Veckans digitala nyheter är här!
Denna vecka kan du bl.a. läsa om den förbättrade säkerheten på Instagram, nya tillgänglighetsfunktioner på LinkedIn, ändrad åldersgräns för livesändning på TikTok och nya funktioner på Snapchat+.
Välkommen till veckans TopPicks!
Här kan du bläddra bland våra utvalda digitala nyheter 👇
Meta säljer Giphy
Efter en lång strid i rättssalen har nu den brittiska myndigheten CMA, beslutat att Metas köp av Giphy – biblioteket med gif:ar och videos, ska upphöra. Meta respekterar det slutgiltiga beslutet och kommer avyttra Giphy.
Meta köpte Giphy i maj 2020, för 3,4 miljarder svenska kronor. Bara efter ett par månader beslutade CMA att affären skulle upphävas då köpet ansågs vara skadligt för konkurrensen.
Läs mer här.
4 nya funktioner för Snapchat+
Har du premiumversionen av Snapchat? Då kommer du nu kunna välja när din story ska upphöra – från 1 timme upp till en hel vecka.
Vad mer? Jo, anpassade meddelandeljud för dina vänner, gör att du slipper titta på din telefon för att se vem som skickat till dig. Dessutom kan du med hjälp av “Camera Color Borders” använda din favoritfärg när du skapar din snap.
Sist men inte minst, kan du nu dekorerar din Snapchat profil inför Halloween med hjälp av de nya säsongsbetonade bakgrunderna.
Läs mer om de nya funktionerna här.
Förbättrad säkerhet på Instagram
Instagram kommer nu göra det lättare att blockera oönskade personer och deras back-up konton. Dessutom förbättras funktionen “dolda ord”, vilket innebär att användaren kan dölja kommentarer och meddelandeförfrågningar som innehåller stötande ord.
Instagram utökar även användningen av påminnelse – vars syfte är att uppmuntra kontoinnehavare att tänka en gång extra innan de skriver något som kan vara opassande.
Läs mer här.
Spam-uppdatering Google
Googles uppdatering av skräppost är nu genomförd. Varför är detta bra att veta?
Jo, detta kan ha påverkat både din ranking och Googles organiska trafik under den senaste veckan.
Läs mer här.
Annonsering i Uber-appen
Uber planerar att börja med så kallade reseannonser, vilket innebär att varumärken kommer kunna annonsera med hjälp av data som hämtas från resenärens resehistorik och de exakta geografiska destinationerna. Detta kan dock innebära integritetsproblem för användarna.
Läs mer här.
En komplett guide till Googles påföljder
För lite innehåll, felaktig strukturerad data och onaturligt utgående länkar. Detta är bara några av många överträdelser som webbplatser kan strida mot.
Googles guide beskriver vilka de olika överträdelserna är, vad påföljderna kan bli och hur du tar bort en manuell påföljd från Google.
Ta del av guiden här.
Google My Ad Center
Nya uppdateringar kommer ge användare möjlighet att kontrollera vilka annonser de ser på Google, Youtube och Discover. Blockering av känsliga annonser som rör kategorierna alkohol, dejting, spel, graviditet, föräldraskap och viktminskning, kommer också kunna göras.
Dessutom får användare en större insyn och kan se samtliga annonser som en specifik verifierad annonsör visat under de senaste 30 dagarna.
Läs mer här.
Visuella resultat vid shopping på desktop
Google förbättrar köpupplevelsen på nätet genom ett mer visuellt utseende där nya funktioner möjliggör förfinad sökning för att hitta just det som du letar efter. Du kommer kunna filtrera efter typ, märke, återförsäljare, rea osv.
Utan att behöva lämna sökresultatsidan, kommer du kunna klicka på en specifik produkt för att få mer information.
Läs mer här.
Tillgänglighetsfunktioner på LinkedIn
LinkedIn förbättrar tillgängligheten genom automatiskt textning av videoklipp, möjlighet att öka kontrasten samt textbeskrivning till bildannonser. Utöver detta har nya kurser lagts till, som är fokuserade på just tillgänglighet.
Läs mer här.
Instagram testar schemaläggning direkt i appen
En begränsad grupp användare har nu möjlighet att testa schemaläggning direkt i Instagram-appen.
″Vi testar möjligheten att schemalägga innehåll med en procentandel av vårt globala community.”
Läs mer här.
Annonsintäkterna minskar för Snapchat
Apples sekretessändringar har gjort det svårare för appar att rikta reklam mot sina användare, vilket har lett till att intäkterna för annonsering minskat allt mer och de ekonomiska utmaningarna för Snapchat är nu stora. Intäkterna har bara stigit med 6%, vilket är företagets långsammaste kvartalstillväxt någonsin.
Läs mer här.
TikTok höjer åldersgränsen för livesändning
Från och med den 23 november, måste användaren vara 18 år för att kunna vara värd för en livestream. Förutom den höjda åldersgränsen, gör nya funktioner att användaren kan välja att endast visa sin livesändning för vuxna samt bjuda in upp till fem gäster i sin live.
Läs mer här.
Felaktiga annonser går igenom, men inte överallt
20 stycken felaktiga annonser, skapade av forskare, skickades till kanalerna Facebook, TikTok och Youtube. Hela 90% av annonserna släpptes igenom på TikTok. Facebook accepterade också ett par annonser, medan Youtube helt blockerade alla och även stängde av kanalen som postat annonserna.
Läs mer här.















