Veckans digitala nyheter är här!
Nu är äntligen årets alla första nyhetssvep här. Och oj vad det händer grejer! Som vanligt i så kommer det i början av varje år riktigt bra undersökningar och sammanfattningar på trendrapporter. Detta kommer vi att kika lite närmre på. 🔎 Dessutom får vi en uppdatering på den ständiga frågan: “Vilken tid är bäst att publicera på sociala medier” och självklart lite fler AI-nyheter.
Låt oss kicka igång med en riktig pang-annons – skriven av ChatGPT för Ryan Reynolds Mint Mobile. Mildly terrifying… but compelling!
Varmt välkommen till veckans TopPicks!
Här kan du bläddra bland våra utvalda digitala nyheter 👇
Vi spenderar mer tid på sociala medier!
Har du märkt av att du spenderat mer tid på sociala medier på senaste tiden? Du är inte ensam! En ny rapport från företaget App Annie visar att tiden som spenderas i sociala medie-appar fortsätter att öka. Om du inte orkar ta dig igenom den 91 sidor långa rapporten så kan vi meddela följande:
- Den nya sociala medie-appen BeReal nu är den absolut snabbast växande sociala mediet någonsin. Appen hade i augusti förra året 5,3 miljoner användare.
- Instagram fortsätter sitt segertåg med absolut flest nedladdningar i världen, på andra plats kommer TikTok.
- Tiden vi spenderar på sociala medier har ökat med 17%.
Google Optimize går i graven
Från och med den 30 september 2023 går både A/B-testverktygen Google Optimize och Google Optimize 360 inte längre att använda.
Anledningen till detta är bland annat att Google integrerar möjlighet till A/B-tester i Google Analytics 4. Har du viktig data i Google Optimize? Se då till att ladda ner den före den 30 september, efter detta kommer informationen inte längre att finnas tillgänglig.
Du kan läsa mer om nyheten här!
Nytt i Google Analytics – för e-handel!
Nytt år – nya uppdateringar i Google Analytics. För lite drygt en vecka sedan presenterade Analytics en hel drös med nya dimensioner och metrics för eCommerce. Uppdateringen möjliggör analys av information om dina produkter och tjänster med separat analys av viktiga interaktioner i din e-handel. Läs allt om nyheterna här!
Vad tycker Google om AI-genererat innehåll?
Flera större företag har börjat producera innehåll med hjälp av AI. Vad tycker egentligen Google om detta? Med uppdateringen E-E-A-T vill ju Google driva mot högre kvalitet och relevans på webbplatsers innehåll. I artikeln från Search Engine Land svarar Google själva på hur de ser på innehåll producerat av robotar och om det gör någon skillnad om innehållet granskas manuellt.
Just nu pågår massor med test här på kontoret – både på hur vi kan använda oss av och integrera verktyg som ChatGPT i vårt arbete. Stay tuned!
Wordstream listar SEO-trender att hålla koll på under 2023!
Visst är det gött att få en lista med viktigheter att hålla koll på. Wordstream delar i artikeln med sig av de 12 största trenderna de ser för SEO under 2023. Listan ser ut som följer (vill du veta mer om varje område – kika in hos Wordstream direkt.)
Google lanserar ny artikelserie!
I förra veckan publicerade Jeff Dean från Google den första delen i en riktigt spännande artikelserie om företagets produktutveckling. Han berättar om vad som hänt under 2022 och vad vi kan förvänta oss framåt. Läs den första delen, “Google Research, 2022 & Beyond: Language, Vision and Generative Models” här!
Schemalägg inlägg på LinkedIn!
Nu ser det äntligen ut som om en funktion för schemaläggning integreras i LinkedIn. Än så länge bara på privata profiler, men då brukar inte företagsprofiler ligga alltför långt efter.







