En kvinnlig hand som håller en mobil framför sin dator.

Ligg steget före – 3 tips inför Mobile First Index

Publicerat av

3 saker du bör göra för att förbättra dina sidor för mobila enheter

Som de flesta vet har Google tidigare indexerat webbplatser utifrån desktopversionen av din hemsida, likaså har de använt sig av desktopversionen i sin rankingformel. Vad Google kommer att börja göra nu är att indexera alla dina sidor baserat på din hemsidas mobilanpassade landningssidor. Anledningen till detta är att det idag sker fler webbplatsbesök från Google search index genom mobilenheter enligt statistik från Google.

Statistik visar även på att användarupplevelsen generellt sett är sämre på mobil än desktop och därför finns det en del saker som Google nu kommer att lägga mer vikt vid framöver, för att på så sätt förbättra den när vi surfar via mobilenheter. Om du ska ha en möjlighet att ranka bra på Google framöver så behöver du ha en hemsida som är optimerad för mobilenheter.

Responsiv web design

Är din webbplats inte mobilanpassad än så är det verkligen hög tid att ordna det, och det vanligaste är att använda sig av en responsiv webbdesign. Idag ses det som en självklarhet och det är mer eller mindre standard att en webbplats ska vara responsiv.

Mobilskärm som scrollar igenom olika mobilvänliga sidor

Skulle det vara så att du använder dig av Dynamic serving är det viktigt att du ser till att din mobilsida håller samma kvalitet i innehåll som desktopversionen vad gäller text, bilder (med alt-attributer) och videos. Glöm inte heller att arbeta med strukturerad data och metadata på mobilversionen av din webbplats.

Optimera Mobil UX

Se till att dina Mobilsidor är ”up to par” vad gäller design, navigation och innehåll så att besökaren får en bra användarupplevelse oberoende av vilken del av kundresan de är i när de besöker hemsidan. Här kan du läsa mer om Mobil UX och hur trenderna ser ut för 2018. Ett bord fyllt av olika mobile user experience skisser och en mobil över pappren. En hand skissar på en av papprena.

Förbättra uppladdningshastigheten med AMP

Det är sedan länge känt att Google har använt hastigheten på desktopversionen av din sida som en rankingfaktor och fr.o.m. 18 juli i år kommer Google att börja nedranka långsamt innehåll på din webbsida, mestadels baserat på dina mobilsidor.

Vad man alltid bör tänka på när man bygger landningssidor är hur uppladdningshastigheten påverkas av det innehåll och den struktur vi väljer att implementera på hemsidan. Enligt Google är medelsnittet för laddningstiden på mobilsidor 15.3 sekunder. Så lite som en sekunds fördröjning på en mobilsida kan försämra mobilkonverteringen med upp till 20 %. Vi gör idag allt från att läsa morgonnyheterna på mobilen till att beställa pizza, och då behöver landningssidan ladda på ett ögonblick för att vi inte ska förlora intresset och lämna sidan.

Accelerated Mobile Pages (förkortat AMP) går lättast att beskrivas som en nedbantad html standard. AMP-anpassade målsidor sänker uppladdningstiden och gör det möjligt för besökaren att blixtsnabbt få tillgång till innehållet på en mobilsida. Om du vill läsa mer om AMP och dess fördelar kan du läsa Fredriks blogginlägg här.

Jag vill även dela med mig av ett gratisverktyg från Google som du kan använda dig av för att få en övergripande bild av din hemsidas mobilhastighet. De ger dig dessutom råd på åtgärder som måste göras för att sänka din uppladdningstid.

Har du frågor angående Mobile First Index eller vill ha hjälp med något annat, så är du välkommen att höra av dig till oss!

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *