektive kolumn efter hur bra/mindre bra de presterar.

Den enkla kartläggningen ger oss en överblick med färger som är lätt att tyda, grönt för absolut topp, gult/orange som medium och röd som lägst. Heatmapen fungerar ända från kampanjnivå ner till sökordsnivå, vilket ger oss tydliga direktiv på vad som fungerar bra och mindre bra.

Google Analytics

Verktyget som idag ger oss full insyn i hur vi förtjänar trafik till webbplatsen och hur användare beter sig väl inne på specifika landningssidor, Google Analytics. I verktyget med plugin-programmet aktiverat finner vi en rad olika möjligheter. Listan är lång och därför har jag valt ut tre stycken funktioner som förtjänar lite extra rampljus i dagens blogginlägg.

1. Heatmap, funktionen är densamma som i Google Ads. Vi väljer enkelt och smidigt vad vi vill kartlägga, är det trafik till webbplatsen från olika kanaler, försäljning för en e-handlare eller företaget som vill följa sina användare från ingång till utgång. I exemplet nedan kan vi smidigt och enkelt kartlägga och jämföra trafiken från olika kanaler genom användare, sessioner m.m. genom termometern och färgerna.

2. Low/High points, många gånger när vi analyserar grafer över exempelvis sessioner, användare och konverteringar så har vi ups and downs, som i alla verksamheter som mäter data.

Har vi då en graf som rör sig frekvent upp och ner med många toppar och dalar, kan det vara smidigt att snabbt få en överblick på när vi nådde som högst kontra lägst. Enligt exempel nedan har Da Vinci Tools gett oss två stycken förstorade cirklar, en för respektive topp och dal som ger oss visuellt tydliga punkter.

3. Sticky header
Varje gång vi använder oss av Google Analytics så väljer vi ett datumintervall, vilken typ av data vi vill analysera, scrollar ner på sidan för att se vår statistik och börjar kalkylera våra slutsatser. Vad händer när vi har analyserat klart och skulle vilja byta datum? Jo, vi scrollar upp på sidan igen för att byta datum.

Om jag då skulle exempelvis skulle vilja ändra datum med 1-2 dagar eller jämföra med förra årets resultat under samma period? För att göra detta lite mer tidseffektivt och spara lite på scrollningen, så har Da Vinci Tool en lösning.

Svar, gör enligt följande: Klicka på pin-nålen uppe i höger hörnet så att denna förvandlas till mörk grå, scrolla ner på sidan och voila, nu följer raden för datum med vart du än scrollar på sidan och du kan smidigt och enkelt byta datum och jämföra år mot år etc.

Hur installerar jag Da Vinci Tools?

För att komma igång så klickar du här. Här finner du mer information om programmet, hur många som använder det idag, betyg och vad det är bra för.

Efter att Da Vinci har installerats tas du direkt till inställningarna för programmet. Här finner du möjligheten att logga in med ditt Google konto, någonting som rekommenderas varmt att göra, men är absolut inget krav.

Utöver inloggningen så finner vi en meny till vänster som enkelt kan navigeras genom de olika verktygen som idag stödjer Da Vinci Tools.
Ta enkelt bort features som du ej vill använda eller lägg till nyheter som släpps efterhand som gör programmet mer aktuellt och uppdaterat.

Avslutande tankar och en bonus!

Då jag själv nyligen kommit över plugin-programmet så är erfarenheten i form av tid inte lång, men då det används dagligen så är jag långt över förväntningarna jag hade innan jag installerade Da Vinci Tools.
Arbetet blir lite roligare och enklare när det kommer till att framförallt tyda positiva vs negativa resultat med hjälp av termometern och färgerna.

Nu till bonusen!
För den som vill snabbt navigera sig genom de olika tjänsterna i Google Marketing Platform och inte tagit sig tiden att fästa flikarna i webbläsaren till dessa sidor.

Rikta blicken upp i höger mot Da Vinci Tools tillägget, klicka på plugin:et och vips så är du ett klick ifrån den verktyg som du vill ta dig till.

Sen kan man ju undra varför Google Ads inte finns med som en länk?


Hoppas att ni finner detta plugin-program lika nyttigt och användarvänligt som undertecknade gör! Om det dyker upp några frågor eller tankar så kontakta mig direkt, så hjälper jag mer än gärna till!

Ha en fortsatt underbar dag!

Dela gärna!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *