TopVisible lanserar ny webbplats

TopVisible lanserar ny hemsida

Publicerat av

Nu har vi äntligen lanserat vår nya hemsida (eller webbplats som vi föredrar att säga). Den är mer användarvänlig, härligare att titta på och självfallet sökmotoroptimerad. Vi är väldigt nöjda med resultatet och hoppas att ni också är det!

Något som vi på TopVisible har tagit med oss som lärdom är hur viktigt det är att avsätta tid. Trots att vår webbyrå har funnits som stöd har vi behövt lägga väldigt mycket tid på att bygga den nya webbplatsen. En annan sak som vi uppmärksammade var vikten av att ha en ordentlig och uppdaterad bildbank – för vem vill inte ha snygga bilder på sin webbplats?

Johanna Knöös ger er 8 SEO-tips att tänka på när ni lanserar en ny hemsida

Johanna Knöös ger er 8 SEO-tips att tänka på vid en nylansering

Här kommer 8 SEO-tips att tänka på när ni lanserar en ny hemsida (webbplats):

  • Plattform
    Det första ni bör tänka på när ni vill lansera en SEO-vänlig webbplats är plattformen. Vad är målet med er webbplats? Ska den vara informationsfokuserad eller är den tänkt att i första hand vara en e-handelsplats? Det är viktigt att välja rätt CMS utifrån era behov. WordPress är att föredra om ni har en webbplats med mycket information och innehåll. Ska ni istället lansera en e-handel finns det alternativ som WooCommerce, Magento och Episerver.
  • Arkitektur
    Tänk på webbplatsens struktur redan innan ni börjar bygga den. En välplanerad länkstruktur och tydliga url:er underlättar när Google spindlar siten. Glöm inte att det måste finnas landningssidor för sökorden som ni vill optimera för och försäkra er om att exempelvis rubriker, alt-taggar och titlar går att redigera manuellt.

Tänk på att ha en välplanerad länkstruktur och tydliga url:er

TopVisible flyttar till nytt kontor

TopVisible flyttade till nya lokaler – och adressändrade såklart!

  • Innehåll
    Det är viktigt att publicera engagerande innehåll. Skriv relevant innehåll till era landningssidor och uppdatera bloggen aktivt. Det attraherar Google och uppmärksammas av era kunder.
  • Mobilanpassad
    Användarupplevelse är ett ord som alltid är centralt hos Google och därför försöker Google att anpassa sig efter våra nya sökbeteenden. Vi söker allt mer mobilt vilket gör att en mobilanpassad webbplats blir viktigare. Sedan april 2015 märker Google upp de webbplatser i sökresultatet som är mobilanpassade med texten “mobilvänlig sida”.

En mobilanpassad webbplats blir viktigare och viktigare.

  • Page speed
    Google gillar kvalitet och vill därför leverera ett sökresultat med snabbladdade webbplatser. Ni kan kontrollera er hastighet med Google Page Speed. Tjänsten ger information om er hastighet och dessutom får ni en konkret åtgärdslista.
Google

Google vill leverera kvalitet i sökresultatet. Använd Google Page Speed för att förbättra hastigheten.

  • Kontrollera meta robots
    Under utvecklingsperioden brukar en meta robots-tagg anges på webbplatsen. I denna tagg anges direktiv till sökmotorer för att de inte ska spindla siten. Glöm inte att ta bort taggen när ni lanserar webbplatsen! Annars kommer Google inte att hitta er.
  • Google Analytics
    Kontrollera så att Google Analytics fungerar. Kommer trafiken in som vanligt och spåras händelserna?

Ska ni göra en ny webbplats och behöver hjälp? Vi på TopVisible hjälper gärna till vid en nylansering. Kontakta Johanna för mer information!

Dela gärna!

One Comment

Jimmie

Tack för all nyttig information. Vi håller på stt byta platform och detta gav oss en bra överblick på vad vi behöver tänka på.

Reply

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *