Recap Digital Summit – Hur tar man sitt Content förbi Best Practice?

Publicerat av

Förra veckan var jag och Annah i New York för att gå på konferensen: Digital Summit Series. Det var två fullspäckade dagar som startade med workshop och fortsatte med flertal olika talare från både stora och små företag. För att smälta alla intryck så tryckte vi faktiskt in att gå på Dragqueen Bingo mellan dag ett och två för att lätta upp i huvudet. (Kan varmt rekommendera Linda Loves Bingo om ni har vägarna förbi NYC) Okej tillbaka till konferensen 🙂 .

Det var talare från företag såsom Twitter, LinkedIn, Google, Airbnb mm och även den kända författaren Seth Godin höll i en session. Den talare som stack ut mest enligt mig var Stacy Minero som arbetar som Global Head of Content Creation på Twitter. Hon höll en inspirerande session där hon pratade om ‘The Craft of Content: Moving Beyond Best Practices’. Jag har därför valt att lyfta fram dem i dagens blogginlägg.

Content är och har länge varit ett hett ämne inom digital marknadsföring och Minero inledde med att prata om att det pågår en stor content tsunami för tillfället. Det ligger en stor utmaning i att sticka ut, marknadslandskapet förändras konstant och på Google finns det mer än 403 miljoner sökresultat som berör best practices inom Content.

Stacy Minero på Digital Summit New York.

Hur ska man då lyckas nå fram med sitt content?

För att lyckas stå ut ur mängden och nå fram genom allt brus så är det enligt Minero dags att gå från Best practices till Next practices. Här ska vi gå in på hennes tips. Fokus ligger på att vi måste på överväga och tänka om hur vi går till väga med:

Tänk om vad det gäller:
Lanseringar, Konversationer, Influencers, Sponsorskap och Varumärkets syfte

Nytänkande vad det gäller lanseringar och konversationer

Minero började med att prata om lanseringar och konversationer och hur vi bör tänka. Det är lätt att upprepa tidigare tillvägagångssätt då resultatet varit positivt men i en hårdare konkurrens så krävs det att vi tänker om. Istället för att hoppa på befintliga konversationer – starta nya konversationer. Och när en ny tjänst/produkt ska lanseras – våga testa något nytt och se hur ni kan få det att kännas som en gåva och inte reklam. HEINZ lyckades med just detta när de skulle lansera en ny produkt via Twitter.

Svaret kom genom en annan produkt. Företaget vill expandera på den amerikanska marknaden och mötte marknadsutmaningen: Hur kunde de övertyga amerikanska konsumenter att även vilja köpa deras majonnäs?

Då deras mayochup trendade på andra marknader valde de att starta en konversation om detta i USA. HEINZ la upp en Twitter-omröstning där de ställde frågan: Vill ni se Mayochup i butiker? Sen bad de om minst 500 000 röster för ja-sidan för en lansering i USA.

#Mayochup

Detta gav en otrolig respons och de inkom 930K röster inom 24h och hashtagen Mayochup trendade snabbt. 1 miljard mediaexponeringar på endast 2 dagar. Lyckades HEINZ få folk att prata om Majonäs? Hell yeah!

Nytänkande vad det gäller Influencers

Att företag arbetar tillsammans med influencers är väldigt vanligt idag och vi blir dagligen matade med att de promotar olika produkter. För att lyckas sticka ut så tipsar Minero att arbeta mer med kreatörer istället. Enligt Minero så spenderar vi 24% mer tid på att kolla på material från kreatörer jämfört med influencers.

Ett bra exempel på ett snyggt samarbete med en kreatör har företaget Audible som erbjuder ljudböcker och har arbetat ihop med Xaviera Lopez. Nedan ser ni hur de snyggt presenterar boken Handmaid’s tale och deras tjänst kombinerat tillsammans. Bra spridning och ett kreativt sätt att nå ut.

Nytänkande vad det gäller Sponsorskap

En del företag arbetar med sponsorskap och använder det för att öka kännedomen kring sitt varumärke. Minero tipsar om att tänka utanför ramarna och istället tänka “Fill the void” och hitta möjligheter. Just detta gjorde Adidas när de valde att livesända high school sports via Twitter. I USA är highschool sports stort och Twitter har länge varit en stor tillgång till att kunna diskutera spelare, matcher med varandra.

#fridaynightstripes #threestripeslive

Nytänkande vad det gäller Varumärkets syfte

Sist och absolut det viktigaste ämnet enligt mig är Varumärkets syfte. Förr ville vi att företag skulle ta ansvar, idag kräver vi att företag tar ansvar. Vad företaget står för är viktigare än någonsin och enligt Minero väljer 57% bort företag om de inte står för samma politiska och sociala åsikter. Det är viktigt att som företag att ha värderingar som också speglar allt man gör.

Ett bra exempel på detta är en kampanj Airbnb skapade som berörde människovärde och lika rättigheter: “We believe in the simple idea that no matter who you are, where you’re from, who you love, or who you worship, you deserve to belong.” Fokus i kampanjen har varit att alla är lika mycket värda och i en tid då vi går igenom flyktingkriser och naturkatastrofer vill de få människor att öppna sina hem och företaget har en tydlig ställning mot beslutsfattare.

#weaccept – AirBnb

Om man är tydlig med vad man genuint står för och om detta lyckas genomsyra all kommunikation kan man stärka kundrelationer och vinna en hel del engagemang från kunder.

Sammanfattningsvis – 4 snabba att ta med sig

  • Joina inte konversationer utan våga starta.
  • Arbeta med kreatörer istället för influencers för att sticka ut.
  • Fill the void och äg ditt eget content.
  • Överväg på nytt ditt Brands syfte och våga ta ställning på sociala och politiska frågor.

Jag vill avsluta dagens blogginlägg med att tipsa om att läsa Annahs briljanta blogginlägg från konferensen med ämnet: Vad marknadsförare kan lära sig om sociala medier av DJ Khaled & Drake som ni hittar här.

/ Fanny

Dela gärna!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *