Mac dator med adwordsstatistik

Guide – Del II: Skapa en perfekt optimerad landningssida

Publicerat av

Under mitt senaste blogginlägg, som skrevs i augusti, så lovade jag en uppföljning på min guide kring hur man skapar en perfekt optimerad landningssida. I del nummer I förklarade jag vikten av att först och främst identifiera ett sökord. När sökordet är identifierat så skapar man en titel, metabeskrivning, URL och rubrik.
Nu, lite drygt 2,5 månad senare, dyker uppföljningen upp. I dagens inlägg kommer jag istället fokusera på textinnehåll, intern länkstruktur och bilder. Hur optimerar man på bästa sätt dessa tre områden?

För er som av någon anledning missade mitt första inlägg i denna serie kan läsa del nummer I här, innan ni grottar er ner i dagens inlägg. 

Textinnehåll

När du har titlar, metabeskrivningar och rubriker implementerade på din landningssida och när du vet vilket sökord du vill optimera för så är det dags att börja producera textinnehåll. Just textinnehåll är en väldigt viktig del utav landningssidan. Kvalitativt, välskrivet och unikt textinnehåll är ett måste för att ha möjlighet att ranka.

Som generella riktlinjer för textinnehåll så brukar jag säga följande:

  • Lite beroende på hur konkurrensutsatt sökordet är – försök skriva runt 300 ord per landningssida. Men tänk på kvalitet framför kvantitet!
  • Hjälp besökaren – ordbajsa inte! Vad vill besökaren veta?
  • Textinnehållet ska vara unikt – Google avskyr duplicerat innehåll.
  • Nämn sökordet & olika variationer av sökordet. 2-3 gånger per 100 ord skulle jag vilja hävda är ett bra riktmärke.
Varför är interna länkar viktigt?

Intern länkstruktur

När textinnehållet är på plats så vill vi skapa lite internlänkar från texten.
Internlänkar är till för att hjälpa besökaren, men finns även där för att hjälpa Google att förstå vilken landningssida man vill ska ranka på vilket sökord. Försök internlänka med måtta. Att internlänka ungefär 1 gång per 100 ord tycker jag är rimligt. Krävs det färre internlänkar eller fler? Go for it!

Jag har tidigare skrivit ett blogginlägg om varför man ska internlänka, så är ni nyfikna på ett mer djupgående inlägg om internlänkar så hänvisar jag er till inlägget ovan.

Bilder

Bilder kan man givetvis också optimera för SEO. Nedan punkter bör då ses över:

  • Filnamn
  • Bildnamn
  • Alt-tag/Alt-text
  • Bildstorlek

Filnamnet har inte allt för stor inverkan på hur din bild rankar, men lyckas man klämma in sökordet i filnamnet är det bra. Likaså bildnamnet bör innehålla en beskrivning av bilden.

Alt-tag eller alt-text som den också kallas, är en av de viktigare delarna när det kommer till seo för bilder. Alt-texten är i grund och botten ett hjälpmedel för blinda personer, men är också ett viktigt element inom SEO. Alt-texten ska berätta vad bilden föreställer och får mer än gärna innehålla sökordet. Föreställer bilden en ko på en äng så borde alt-texten alltså vara “En betande ko på en äng”…
Ta för vana att alltid skriva in alt-texter när du lägger upp bilder på siten, då detta blir ett tidsödande och enformigt jobb att göra i efterhand.

Storleken på bilden är naturligtvis också viktigt att ni tittar på innan ni laddar upp bilden. Många stora och tunga bilder kan göra att siten blir slö. Så förminska gärna bilden så mycket ni kan innan uppladdning. Använder ni er utav en wordpresslösning så är WP-smush ett ovärderligt tillägg.

Detta var allt i dagens inlägg. Vill ni lära er mer om sökmotoroptimering, Adwords eller Google analytics? Kika på vår blogg eller spana in våra kurser!

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *