Anna-Karin och Maria på SMXL Milan

Sammanfattning från årets SMXL Milan

Publicerat av

Under 2018 har TopVisible haft en satsning på personalens utveckling och låtit dem åka på konferenser runt om i världen. Under året har vi varit på C3 Summit i New York, Digital Summit i Seattle, Outreach Conference i London, Internet i Fokus i Malmö, SMXL i Milano och vi har en resa kvar till Conversion Hotel i Holland. Här kommer vår sammanfattning av årets SMXL i Milano.

IGOR BEUKER – Acceleration in the era of chaos and change

@igorbeuker

Igor Beuker på SMXL Milan

Igor Beuker var den perfekta öppningsakten för SMXL då han med en hög energi pratade ganska brett om framtidens marknadsföring och de förändringar vi står inför nr det kommer till det digitala samhället. Som han beskriver det är vi just nu inne i, inte en digital transformation utan den 4:e industriella revolutionen med det uppkopplade samhället. Och för att kunna ha en chans att överleva som företag i denna snabbt föränderliga, digitala värld så måste vi vara beretta att “unlearn, relearn and then unlearn again”.

JASON MILLER – DIY: How LinkedIn uses LinkedIn for marketing

@jasonmillerca

SMXL Milano

Jason vinner nog priset för konferensens snabbaste talare och den med flest referenser till hårdrock!! Han var självklart också otroligt inspirerande och rolig att lyssna på – vem kunde tro att man skulle sitta och skratta under en föreläsning om LinkedIn?

De stora vinnarna är webbplatserna som byggt “a strong reputation for original, authorative content”.

LinkedIns strategi: Fokus på att bygga  auktoritärt innehåll med en lång livslängd. Anpassa innehållet för att kunna fungera lokalt och se till att krama ur varenda droppe ur innehållet – både organiskt och betalt. Experimentera och testa.

OLI GARDNER – Content Marketing is Broken

@oligardner

Oli Gardner SMXL Milan

Har ni chans att lyssna på Oli Gardner någon gång så ta den! Han var väldigt duktig på scen och hade dessutom något vettigt att säga! Hans föreläsning hette “Content marketing is dead and only you MOM can save you” – Där MOM står för Marketing Optimization Map.

Han visade ett antal exempel på frustrerande upplevelser han haft online, och hur enkelt företag borde kunna undvika dessa. Allt innehåll du skapar måste vara bra och genomtänkt, inte bara dina blogginlägg.

Content is everything you create, not just blog posts

WIL REYNOLDS – The role of UX in search

@wilreynolds

Wil Reynolds SMXL Milan

Vi vet alla om det men ibland glömmer vi bort att bakom all data, klick, siffror och intäkter så sitter det levande unika individer! Och det är de som faktiskt köper din produkt eller tjänst!

Han börjar ofta med att studera ett fåtal personer för att börja sin research och han får ofta höra “men det är ju bara en person”. Ja det stämmer, men man måste börja där – och sedan omvandla “small data to big data”. Då blir det så mycket enklare och mer logiskt att hantera den stora mängden information vi har. Han menar också att det är väldigt mycket mer värt att lyssna på 1 kund är 0 kunder! Genom att göra detta har han lyckats skriva exempelvis H1:or som faktiskt bemöter det kunderna letar efter – inte bara förlita sig på sökorden i hans sökordslistor.

If you have eyes, you can watch people search – Wil Reynolds, you don’t always need expensive tools.

TIPS! Spela in dina besökare på webbplatsen via t.ex. Validately.

SIMO AHAVA

@simoahava

Simo Ahava på SMXL Milan

Simo har blivit utnämnd av Google som en riktig Analytics expert och det är välförtjänt! Han är otroligt kunnig och om du ens är en uns Analytics-fan bör du följa Simos blogg: https://www.simoahava.com/

Simo hade en ganska skämtsam inställning till vissa av Analytics mätvärden, t.ex. att sessioner är en ganska abstrakt term och vem bestämde egentligen att en session avslutas efter 30 min inaktivitet? Han har även lite problem med att många talar om exempelvis “Bounce rate optimization” – det är inte det som är syftet med att optimera en webbplats – det är ju för att optimera din affär! Han har till och med skapat en skämtsida om detta: https://www.whatisagoodbouncerate.com/

“Also, don’t ask “What is a good Bounce Rate?”. It’s a silly question. Yes, it is.” – Simo Ahava

Vi fick några konkreta förslag på mätvärden & metoder för att mäta engagemang i Webbanalys (utöver de mätvärden som automatiskt ligger inne i Google Analytics)

  1. Spåra relevanta länkar, som t.ex. nedladdningar av white papers
  2. Spåra klick på olika knappar – t.ex. Köp-knappar eller Sociala medie-knappar
  3. Spåra scroll-djup
  4. Spåra “element” synlighet – ser de våra kontaktformulär?
  5. Spåra besökarna SERP-Bounce-tid – alltså hur många hoppar direkt tillbaka till sökresultatet och efter hur lång tid?
  6. Spåra den aktiva tiden med ditt innehåll – tid på sidan i Analytics visar inte hur länge användaren faktiskt läste en artikel

“Data is difficult – data quality is earned, not acquired” – Simo Ahava

GREG JACOBS – FOUND

Greg Jacobs på SMXL Milan

Har ni tänkt på att det är allt viktigare att tänka på position 0 på Google? Vad menas med detta? Jo det är alla gånger som vi gör en sökning på Google och får svar på det vi letat efter, UTAN att klicka in på en webbplats. Det har att göra med Googles olika “Answer boxes”. Han visade ett intressant exempel på hur han gjorde 5-6 sökningar på rad där han fick fram alla svar på kostnader kopplat till att ha barn – från vad blöjor kostar till vad ett barn kostar fram tills de flyttar hemifrån! Så tänk på hur ni kan vara med och ranka i dessa boxar – tänk så många som läser ert innehåll utan att de ens besöker er webbplats?

Greg tipsade även om att verkligen använda texterna från era recensioner (de positiva alltså) på t.ex. Trustpilot för att använda som era säljargument och texter i t.ex. Google Ads. Om du skriver i dina annonser att ni har “fri frakt” och “låga priser”, men upptäcker att de som ger er positiva recensioner skriver “snabba leveranser” eller “Trevligt bemötande” – bör ni inte plocka upp det i annonserna också?

TIPS! Använd recensioner från trustpilot som idégenerator till textannonser i Google Ads!

Det var allt ifrån oss och årets SMXL, på fredag åker Anna-Karin till Conversion Hotel i Holland och återkommer såklart med en rapport därifrån! Over and out!

Dela gärna!