Guide: Performance Max – Så skapar & optimerar du dina assets [2024]

Lästid: 3 minuter

Performance Max är en kampanjtyp i Google Ads som använder AI för att automatiskt optimera och leverera annonser på Google-ägda kanaler (Sök, YouTube, Display, Gmail, Maps m.m.) och syftar till att maximera konverteringar. Performance Max-kampanjer är applicerbara för såväl B2B som B2C-bolag och har kommit att bli en dominerande kampanjtyp, framförallt inom retail. Vill du veta mer om Performance Max kan du läsa vårt tidigare inlägg som du hittar här.

I dagens blogginlägg kommer vi dock djupdyka mer i själva annonsmaterialet och hur du optimerar dina assets (tillgångar) i Performance Max-kampanjerna. Läs vår checklista här nedan! 

Steg-för-steg: Så här skapar du dina Performance Max-annonser

 Skapa tillgångsgrupper (Assets Groups)

Du börjar med att skapa en asset group (tillgångsgrupp), i övriga kampanjtyper kallas dessa vanligen för annonsgrupper. Varje tillgångsgrupp består av bilder, videos, rubriker, logotyper och en lämplig CTA.

Tänk på att olika tillgångsgrupper kan optimeras för olika målgrupper och produkter. Målgrupperna kan styras mha. “Audience signals”.
I de fall som du driver en e-handel kan du dessutom välja exakt vilka produkter som du vill ska marknadsföras i de olika tillgångsgrupperna.

Lägg till och optimera tillgångar (assets) i PMax

  • URL: Ange målsidan som annonsen ska leda till. Detta bör vara den mest relevanta sidan för din annons, exempelvis en produkt- eller kategorisida. Använd en generell sida. Är det som så att du har en shopping feed (product listings) påkopplad i tillgångsgruppen så skickas trafiken från shoppingkampanjen in till korrekt produktsida direkt.
  • Rubriker: Skriv upp till 15 rubriker som snabbt och enkelt förklarar din tjänst eller produkt. Rubrikerna får max innehålla 30 tecken.
    Url & headlines i Pmax-kampanjer.
  • Långa rubriker: Skriv upp till 5 stycken längre rubriker på max 90 tecken. Dessa rubriker används på platser där det finns mer annonsutrymme. 

 

Long headlines i performance max

  • Beskrivningar: Lägg till upp till 5 beskrivningar som ger en tydlig bild av ditt erbjudande. Försök inkludera ytterligare matnyttig information. Max 90 tecken och endast ett utropstecken per beskrivning är tillåtet att använda.
  • Bilder: Lägg till olika bilder som passar din produkt eller tjänst. Bilder ska vara i olika format för att passa både små och stora skärmar. Som tumregel vill vi använda såväl kvadratiska bilder som landskapsbilder. För att uppnå så bra resultat som möjligt så rekommenderas det att lägga till minst 15 bilder.

Descriptions i pmax-kampanjer

 

  • Företagsnamn: Måste alltid anges och ska överensstämma med det företagsnamn som är registrerat under avsnittet för ”annonsörsverfiering“.
  • Videor: Video är obligatoriskt i PMax-kampanjer. Om du inte har en video kommer Google att skapa en automatisk (ej att föredra). För bästa resultat, ladda upp en kort video (15-30 sek) som visar din produkt eller tjänst. Videon måste vara uppladdad på YouTube för att den ska gå att använda i din Google Ads-annonsering.
  • Call to Action (CTA): Välj en passande CTA som ”Köp nu”, ”Läs mer”, “Handla nu” osv. Det finns ett gäng fördefinierade CTA’s att välja bland.

video + företagsnamn + CTA för pmax

Bonustips: Läggg till målgruppssignaler!

Även om Performance Max använder AI för att hitta relevanta målgrupper, kan du lägga till målgruppssignaler för att hjälpa algoritmen. Där kan du kan inkludera:

    • Intressebaserade målgrupper.
    • Användardata, som remarketinglistor eller kundmatchningslistor.
    • Demografiska segment (ålder, kön, inkomst).