Bygg ett starkt varumärke 7 tips

7 tips för att bygga ett starkt varumärke!

Lästid: 6 minuter

Med den här texten vill jag dela med mig av 7 tips på hur du kan arbeta för att stärka företagets varumärke. Först benar vi ut lite grunder – för det är såklart viktigt att ha koll på vad ett varumärke är och varför det är viktigt att arbeta med att stärka detta. Häng med!

Vad är ett varumärke?

Ett varumärke, eller brand som det också kallas, handlar om företagets identitet. Det innefattar inte bara de tjänster eller produkter som företaget erbjuder, utan också om hur företaget uppfattas utåt och det som särskiljer företaget från konkurrenterna. Ett varumärke är med andra ord de känslor som förknippas med ett företag.

Vad innebär ett starkt varumärke?

Ett starkt varumärke behöver inte per automatik vara ett välkänt varumärke. Det handlar snarare om att kundens bild av företaget, stämmer överens med hur företaget uppfattar sig själva och vill uppfattas av omvärlden. Ett starkt varumärke innebär ofta att kunderna väljer ditt företag framför konkurrenterna. Varför? Ditt varumärke är tydligt, väldefinierat och pålitligt.

Varför är det viktigt att ha ett starkt varumärke?

Att ha ett starkt varumärke som företag är viktigare än någonsin. När både konkurrensen ökar och ett större utbud av produkter och tjänster erbjuds, så gäller det att få kundernas förtroende, inte bara när det kommer till bra produkter och tjänster, utan som en helhet. Ett starkt varumärke utstrålar trygghet och leder till att kunder väljer just ditt företag. Varumärket handlar också om det rykte företaget har på marknaden.

Tänk dig att du ser en likadan produkt, som säljs av två olika företag. Det ena företaget har högre pris på varan, men du vet att detta är ett företag att lita på och väljer därför att betala den extra summan. Detta är ett tydligt exempel på ett företag som har ett starkt varumärke. 

Hur skapar företag ett starkt varumärke?

Vad är det då som gör att vissa företag lyckats bygga ett starkare varumärke än andra? Det finns såklart flera olika faktorer som spelar roll, men jag kommer här ta upp 7 saker du kan arbeta med i syfte att stärka företagets varumärke.

Varumärkesplattform

1. Se över företagets varumärkesplattform

Vad är egentligen en varumärkesplattform, och vad innehåller den? Jo, det är ett strategiskt styrdokument som är kärnan i hela företaget, en plattform som behövs för att både skapa, och bibehålla ett starkt varumärke.

Varumärkesplattformen innehåller ofta:

  1. Affärsidé
  2. Mission 
  3. Vision 
  4. Målgrupper
  5. Varumärkeslöfte
  6. Kärnvärden
  7. Positionering 
  8. Benämning 
  9. Tagline/Unique Selling Point/slogan

Det är lätt hänt att det vardagliga arbetet bara flyter på, och att företaget någonstans på vägen tappar bort grunden. Det kan till exempel handla om att nya medarbetare ersätter de som varit med på resan i flera år. Då är det desto viktigare att stanna upp och se över de byggstenar som utgör företagets bas. Frågor att ställa sig här är exempelvis:

Vilka är vi?
Vad är det vi gör och för vem?
Varför finns vi som företag?

Dessa frågor handlar om både företagets affärsidé, mission och vision. I varumärkesarbetet är det är också viktigt att ha en tydlig bild över vem/vilka företaget i huvudsak vänder sig till, det vill säga: målgruppen – eller målgrupperna. Här är det bra att dela ner målgruppen i olika segment och skapa 2-5 personas. (Lästips: Vad är personas? Allt du behöver veta på 3 minuter!)

Varumärkeslöftet syftar till det som företaget lovar kunderna. Vad kan målgruppen förvänta sig av oss som företag? Titta på till exempel IKEA som lovar att ge så låga priser som möjligt, och Coca Cola, som lovar att drycken ska smaka likadant oavsett var i världen man köper den.

En del av varumärkesplattformen är positionering, som handlar om vad som skiljer ditt företag från konkurrenterna. Vad är det ni gör, som andra inte gör? Vad är företagets framtidsplaner?

När det kommer till företagets grundläggande värderingar och det som ska leda det dagliga arbetet, är det viktigt att inte bara ta fram några ord som känns bra, utan också att se till vad dessa 3-5 kärnvärden faktiskt innebär för ert företag i praktiken. Vad gör företaget för att se till så att dessa efterlevs och genomsyrar det dagliga arbetet?

Värt att nämna är också taglinen, som kan användas för att fånga kärnvärdena i företaget. Dra nytta av den i marknadsföringen för att stärka varumärket.

Grafisk profil

2. Ha en tydlig grafisk profil

Vad är en grafisk profil och vad innehåller den?

En grafisk profil är en manual för företagets visuella identitet. Den består av företagets logotyp, färger, typsnitt och eventuella grafiska element – samt hur dessa får lov att användas. Den grafiska profilen är en av byggstenarna i varumärket.

Varför behöver företag ha en grafisk profil? 

En tydlig grafisk profil håller ihop hela varumärket och gör det enhetligt. Det skapar varumärkesigenkänning genom att samma grafik används. Den används för att återspegla företagets identitet. Vill företaget uppfattats som jordnära, ärligt och personligt? Då kan färger som anspelar på just dessa kärnvärden användas. Med andra ord, dra nytta av den grafiska profilen för att framhäva vilka ni är och vad ni står för som företag.

Tänk dock på att inte ändra i den grafiska profilen bara för att. Ha alltid ett syfte och en plan när ni arbetar med den grafiska profilen. En viktig grundtanke som är värd för dig att ha med dig; Var extra tydlig i den grafiska profilen för att inte ge utrymme för missförstånd!

Tone of voice

3. Företagets tonalitet – Tone of Voice

En annan viktigt del i varumärkesarbetet är tonaliteten – hur ni som företag pratar och skriver. Det är viktigt att tonaliteten är genomgående i allt som publiceras, och att det företaget står för löper som en röd tråd genom allt kommunikationsarbete.

Vilka ord använder ni och hur pratar ni med målgruppen? Här kan ni som företag se över vilka emojis ni vill använda er av i sociala medier – och varför just dessa. Idag finns det ett stort utbud av emojis och det kan vara lockande att använda sig av hur många som helst. Anpassa valet utifrån företagets kärnvärden och välj med omsorg de som bäst passar företaget.

Hemsida

4. Se över hemsidan

Hemsidan är en kommunikationskanal som företaget helt kontrollerar själv, ett så kallat ägt media. Detta ger därför möjlighet att skapa en stark grund att stå på, och är en utmärkt plats till att visa upp företagets grundvärderingar. Framgår det tydligt vad ni som företag står för och vilka kärnvärden företaget bygger på? Går tonaliteten i innehållet på webbplatsen hand i hand med hur ni vill uppfattas? Genom att på webbplatsen återspegla vem ni är, blir varumärket både tydligare och starkare.

Kan hemsidan skada företagets varumärke? Definitivt! En webbplats som till exempel inte är användarvänlig, kan få potentiella kunder att lämna direkt. I arbetet med att utveckla hemsidan är det bra att använda den statistik som finns tillgänglig, såsom avvisningsfrekvens – Bounce Rate.

Sociala medier

5. Var enhetliga i sociala medier

Det är viktigt att företagets grundläggande varumärkesplattform och grafiska profil, speglas även i sociala medier. Sociala medier är en av de viktigaste kanalerna för att bygga varumärke, och därför behöver det finnas en röd tråd. Kommunikationen ska vara konsekvent, både vad gäller budskapet företaget vill förmedla och de färger/typsnitt som finns i den grafiska profilen. På så sätt skapas enhetlighet och styrka i varumärket. 

Hur kan ni som företag skapa enhetligt innehåll i sociala medier? Det finns flera olika enkla verktyg, där man dessutom kan arbeta utifrån företagets valda färger och typsnitt. Ett exempel är Canva – kreatörernas favorit, som dessutom finns i gratisversion. Spana in Canva här!

Medarbetare

6. Involvera medarbetarna

Vet alla medarbetare vilken tonalitet som gäller för företaget?

Låt medarbetarna få kunskap kring varumärkesplattformen, den grafiska profilen och tonaliteten. På så sätt skapas delaktighet, och risken minskar för att det som kommuniceras utåt inte går hand i hand med företagets grund. En så simpel sak som att använda loggan på rätt sätt, kan göra stor skillnad. Detsamma gäller den kommunikation medarbetarna har med kunderna. Med andra ord; det är inte bara hemsidan och sociala medier som ska följa företagets tonalitet, utan all kontakt med befintliga och potentiella kunder ska utgå från grundpelarna i företaget. SÅ skapas ett starkt varumärke!

Arbetsgivarvarumärke

7. Stärk arbetsgivarvarumärket

Att bygga ett starkt arbetsgivarvarumärke handlar om att bygga företagets varumärke som arbetsgivare. Även detta är en viktig del i varumärkesstrategin. En del företag glömmer bort att medarbetarna faktiskt är med och bygger företagets varumärke. Om företaget har ett gott rykte om sig som arbetsgivare, bidrar detta till att fler vill jobba hos er, vilket också sprider sig till kunderna.

Hur kan du skapa ett starkt arbetsgivarvarumärke? Spana in vårt blogginlägg om Employer Branding!

Detta var bara ett par tips på vägen. Givetvis finns det hur mycket som helst att ta upp inom ämnet. Lämna gärna en kommentar nedan och berätta om tipsen var värdefulla för dig. Skulle du vilja ha personlig hjälp för att stärka ditt företags varumärke – hör av dig till oss!