Sociala medier publicering

Tider för inlägg och instant articles

Publicerat av

När bör man posta för att få mest spridning?

Enligt internetstiftelsen i Sverige så spenderade alla internetanvändare 6,4 timmar i veckan under 2015 på sociala medier. År 2010 var hälften av Internetanvändarna aktiva på sociala medier, idag är det över tre fjärdedelar (76%). Nya prognoser säger att siffran kommer öka ytterligare, därför är social media marknadsföring en “no brainer” för ditt företag.

Beroende på vilken er målgrupp är så gäller det att välja rätt kanal under rätt tid. Jobbar ni med B2B eller B2C? Då får ni tänka över vilken kanal och tid ni ska marknadsföra ert innehåll på. För affärsrelaterade inlägg kanske ni ska använda Linkedin tidigt under arbetsdagar, är ni ett e-handelsbolag som säljer prylar riktat till konsument så är Facebook under eftermiddagar rätt bra. Dela meddelanden flertal gånger, och tänk på att inlägg ska läggas upp under specifika tider för optimalt resultat. Vissa tider har visat sig ge mer engagemang, mer delningar, likes och kommentarer.

Quicksprout har forskat kring ämnet och kommit fram till följande:

Facebook

Facebooks optimala dagar för upplägg är torsdag och fredag, under dessa dagar sker det mest engangemang. Klockan 13:00 ger flest delningar, och 15:00 för flest klick.

Twitter

Här är det skillnad beroende på vilken målgrupp du riktar ditt inlägg till. Mellan B2B (Business to Business) och B2C (Business to Consumer) skiljer sig tidpunkterna åt, för B2B är arbetsdagar det optimala, medan när det gäller B2C är helgdagarna som fungerar bäst. Tiderna för dessa två segment är samma, då är det 12:00 och 18:00 som ger högst CTR (Click through rate) och 17:00 flest retweets. 

Linkedin

Linkedin som är en affärs- och karriärsorienterad social media kanal, ger bäst resultat för B2B relaterade inlägg och under dagarna tisdag , onsdag och torsdag. Övriga dagar bör undvikas helt! Den absolut bästa tidpunkten är Tisdag 10:00 – 11:00. Därefter 7:00 – 8:00 samt 17:00 – 18:00 under de övriga rekommenderade dagarna.

Pinterest

Pinterest har högst aktivitet under helgerna, speciellt under lördagar. Dagar vi oftast är lediga från jobb och vill bli inspirerade. Mellan 14:00 – 16:00 och 20:00 -23:00 är bra, men bästa tiden är klockan 21:00!

Instagram

För instagram är det ’’off work days’’ dvs dagar och tidpunkter som inte faller in under ordinarie arbetstider, 17:00 – 21:00, som är de optimala tiderna, och allra bästa dagen är måndag.

Google+

Dagarna som gäller för Google+ är måndag till fredag, dvs under arbetsdagarna, och tiden är 9 – 11. Enligt statistik är onsdagar snäppet bättre under 9. Då sker där mest aktivitet av fler användare.

Verktyg för Sociala medier

Ett verktyg som kan spara in tid och effektivisera ert arbete är Sparkle , verktyget fångar upp allt flöde från flera sociala medier och visar resultat på en och samma sida.

Facebook – Instant articles

Instant articles är facebooks egna plattform för content marketing, en plattform som är byggd på kodspråket HMTL5 där man har möjlighet att designa och redigera själv sidan. Detta har hittills varit mer vänligare för webbutvecklarna/kodarna, och inte skribenter och journalister.

Men den 12e April lanserar Facebook den nya möjligheten för skribenterna, och jobbar i nuläget med diverse CMS-system för att skapa plug-ins som ska göra det enkelt och kodfritt. De här plug-insen kommer göra det enkelt för skribenter att, direkt via sin CMS admin-sida, skriva artiklar direkt till Facebooks instant articles dvs utan någon kod-kompetens. Plug-insen kommer att vara helt gratis!

Innan ni ger er ut i den sociala nätverksvärlden, ha i åtanke att dessa tider är oftast i förhållande till er målgrupp, vad ert innehåll handlar om och hur många ni når ut till. Vilka tider passar bäst för er i ovan nämnda kanaler? Hör gärna av er till någon av våra konsulter för att diskutera!

Referenser:

1.Olle Findahl och Pamela Davidsson, 2015. Tiden på sociala nätverk ökar 2015. Internetstiftelsen i Sverige. http://www.soi2015.se/sociala-medier/

2. Neil Patel. 2015. What Are The Best Times To Post On Social Media. Quicksprouthttps://www.quicksprout.com/2015/01/02/what-are-the-best-times-to-post-on-social-media/

Dela gärna!

2 Comments

Christer Tjernberg

Hej! Är det inte också så att man bör kolla statistiken på sin FB-sida och se när följarna är inloggade för att nå ut till så många som möjligt? Vi har t.ex. en online-topp vid 21-tiden på kvällarna.

Reply
Edvin Bukvic

Hejsan Christer 🙂

Väldigt bra fråga! Nu är det så att denna statistik är generell för Facebook. Men vårt tips till dig är att du publicerar ditt inlägg under den rekommenderade tiden som jag nämnde, därefter sponsrar du inlägget en stund innan 21:00. På så sätt kommer du nå ut under den rekommenderade tiden, men även under er online-topp vid 21-tiden.

Reply

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *