Smartphoto – din fotobutik på nätet!
Topvisible och Smartphoto började sitt samarbete 2019. Gemensamt har vi jobbat fram en arbetsprocess som lett till produktion av flera videos per år internationellt till hela Smartphoto-koncernen!
marknader internationellt
videos på mindre än två år
Att direkt kunna få feedback från någon som är kunnig inom ämnet gav oss modet att våga och viljan att testa. Vi får alltid snabba svar och snyggt slutresultat. – Sofie Cismas, PR & Social Media Manager på Smartphoto
Smartphoto bestämde sig för att de skulle börja jobba ordentligt med video under 2019. Inte bara korta videos i Instagram Stories, utan “på riktigt”. Med en tydlig plan och ett klart mål. Utan varken budget eller intern kompetens inom videoproduktion har vi nu gemensamt byggt upp en arbetsprocess som har lett till produktion av flera filmer per år samt att Smartphoto ser video som en naturlig del i sin marknadsbudget.
Det är hög konkurrens inom e-handel och foto. Smartphoto ville hitta ett sätt att undvika att möta konkurrenterna i deras rabattkrig, istället ville dom hitta ett sätt som gör att kunden väljer Smartphoto för att få hela upplevelsen, från låga fasta priser till att Smartphoto ses som ett ställe dit du kan gå för inspiration till vad du kan göra med dina bilder på ett enkelt och roligt sätt.
Målsättningen med att producera video var att få en ökad engagemangsgrad till sociala medier samt driva trafik till webbplatsen. Smartphoto ville ge ett mervärde till sina kunder och samtidigt ses som ett varumärke dit du kan gå för att få roliga idéer och tips. Lösningen blev DIY-filmer som tipsar om enkla och “görbara” idéer för primärt den upptagna småbarnsmamman.
På mindre än två år har samarbetet lett till hela 13 videos och lanserats internationellt på 11 marknader.
Smartphoto använder nu videos i all sin marknadsföring. Från YouTube, övriga sociala medier, nyhetsbrev och kampanjsidor till att lyfta en produktsida i deras e-handel. Alla videos har blivit så uppmärksammade inom koncernen att för första gången någonsin har det material som Norden producerat använts inernationellt. Belgien, Holland, Tyskland, Schweiz och Österrike valde att översätta filmerna till respektive marknad.
Kanaler i sociala medier har fått ett väldigt högt engagemang och gett ett stort allmänt lyft. Smartphoto gick från ingen budget alls till att ha video som en naturlig del i marknadsbudgeten. Nu fortsätter vi att producera videos tillsammans som går ut internationellt!
“Det mest oväntade var att branshtidningen ehandel.se valde att lyfta vår satsning på videos i en stor artikel.”, Sofie Cismas, PR & Social Media Manager på Smartphoto
Hör av dig via formuläret nedan, så kontaktar vi dig så fort vi kan!
Eller kontakta oss via: mail info@topvisible.se och telefon 010 – 17 16 888