Digital marknadsföring för samtida konsthantverk!
Topvisibles samarbete med Konsthantverkscentrum inleddes hösten 2020 då vi kom överens om ett spännande upplägg för utbildningar till organisationens medlemmar.
utbildade medlemmar
olika utbildningsområden
Stiftelsen Konsthantverkscentrum består av fler än 750 medlemsföretag, alla yrkesverksamma konsthantverkare inom olika hantverksdiscipliner. Stiftelsens mål är att stärka konsthantverkets status och bidra till att företagarna får en förbättrad ekonomisk situation. Konsthantverkscentrum marknadsför medlemsföretagen via bland annat publika evenemang och utställningar, dessutom får företagarna tillgång till coachning och kompetensutveckling.
“Jag har lärt mig mycket av att delta på den här digitala resan. Det har även inneburit att jag nu återigen ser över mina sociala medier och vilka kanaler jag ska använda mig av framöver. Jag kommer framöver göra nyhetsbrev varannan månad och det kommer vara med en annat upplägg av innehållet än tidigare. Jag kommer under våren göra om min hemsida med en annan struktur utifrån det jag har lärt mig under kursen. Målet är att jag ska kunna sköta den själv vilket jag inte kan idag.” – Kursdeltagare
Vårt gemensamma mål med fortbildningen har varit att öka de deltagande företagens kunskap inom digital marknadsföring. Detta för att de ska känna sig säkra i hur de ska jobba för att öka synlighet och försäljning online.
För att lyckas utbilda så många medlemmar inom Konsthantverkcentrum som möjligt skapade vi skräddarsydda utbildningar i form av förinspelade videos med uppföljande webinars samt individuella coachningsamtal. Det skapades en grundutbildning samt en fortsättningsutbildning.
Det har funnits möjlighet för företagen att anmäla sig till både grundutbildning och fortsättningsutbildning. Vissa har valt att endast gå grundutbildningen och andra har fortsatt med fördjupningar i en utbildningsserie med digital marknadsföring för e-handel i fokus. Parallellt med kurserna som Topvisible erbjudit har Konsthantverkscentrum kört introduktioner till e-handel genom ett långsiktigt samarbete med e-handelsplattformen Quickbutik.
För att dra igång utbildningssatsningen “Boosta din digitala resa” på ett bra sätt så har vi inlett med en gemensam kick off. Under denna kick off har deltagarna fått lyssna till inspirerande föreläsningar från både andra konsthantverkare och från våra utbildningsledare.
“Vi har varit ansvariga för allt ifrån att ta emot anmälningar till utbildningarna, planera innehåll och upplägg samt följa upp i webinar tillsammans med deltagarna. Samarbetet med Konsthantverkscentrum har fungerat otroligt bra och vi har fått lära oss mycket nytt längs med vägen – både om optimala upplägg för onlineutbildningar och konsthantverk i sig.” – Anna-Karin Persson, Utbildningskoordinator
Utbildningarna består av två grundkurser:
För de företag som vill fördjupa sig inom digital marknadsföring har vi sedan kunnat erbjuda sex fortsättningsutbildningar:
Varje kurs är uppdelad i kortare avsnitt så att de enklare går att ta till sig och dessutom går att uppdatera enklare om (när) det sker uppdateringar i de verktyg vi utbildar inom.
Varje delkurs har följts upp av ett webinar där deltagarna har möjlighet att ställa de frågor som dykt upp längs med kursens gång. Deltagarna har varit väldigt aktiva och haft många bra och relevanta frågor. Under webinariens gång har deltagarna dessutom kunnat lära sig och inspireras av varandra. Upplägget med egenstudier har visat sig passa målgruppen som kunnat studera på tider som passat deras verksamhet. Varje deltagare i fördjupningskursen har dessutom fått tillgång till en timme individuell coaching.
“Topvisible visade stor lyhördhet redan under planeringen av utbildning ”Boosta din digitala resa”. Vi hade en tydlig bild av våra medlemmars kunskapsbehov och ville skapa en fortbildning som också tog tillvara möjligheten till affärsutveckling online. Det var viktigt att bygga från grunden på ett pedagogiskt sätt och med ett tilltal som passar våra kulturföretagare. Genom att förstå hur det digitala ”molnet” hänger samman växer successivt insikten om vilka insatser och beslut som är möjliga att ta sig an för den egna verksamheten. Vi har känt oss väldigt trygga med utbildarnas kompetens och deras engagemang för deltagarna, liksom med kontaktytor och kommunikation genom hela projektet. Utbildningen har parallellt blivit en lärande resa för Konsthantverkscentrums egna medarbetare.”
Detta har visat sig vara ett vinnande koncept och vi har nu hunnit hålla två utbildningsomgångar tillsammans med stiftelsen. Totalt har vi utbildat ca 50 av KHVC’s medlemmar, och fler blir det framöver.
“Tack för att ni har avdramatiserat detta område – det digitala! Fint bemötande från alla. Fint med egen konsulttid på slutet av kursen. Inspirerande!” – Kursdeltagare
Hör av dig via formuläret nedan, så kontaktar vi dig så fort vi kan!
Eller kontakta oss via: mail info@topvisible.se och telefon 010 – 17 16 888