Hög Bounce Rate – Inte alltid negativt!

Publicerat av

Jag tänkte diskutera lite kring termen Bounce Rate, om mina tankar runt ämnet samt även bjuda på lite spekulationer. Många säljare och seo’are slänger omkring sig med ordet – men det finns ganska lite information om uttrycket i sig, vad det betyder, och hur man ska bedöma det.

Vad är egentligen Bounce Rate?

Bounce Rate anger hur stor procentandel av alla besökare som endast besöker en sida på din webbplats och därefter lämnar.

Jag ska ta ett par olika exempel här nedan för att förklara varför jag inte tror att en hög bounce rate alltid är negativt, och därför inte heller kan vara något negativt i Googles ögon.

Bounce rate eller Avvisningsfrekvens som det heter på svenska, är en av de viktigaste sakerna att ha koll på för den som sköter en webbplats. Det är viktigt för att se hur besökarna använder din sida, och en hög bounce rate är ofta bedömt som något negativt.

Det florerar även rykten om att Google skulle bedöma det som något dåligt och straffa din sida i sin ranking på grund av detta, men jag skulle vilja säga att det är ren och skär lögn! En SEO-myt som någon hittat på och som sedan omvärlden spunnit vidare på. Det är knappast första gången som någon med inflytande i SEO-världen hittar på något, och sedan följer alla det slaviskt tills det till slut blir en “sanning”. Även om det i själva verket inte finns någon logik eller några som helst bevis bakom det.

Att länkar från Facebook skulle ha en inverkan på Googles algoritm är ett annat exempel, där all logik talar emot det, men när personer med inflytande skriker så lyssnar folk istället för att tänka till.

Nu, många år senare, har man äntligen fått tyst på de personer som skrek om Facebook och Twitter länkarnas otroliga inflytande på den organiska rankingen i sökmotorerna.

Exempel på varför hög bounce rate kan uppstå

En kund, www.naprapat.net, bad mig titta på deras höga bounce rate för att analysera vad detta kunde bero på. Mestadelen av besökarna kommer till deras blogg som behandlar en mängd olika frågor med utmärkta svar. Genomsnittsbesökaren på bloggen stannar på sidan i 4-5 minuter, läser igenom hela artikeln, och lämnar sedan webbplatsen nöjd och belåten.

Men eftersom de endast läser artikeln och sedan lämnar webbplatsen så räknas det som en “bounce”. Deras bounce rate på bloggen är därmed väldigt hög, men besökarna är extremt nöjda med informationen de får. Skulle detta vara något dåligt?

Wikipedia är en webbplats som har en hög bounce rate, en informativ sida som folk använder för att hitta specifik information runt ett ämne. Man läser igenom den aktuella artikeln och lämnar oftast sidan för att man är nöjd. Skulle detta vara något dåligt?

Rankar Wikipedia dåligt? Knappast va….!

Målsättningen för vissa sidor kan vara att besökaren enbart ska läsa den specifika sidan och sedan lämna. För att ta ytterligare ett exempel, webbplatser med matrecept är ofta så. Man vill synas och visa sitt recept för specifika sökningar. Visst försöker vi som optimerar sidorna att med hjälp av länkar och bilder att få besökaren att titta på våra andra sidor på webbplatsen.  Men det är ju inte därför besökaren är där. Besökaren vill se receptet på vår fläskpannkaka och även om vi tycker att det är kul om de dessutom tittar på alla våra 97 efterrätter så är det inte säkert att sökaren som letade efter “Recept på fläskpannkaka” på Google bryr sig om vad vi vill.

Däremot om vi har en målsättning att fånga upp trafik och sedan få dem att konvertera, då är det väldigt viktigt att inte besökaren försvinner direkt. Det är oftast så vi använder och pratar om bounce rate, men att det alltid skulle vara negativt och att Google skulle se det som något negativt, det köper jag inte.

Så slutsatsen:

  • Få inte panik över din höga bounce rate innan du har analyserat varför den är hög.
  • Titta aldrig på webbplatsens totala bounce rate, du måste bryta ner det på sidnivå.
  • När dina konverterande sidor har hög bounce rate, ska du börja bli orolig.
Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *