Därför ska B2B annonsera i sociala medier!
B2B företag brukar ofta bortse från sociala medier som en relevant annonserinsgkanal, men det finns flera anledningar till varför B2B ska annonsera i sociala medier. Låt mig försöka övertyga dig!
Här kommer 5 anledningar för dig som arbetar inom B2B – och varför du bör annonsera på sociala medier!
#1 Ökad synlighet
Sociala medieplattformar har idag flera miljarder användare världen över, men idag vet vi att den organiska räckvidden på sociala medier är väldigt begränsad. Om en större del av er målgrupp ska få ta del av ert content så krävs det att detta annonseras.
#1 Målinriktad annonsering
En av de största fördelarna med att annonsera på sociala medier är att plattformarna erbjuder en mängd målgruppsinställningar för din annonsering. Det blir då möjligt för B2B-företag att skräddarsy sina målgrupper baserat på demografi, intressen och beteenden. Detta gör att du kan fokusera på kvalitet istället för kvantitet och rikta annonser till precis rätt målgrupp och anpassa budskapet så att det passar just er målgrupp.
#3 Kostnadseffektivt
Annonsering i sociala medier är ofta mer kostnadseffektivt än traditionella annonseringsmetoder som tidings- eller tv-annonser; du får även mer exponering till en lägre kostnad. Genom målgruppsanpassning kan du dessutom nå rätt målgrupp från start och behöver då inte lägga onödiga kostnader på irrelevanta målgrupper och marknader – vilket i sin tur gör att du håller nere kostnaderna. Detta gäller särskilt för B2B-företag som vanligtvis har en mindre målgrupp än B2C-företag.
#4 Mätbara resultat
En annan fördel med annonsering i sociala medier jämfört med analog marknadsföring är att du enkelt får fram tydlig data och ett mätbart resultat över hur en kampanj presterar. Detta gör det möjligt att följa upp resultaten kontinuerligt under kampanjens gång, där du även kan optimera målgrupper, annonsmaterial med mera för bästa resultat. Men givetvis också efter kampanjens slut kan du följa upp resultatet av investeringen och få värdefulla insikter om målgruppen, beteendet och försäljning – på så sätt kan du också ta framtida datadrivna beslut.
#5 Öka varumärkesmedvetenhet
Sociala medier är ett bra sätt att öka företagets varumärkesmedvetenhet. Genom att annonsera i sociala medier och få en ökad digital närvaro kommer även varumärkeskännedomen att öka hos målgruppen. På så sätt kan målgruppen bearbetas med relevanta budskap för att troligtvis bli leads och kunder på sikt. Det finns även andra möjligheter med annonsering på sociala medier som att positionera sig på marknaden som experter inom sitt område vilket på sikt även kommer öka trovärdigheten för varumärket.
Sammanfattningsvis kan annonsering i sociala medier vara mycket kraftfullt även för B2B för att på ett kostnadseffektivt sätt öka synlighet, nå specifika målgrupper, få mätbara resultat och öka er varumärkesmedvetenhet. Sociala medier bör inte underskattas när det kommer till annonsering och det borde absolut vara en självklar del av er mediemix.
Fortfarande inte övertygad?
Då kan du se vårt webinar om sociala medier för för B2B om du vill veta ännu mer.
Övertygad och taggad på att komma igång?
Läs våra bästa tips för hur jobbar med dina sociala medier på bästa sätt HÄR.




