Organisk statistik inne i Google AdWords

Publicerat av

För några veckor sedan upptäckte jag en intressant rapport i Google AdWords. Jag var inne under fliken Dimensioner och letade efter information när det plötsligt stod “Betalt och organiskt”. Jag blev såklart nyfiken. Rapporten visar alltså vilka sökord kontot visats på under den valda perioden och delar upp det i betalda och organiska.

Varför är då detta intressant?

Det finns många samspel mellan det organiska och betalda söknätverket. Jag anser att det är bra att synas på båda eftersom sökarna har olika sökbeteende – vissa klickar hellre på en annons när de ska köpa en produkt och vissa skulle aldrig drömma om att klicka på en annons. Det finns såklart många fler anledningar till att jobba med både sina organiska placeringar och Google AdWords. Denna rapporten är intressant för att kunna föra denna typ av diskussion och kanske även ta beslut om ord som saknas i den ena eller andra kanalen.

Koppla till Search Console

Det som krävs för att kunna se informationen är att ditt AdWords-konto är länkat med Search Console. Du länkar dina konto genom att gå till kugghjulet i AdWords ? Kontoinställningar ? Länkade konto ? Avsnittet Search Console. Det kan också vara bra att veta att du endast ser statistik från söknätverket och endast text-annonser.

Hur ser rapporten ut

Här har vi ett anonymiserat exempel på en rapport som vi ska titta på:

Organisk och betald trafik i AdWords

Ber om ursäkt för att blir liten text – men detta är ett exempel på hur denna rapport kan se utSom ni kan se har vi 5 sökord och 3 grupper med kolumner: Annonsstatistik, Organisk statistik, Kombinerad statistik. Ni känner nog igen alla termerna under annonsstatistik, det är ju samma som inne i AdWords-kontot. Begreppen under organisk statistik visar ungefär samma sak men frågor motsvarar ungefär “visningar” och “klick/frågor” är ungefär samma som CTR. “Uppgifter/frågor” finns dock inte med i AdWords – detta betyder hur många gånger webbplatsen kom med i det organiska sökresultatet för en sökning. Står det t.ex. 5,6 är din webbplats med 5,6 gånger för det sökresultatet – i AdWords kan man ju alltid bara synas 1 gång. Båda statistik-kolumnerna har dock med genomsnittlig position och det ska vi titta lite mer på nu!

Ett par exempel på hur rapporten kan användas

Titta på det turkosa ordet som första exempel. I det organiska resultatet ligger det på en position 11,8, alltså inte på Googles förstasida. Detta bör vi agera på – dels bör vi försöka se till att optimera webbplatsen för att förbättra dess SEO för detta sökord och därmed förbättra rankingen. Under tiden bör vi såklart se till att sökordet har en närvaro via Google AdWords annonserna. Det mörklila ordet hade ingen närvaro alls i det organiska, här bör vi såklart köra samma åtgärder som för det turkosa.

Du kan även upptäcka nya sökord att annonsera för. I denna rapport kan du lägga in ett filter med “Annonsvisning = 0”. Då får vi se sökord som inte har en närvaro på AdWords men i Googles organiska. Är det viktiga ord för oss kan vi då välja att lägga till dem som sökord även i våra kampanjer.

Rapporten med filter

Här ser ni rapporten med ett filter – “Annonsvisning = 0”Tycker du denna rapport låter spännande? Då får du göra följande för att börja jobba med den:

  1. Länka ditt AdWords-konto till Search Console
  2. I AdWords hittar du rapporten under fliken “Dimensioner”
  3. I rullgardinsmenyn väljer du “Visa: Betalt och organiskt”
  4. Om du vill kan du anpassa rapporten med filter

Hör av dig till oss om du vill diskutera skillnaderna mellan organisk trafik och Google AdWords – alltid ett spännande ämne!

 

Dela gärna!