Ett stort tack från oss!

Search Heroes Summit på Malmö Live

Publicerat av

Igår höll TopVisible tillsammans med Internet i Fokus i Search Heroes på Malmö Live. Det var den första konferensen som vi arrangerade och det blev verkligen lyckat! Ett stort tack till alla våra fantastiska talare som bidrog med ny kunskap och inspiration. Vi hoppas att alla deltagare kände likadant som oss och lärde sig något nytt från dagen.

Vi har sammanställt några tankar, insikter och lärdomar som vi på TopVisible kommer att ta med oss:

Johanna: Skriv dina texter för människor och inte för Google. Självklart ska man SEO-anpassa texterna men det är viktigt att skriva kvalitativt innehåll som både inspirerar och engagerar. Jag blev väldigt imponerad av social shopping och rekommenderar alla att satsa mer på sociala medier. Något jag även lärde mig under dagen var att 15 % av alla sökningar på Google är unika.

Jonas Wallentin pratade om söktrender

Jonas Wallentin pratade om söktrender

 

Maria: Beteenden är den nya målgruppen och den stora trenden är “micro-moments”. Vi har hört det förut men det tar sig utryck i nya former – konsumenten har allt mindre tid att ta åt sig information så vi måste vara snabbare i våra budskap och även reagera snabbare. Lärde mig även att 15% av alla sökningar som görs idag är unika, ingen har alltså någonsin sökt på just den sökfrasen innan! Och jag längtar såklart till den 16e december då Google släpper sina söktrender.

Anna-Karin: Jag tycker att dagen i sin helhet var riktigt bra och tar med mig mycket från olika talare. En sak som jag fastnade för är hur viktigt det är att få in en förståelse och ett samarbete mellan alla avdelningar på företaget för analys och hur man på bästa sätt använder sig av dessa siffror. Även paneldebatten tyckte jag var väldigt intressant, framför allt för att företagen var så olika i sitt sätt att jobba! Om jag själv hade fått ta med mig ett enda nyckeltal från Analytics till en öde ö så hade jag valt avvisningsfrekvens.

 

Laszlo Varga från Euroflorist om e-handel

Lazlo Varga delade med sig av Euroflorists lärdomar efter 20 år av E-handel

 

Sandra: Igår var en inspirerande dag. Speciellt Martin Arvebro och Mari-Linn som betonade att sociala medier har blivit vår nya word of mouth. Jag lärde mig även av Jonas Wallentin att svenskarna googlar 50 miljoner gånger om dagen och det visar på hur viktigt det är att synas i sökresultaten!

Edvin: Vikten av att mäta data med diverse analytiska verktyg, day-to-day data basis med koll på större och mindre detaljer får man ett bättre och större helhetsperpektiv för eventuella kampanjer. Arbeta kampanjbaserat med uppföljning av data ger god ROI. Detta har blivit A och O inom den digitala marknadsföringen. En annan aspekt är anpassning efter kund, dvs en djupare och mer personlig marknadsföring (Business to individual), och styra sin kampanj efter detta. Följa upp målgruppen och styras av dess beteende.

 

Mari-Linn från Testagram berättade om drivkrafterna bakom social shopping

Mari-Linn från Testagram berättade om drivkrafterna bakom social shopping

 

Gabriella: Intressant dag med en bra blandning av talare! Tyckte att det var spännande att höra om Testagrams knappt befintliga marknadsföringsbudget och hur stark sociala mediers kraft verkligen är – den nya “digitala word of mouth”. Att det inte ska glömmas bort att varje individ faktiskt kan vara en möjlig marknadskanal. Fascinerande att höra från Jonas Wallentin att Google inte nämns EN enda gång i Svenskarna och internet 2015 (det är sant – jag kollade precis!) men att såklart Facebook & Instagram nämns i hög grad. Det vi gör var dag till 89% är ju de facto att söka efter information – och var gör vi det? 😉

André: Helhetsintrycket över igår är väldigt positivt. Duktiga föreläsare med tydliga mål i sina presentationer. Väldigt givande! Jag tar med mig många tips och lärdomar men framför allt hur snabbt den digitala världen förändras. Trender kommer och går och kan vi förutse att en trend är på väg och samtidigt vara förberedda när den väl kommer. Då har vi lyckats!

 

Ett stort tack från oss!

Ett stort tack från oss!

 

Vad tyckte ni om konferensen? Är det något ni vill lyfta fram eller något vi ska tänka på till nästa gång? Lämna gärna feedback på Search Heroes Facebook-sida eller kontakta oss på info@topvisible.se.

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *