Vad är Demand Gen i Google Ads?

Lästid: 3 minuter

Demand Gen i Google Ads – vad är det och är det effektivt?

Demand Gen har faktiskt funnits i en tidigare version, som då hette Discovery. Nu har Google uppdaterat kampanjtypen, gett den ett nytt utseende i form av när man bygger kampanjerna och använder sig av insikter framtagna av AI! 

Vår bransch utvecklas kontinuerligt, och Google Ads är inget undantag. Från enklare uppsättningar kring sökannonsering till fler kampanjtyper, fler nätverk och fler möjligheter så är det viktigt att vi hänger med i vad som sker. Vi kommer att förklara vad Demand Gen är, hur det används, vilka fördelar som kommer med Demand Gen och vem det passar. 

Vad är Demand Gen?

Demand Gen är en förkortning för “Demand Generation”, vilket översätter sig till “skapande av efterfrågan”. Det är en kampanjtyp i Google Ads som är till för att bygga awareness och efterfrågan för produkterna eller tjänsterna som du säljer eller tillhandahåller. Kampanjtypen fokuserar på att aktivt skapa efterfrågan, istället för att endast fånga upp den efterfrågan som redan finns. Detta innebär att vi riktar in annonserna mot personer som är i de tidigare faserna av köpresan. På detta sättet kan vi påverka besökarna före ett beslut har tagits och hamna “top of mind”. Jämför vi med t.ex. sökannonsering så fångar vi endast upp den befintliga efterfrågan!

Demand Gen använder sig utav bilder och videos för att synas och med Demand Gen-annonser når vi användare på plattformar som Youtube, Discover och Gmail. Detta är breda nätverk som gör att vi kan driva engagemang samt fånga uppmärksamhet för stora målgrupper!

Hur används Demand Gen?

Kampanjtypen används främst för att bygga kännedom kring ens varumärke och för att skapa ett intresse hos en bredare målgrupp. Demand Gen fungerar väldigt bra i kombination med andra kampanjtyper, såsom Sök, där vi oftast kan se en procentuell ökning efter att vi har startat igång Demand Gen. Att använda endast Demand Gen hade jag inte rekommenderat, men i kombination med de andra kampanjtyperna som finns i Google Ads så får vi oftast bra resultat om kampanjerna är optimerade på rätt sätt. 

Det fundamentala med Demand Gen är att arbeta med sin målgruppsinriktning. Rikta in dig på användare baserat på deras beteende, engagemang på Youtube, intressen samt andra plattformar för att pricka rätt. Här kan vi också använda oss utav remarketinglistor för att nå användare som redan har interagerat med ert varumärke. 

Annonserna i sig bör också vara genomtänkta! Tilltalande annonser som talar till målgruppen är A och O. Det finns olika format(dessa hittar du här) för kampanjtypen och det är väldigt viktigt att använda sig utav olika format för att se vad som presterar bäst så att man längre fram kan optimera annonserna.

Fördelarna med Demand Gen

Demand Gen erbjuder flera fördelar som gör kampanjtypen till något som vi ofta rekommenderar och gärna använder oss utav!

Räckvidd: Genom att rikta sig mot användare tidigt i köpresan, kan du nå en större publik och skapa medvetenhet om ditt varumärke innan de ens har börjat söka efter produkter eller tjänster som liknar dina.

  1. Engagerande innehåll: Med stöd material som video och bilder, kan du skapa mer engagerande annonser som fångar uppmärksamhet och driver varumärkesmedvetenhet på ett sätt som textannonser inte kan.
  2. Målgruppsinställningar: Google Ads erbjuder avancerade målgruppsverktyg som gör det möjligt att nå rätt personer vid rätt tidpunkt, baserat på deras beteende och intressen.
  3. Kombinera med andra kampanjer: Demand Gen kan användas tillsammans med andra kampanjer i Google Ads för att skapa en komplett funnel-strategi, där du både skapar efterfrågan och fångar upp den när den mognar.

Vem borde använda sig utav Demand Gen?

Kampanjtypen är till för de som är beredda att bygga vidare på sitt varumärke och skapa högre efterfrågan både för B2C men också för B2B! I branscher där det finns hög konkurrens är det extra viktigt att synas före användarna ens har börjat överväga en lösning eller ett köp, vilket Demand Gen hjälper till att göra. Har du redan ett Google Ads-konto med andra kampanjer igång som riktar in sig längre ner i köpresan och på konverteringar, så är Demand Gen ett perfekt komplement för att driva nya kunder och användare i din tratt!

Sammanfattning

Demand Gen är en kraftfull kampanjtyp inom Google Ads som hjälper oss att skapa och driva efterfrågan genom både bildannonser och videoannonser. Med en bred räckvidd och fina möjligheter till målgruppsanpassningar, så är det ett utmärkt sätt att bygga awareness  och nå ut till potentiella kunder tidigt i köpresan. Demand Gen hjälper oss att synas i varje steg i köpresan vilket gör att vi hela tiden kan vara top of mind hos användarna och synas mer i konkurrensutsatta branscher. 

Vill ni prata om Google Ads eller något helt annat så kan ni kontakta oss här!