Reggie Gudmundsson speaking at SearchStars

SearchStars – PPC ⭐ Content Marketing Hacks ⭐ SEO ⭐ Gamification!

Publicerat av

Dags att sammanfatta våra key take-aways från Taylor Ryan, Becky Simms, Reggie Gudmundsson och Anders Hjorth. En spännande blandning med Gamification, organisation kring SEO, PPC och Content Marketing hacks!

Anders Hjorth på SearchStars 2019

Anders Hjorth – PPC Strategies – what award winners do

Anders Hjort startar sin föreläsning med att säga Digital Marknadsföring är överhypat. Google, Facebook m.m. bygger hype kring digital marknadsföring för att vi ska köpa mer. Därför är det viktigt att ha en tydlig strategi för sin PPC annonsering förstärker Anders. Du är ansvarig för din strategi – Du bestämmer vilka verktyg du vill använda. Han menar att bara optimera inte är tillräckligt och de får inte dig före dina konkurrenter. Anders har en lång erfarenhet av att vara jury på olika typer av internationella awards kopplat till sök och sociala medier. I sin presentation lyfter Anders fram några prisbelönta företagscase som han tycker sticker ut. 

Anders framhäver speciellt två olika typer av inriktning av strategier:

  1.  Strategier drivna av insikter – vilket innebär att man bygger sin strategi på data från CRM-system, Målgrupper, RLSA & Inmarket då är det viktigt att bygga personas och att kartlägga kundresan. 
  2. Strategier drivna av measurements – som bygger på att experimentera och testa sig fram, DSA & Smart Bidding. För denna typen av strategi krävs det avancerad attributionsmodell och att man integrera olika kanaler. 

Sammanfattningsvis för Anders halvtimme:

In a world of automation, machine learning and smart bidding, strategy become essential.

Becky Simms på SearchStars 2019

Becky Simms – Gamification: Your content marketing secret weapon

Becky Simms är grundare och CEO på Reflect Digital som har kontor i både Storbritannien och SydAfrika. Becky pratade om hur mediebruset vi ständigt utsätts för gör oss apatiska och hur gamification är botemedlet för det. Vidare pratade Becky även om hur du kan integrera gamification i din SEO-strategi och marknadsföringsstrategi, samt hur du kan tjäna högkvalitativa länkar i snabb takt med en limiterad budget. 

Key takaways från Becky Simms:

  • Gamification är när element från ett spel appliceras i ett icke-traditionellt spelsammanhang – för att skapa samma nivåer av uppmärksamhet och engagemang i den mänskliga hjärnan, precis som när personen spelar ett spel.   
  • Företag måste hitta de multipla aktiviteterna och touchpointsen i kundresan som deras användare går igenom.
  • Tilliten till varumärken är lägre än på väldigt lång tid, enligt Forresters senaste rapport. 
  • Att bygga relationer med användarna och målgruppen kommer bryta igenom det ständiga bruset och apatin som skapas av det. Relationer är det vinnande konceptet helt enkelt.
  • Gamification är i dagsläget en stor möjlighet, eftersom många företag inte har anammat det än.
  • Låt spelet lära människorna/användarna något om sig själva – så kommer de att gilla det och fortsätta spela!
  • Gamification ger en positiv varumärkesupplevelse och fungerar i flera faser av kundresan. 
  • Inget sälj – Det handlar om att ha kul! 

Becky lyfte många fördelar med gamification. De främsta fördelarna var att; Du som företag kan integrera med dina kunder och potentiella kunder, det är ett utmärkt sätt att samla in data om din målgrupp och användare, det kan skapa diskussioner i sociala sammanhang som sociala medier och forum, och till sist – det gör ditt varumärke minnesvärt. 

Några av Becky Simms vinnande tips för att lyckas med gamification:

  1. Se över din publik/användare. 
  2. Gör en grundlig konkurrentanalys
  3. Gör en ordentlig research och testa!
  4. Tänk på motivationen för spelaren.
  5. Gör det utmanande.
  6. Överväg olika prestationer och framgångar för att motivera spelaren vidare. 
  7. Tänk över hur du ska spåra framgången av kampanjen. Förslagsvis tagga upp olika mål i Google Analytics!  
  8. Överväg att använda dig av influencers
  9. Prata med journalister, finns det en “hook” i spelet?
  10. Överväg vilka enheter och anpassa spelet därefter. 
  11. Fundera och överväg om du vill göra det till en serie av spel. 

Så vad ska du INTE göra för att lyckas med gamification? Det och mycket mer kan du ta del av i hela Becky Simms presentation från Searchstars 2019 här! 

Psst! Becky delade även med sig av en otroligt lyckad kampanj som Reflect digital gjort – “Find 50”. (Googla det och testa vettja! 🙂 ) Läs mer om utfallet i presentationen.

Rögnvaldur Gudmundsson på SearchStars 2019

Rögnvaldur “Reggie” Gudmundsson – How to get 150 journalists and developers to care about SEO

Reggie Gudmundsson arbetar som SEO Manager på Aftonbladet. En stor utmaning i hans arbete är att få journalisterna och utvecklare till att arbeta med SEO. Hans strategi för att få kollegor att arbeta med SEO – börjar med att få folk att BRY sig om SEO.

Då Reggie inte har en chefsposition över kollegorna – Hur ska man då få göra för att få med kollegorna på bollen? Här kommer hans bästa tips: 

Skapa en SEO action plan:

  • Hur ska vi få människor att bry sig/göra? 
  • Gör en kulturell analys av organisationen. 
  • Vilken typ av ledarskap bör man använda? Strategisk, Politisk, HR, Symbolisk. 
  • Vilken position/auktoritet har du i företaget? Formal/Informal? Expert?

Utbildning:

  • Fokus på en sak. Utbilda, Korrigera, Straffa (i vissa fall), Träna, Träna. Träna
  • Lägg utbildningen på den lägsta nivån utifrån den kompeten som finns hos de anställda.
  • Använda olika inlärningsstilar. Träna på det tills de ligger i deras DNA. Alla lär sig på olika sätt: visuellt, läsa, skriva och göra. “Repetition is the mother of learning” säger Reggie. 

Kultur:

  • Engagera med hjälp av känslor. Att bry sig är en känsla. Alla människor fungerar olika och för att få dem att bry sig så krävs olika typer av motivationsfaktorer. Fokus på resultat eller tävling med konkurrenter eller uppskattning är alla olika sätt som motiverar folk till att göra och bry sig om sitt arbete. Skapa en känsla kring de för att få med kollegorna på tåget. 
  • Socialisera dig för att lära känna alla kollegor på företaget. De gör det lättare för dig att få andra att bry sig om vad du bryr sig om. Reggie lägger till att det är viktigt att de känns genuint annars kan de upplevas som manipulativt. 
  • Bygg identitet på kontoret. – När kollegorna ser Reggie komma gåendes på kontoret tänker de direkt på SEO. 
Taylor Ryan på SearchStars

Taylor Ryan – Explosive Growth With Content Marketing Hacks: What works + Why it matters

Taylor Ryan är amerikanen som under sin karriär hunnit starta upp 6 st olika bolag, titulera sig som författare, growth hacker, mentor, startup junkie och talare. Under Taylor’s session pratade han om de många fördelarna med att driva trafik till sin blogg, någonting som han själv kallar 80-20 regeln. 

80-20 regeln innebär kort och gott att 20% av ditt innehåll på bloggen ska driva 80% av din trafik till webbplatsen. För att lyckas med detta så behöver man innehåll som rankar högt på Google där det är högt engagemang och många unika visningar. För öka dina chanser att få mer trafik till din blogg, ska följande följas:

  • Minst 3000+ ord.
  • Gå in i djupare detalj på specifika ämnen.
  • Längre blogginlägg har högre engagemang.
  • Sökmotorns algoritm vill ha meningsfullt engagemang, någonting som är direkt relevant för sökorden och innehållet. 

För att ge oss någonting extra att ta med så presenterade Taylor fyra stycken “hacks”:

  1. Reddit – vad är de heta nyheterna de senaste 30 dagarna? Gör en bättre version av detta! 
  2. Ahrefs – sök på Quora, gå till top pages och sök efter ett sökord och se vad som ni kan implementera på er sida som relevant. 
  3. Facebook groups – hitta en av de högsta engagerade posterna, kopiera den, posta den i en annan grupp – sen efter 20 dagarna byter du länken till din egen sida. 
  4. Twitter – Re-posta en tweet och tagga den som skrivit inlägget först, rid sedan på vågen av delningar, likes och kommentarer. 

Är du intresserad av att höra mer? Håll utkik efter sessionen som släpps inom kort på vår YouTube kanal. 

Dela gärna!

One Comment

Taylor Ryan

Love the summaries! Great stuff! I always wonder why more conferences don’t take the time to do this. It hits a bit of FOMO for those that didn’t get a chance to attend ANDDD it’s great to reflect on a full day of stuff if you were there.

Reply

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *