8 marknadsföringstrender du bör ha koll på 2024!
Senast uppdaterad: 18/1/2024
Marknadsföringsterrängen är ständigt i rörelse och 2024 är inget undantag – Därför vill vi passa på att dela med oss av detta årets marknadsföringstrender!
För att hänga med i utvecklingen och hålla sig aktuell måste du omfamna de senaste trenderna. Här kommer våra bästa tips för att hålla din marknadsföringsstrategi relevant och konkurrenskraftig.
1. AI – en gamechanger inom marknadsföring
Om det är något vi hör och ser idag är det allting relaterat till AI. Genom att integrera AI i din marknadsföring kan du revolutionera hur företaget analyserar data, personaliserar kundupplevelser, optimerar kampanjer och framförallt – effektivisera ditt arbete som marknadsförare. Det förstärker i sin tur ditt kundengagemang och genererar kundnöjdhet.
Bild från Hubspots undersökning som du hittar här.
AI blir din personliga assistent som kan ge dig inspiration, hjälpa dig att skapa texter, användas som kundtjänst, samt bidra med personliga upplevelser och snabba lösningar utan att tumma på kvalitén.
Det viktiga att ha med sig däremot, är att inte byta ut dina nuvarande resurser med AI. Använd det som ett verktyg! Den mänskliga touchen behövs fortfarande för att skapa optimerat innehåll.
2. TikTok & Short Videos – Kommunicera rörligt
Video-content i både korta och långa format fick ordentligt med framfart 2023 och trenden slutar inte där. Oavsett om det avser Instagram Reels, YouTube eller TikTok-videos kan marknadsförare se att engagemanget och konverteringarna följer därefter.
Det är inte ett nytt fenomen, men på sista tiden kan vi se att det dominerar på plattformarna. Innehållet varierar, det kan vara allt från storytelling till varumärkesbyggande innehåll, men användarna äter upp det!
Företag som aktivt tar vara på denna trend kommer ha en stark konkurrensfördel och kommer kunna kommunicera sitt varumärke dynamiskt. Genom att ge kunder och användare ett ansikte skapar man en personlig relation och en igenkänningsfaktor.
Något som vi sett explodera 2023 som vi bär med oss in i det nya året är Live Streaming, vilket blivit stort både inom e-handel och B2B-företag. Missa inte denna möjlighet för att öka försäljning och lead-konvertering!
3. Cookie-döden & alternativa lösningar
Med Googles nya riktlinjer gällande cookies och användardata behöver nu marknadsförare tänka om. Vi behöver fundera över nya lösningar kring targeting för att kunna spåra våra användare och kunders beteenden.
First-part-cookies kommer att bli den nya standarden och det är viktigare än någonsin att vi förstår vår målgrupp och våra kunder. Man ska inte underskatta förstapartscookies, då det vid rätt användning kan vara en guldgruva av information och ger oss tillförlitlighet.
Lär dig mer om cookie-döden och dataskyddslagar här:

4. UX – skapa en minnesvärd upplevelse
Detta år ser vi att animerade element och mycket färg banar vägen. Vi vet sen tidigare att en snabb och användarvänlig webbplats är avgörande för att möta kundernas förväntningar. Genom att addera element av berättelser och videoinnehåll skapar vi chans till ökat engagemang. Dessutom är det avgörande att hemsidan är tillgänglig för alla!
Vikten ligger i att balansera estetik med funktion och anpassa oss efter kundbeteenden. Vi ser stora typsnitt, 3D-element, illustrationer och komplexa gradienter. Preferenserna mellan minimalism och maximalism diskuteras starkt, vad föredrar du?
5. Voice Search Optimization – Framtiden för sökning?
Redan förra året kunde vi läsa mycket om det här och framtidsvisionerna och spekulationerna kring ämnet. Idag är det inte ovanligt med användningen av högtalare och röst-assistans. Därav blir ditt contents anpassning till röstsökning något att tänka på. Genom long-tail sökningar och fraser behöver datan struktureras för att säkerställa en matchning mot röst sökningar.
Detta ger företag en ny chans att kommunicera och interagera med sina kunder och här gäller det att vara anpassningsbar. Detta är också en chans att främja text och content runt frågeställningar. Tänk över vad dina kunder kommer fråga och vilka svar de förväntar sig och bygg upp ditt textinnehåll efter detta.
6. Social Media Shopping – Anpassningen till Social Commerce
Tiderna förändras och så gör även kundernas köpbeteenden. Vi ser snabbt att majoriteten av våra största sociala plattformar integrerar shoppinglösningar och rör sig mot att bli marknadsplatser. Enligt en rapport från HubSpot kan vi se att 71% av Gen Z föredrar att hitta nya produkter genom sociala medier och 51% av millennials är redo att hålla med.
Låter det spännande? Läs mer i vårt inlägg om Social Search här!
Gissningsvis har denna nya norm att göra med det visuella innehållet och hur majoriteten av konsumenter föredrar visuellt framför text. Genom att vara konsekvent med sitt content och schemalägga inlägg skapar man en igenkänningsfaktor och ett förtroende hos sina kunder.
Se till att ditt content har ett syfte och ett värde. Social Commerce handlar om att skapa en bro mellan den sociala faktorn och den digitala köpupplevelsen.
Med hjälp av våra sociala plattformar kan vi dessutom analysera kundbeteenden, preferenser och historik för att ge kunderna personliga rekommendationer och skräddarsy deras upplevelse!
7. Sökmotoroptimering & blogginlägg – ute eller inne?
Finns det något finare än blogginlägg? Nej, jag tror inte det. Att blogga är en klassisk strategi inom marknadsföring som vi har sett sedan företagen började bygga hemsidor. Faktumet att det är en klassiker och att det funnits länge betyder däremot inte att det är utdaterat – snarare tvärtom!
Anledningen till att vi än idag använder oss av SEO och blogginlägg är för att det fungerar.
Blogginlägg och SEO är ett ultimat sätt för att leverera ett värde för din målgrupp. Gör du det bra, kan du driva ännu mer organisk trafik till din webbplats och etablera dig och ditt företag som en thought leader inom din bransch.
Enligt HubSpots undersökning kan vi se att ett flertal kunder läser 1–4 blogginlägg den senaste månaden för att sedan köpa något från företaget som bloggat.
Utöver att driva kundengagemang och potentiella konverteringar har bloggar en viktig funktion genom sökoptimering. Därigenom kan man se att hemsidor med robusta bloggar har mer sökpotential och mer trafik än hemsidor som inte fokuserar på blogg.
8. Podcasts & ljudinnehåll – Hur det dominerar och varför du behöver hoppa på!
En sak är säker, 2023 var ett bra år för podcasts. Enligt en rapport från Edison Research kan man se att podcasts har fler lyssnare än någonsin. I USA kan vi se att 75% i åldrarna 12 och uppåt har lyssnat på podcasts och ljudinnehåll senaste månaden och 70% den senaste veckan. Med förväntade 40 miljoner nya podcast-lyssnare i år finns det stora möjligheter att bygga en bredare publik.
Enligt en undersökning från HubSpot planerar 82% av marknadsförare öka eller fortsätta investera i podcasts och ljudinnehåll 2024, det borde du också göra! Glöm bara inte att optimera dina sökord för att bli rankad.
Gillar du också att lyssna på podd och vill grotta ner dig ännu mer i digital marknadsföring?
Tips! Lyssna då på vår podd: “Digital marknadsföring med Topvisible”
Hoppas att du får nytta av våra marknadsföringstips och att det har gett inspiration framåt!
Vill du ha fler tips eller bolla idéer – Kontakta oss enkelt här!
Stort lycka till! 🙌











