Nils Kautto

Lär känna Nils Kautto – vår tekniska SEO:are

Lästid: 4 minuter

Nils Kautto, en av Topvisibles digitala marknadsföringskonsulter. Med en examen inom Datavetenskap har Nils en passion för det tekniska inom digital marknadsföring. Analytics-spårning, teknisk SEO och analys av stora volymer med data är en del av hans vardag. Här får du chans att lära känna Nils lite närmre och ta del av hans tre absolut bästa tips för att lyckas digitalt. Häng med!

Vad är din roll på Topvisible? 

Jag jobbar som digital marknadsföringskonsult på Topvisible. Mina arbetsområden täcker egentligen det mesta inom det digitala men min främsta kompetens är data & analys, rapportering och sökmotoroptimering (SEO). Min roll går lite mer åt det tekniska hållet. Jag tycker det är roligt att grotta ner mig i allt ifrån teknisk SEO till att datan kraschar.

Vad tycker du är det roligaste?

I och med att jag fortfarande är rätt ny så är allt väldigt kul. Jag har varit på företaget sen augusti 2019. Det är kul att få jobba med många områden och lära sig helheten.

Hur ser din bakgrund ut? 

Innan jag kom till Topvisible så har jag pluggat och jobbat med digital marknadsföring på en annan byrå.

När jag var 19 år började jag plugga datavetenskap och app-utveckling. Det blev dock inte långvarigt, jag kände snabbt att det inte var helt rätt. Jag var ute efter något bredare, det var inte just appar jag ville jobba med.

Medan jag väntade på att ansökan till nya utbildningar skulle dra igång jobbade jag som telefonförsäljare i ett halvår. Fortare än jag hoppade av första utbildningen insåg jag att det var inte ett jobb för mig. Jag stod ut några månader tills jag kunde börja jobba på ett lager istället.

Allt jag ville var att få plugga!

Kom du in på den utbildning du ville?

Ja, jag kom in på linjen Systemutveckling i Malmö. Denna utbildning var mycket bredare och tog upp hela ämnet. Jag lärde mig så mycket intressant!

Under mina år som jag studerade gjorde jag dock misstaget och jobbade vid sidan av på lagret för att tjäna pengar. Genom att göra det så misslyckades jag med mina tentor, jag jobbade alldeles för mycket helt enkelt. När jag insåg det slutade jag på lagret och satsade helhjärtat på skolan igen.

Jag fick upp mina betyg och allt gick bra igen, fram tills att jag och en kompis var ute och tog en öl. 

Jag och en kompis var ute och tog en öl och av någon anledning kom vi in på varför vissa webbplatser rankar bättre än andra. Vi hade två helt skilda idéer om varför man rankar. Efter denna kväll gick jag hem och sökte på detta och upptäckte världen med digital marknadsföring. Jag kunde inte släppa detta, jag fick från och med den dagen ett helt nytt intresse. Jag hade hittat något som var ännu roligare än systemutveckling, att optimera webbplatser istället för att bygga dem!

Hur tog du intresset för digital marknadsföring vidare?

Jag började som sagt lära mig på egen hand, testade att sätta upp webbplatser och ranka på utvalda sökord. Jag hade sån tur att jag efter ett tag fick chans att jobba deltid med digital marknadsföring på en liten webbyrå som ville bredda sina tjänster. Mitt fokus då var just SEO.

När jag kom till punkten då jag skulle skriva mitt examensarbete i utbildningen så kände jag att jag på något vis var tvungen få in digital marknadsföring i ämnet. Jag sökte mig till olika byråer i Malmö, sträckte ut en hand till Topvisible och chansade på att det skulle finns något för mig att skriva om. 

Magnus Äng och jag kom i kontakt, han berättade då om företaget Ranktrail som ingår i deras företagsgrupp. Företaget sitter på massor av intressant data där jag med hjälp av min datavetenskap kunde få chans att analysera denna data. Jag lyckades alltså göra mitt examensarbete i systemutveckling men också inkludera digital marknadsföring. Därefter blev jag erbjuden en plats på Topvisible – ingen lyckligare än jag!

Vad är utmanande med ditt jobb?

Att alla kunder har olika situationer och utgångsläge och att då lyckas hitta rätt väg för just dom. Det är samtidigt det som är roligt att få sätta sig in i kundens perspektiv och se utvecklingen framåt. 

Vad drivs du av? 

Att vara bäst. SEO är ju en tävling i sig, vilket passar rätt bra när jag drivs av att vara bäst. Jag ger mig inte förrän jag är där.

Nils Kautto

Varför är digital marknadsföring så roligt? 

För att det är en tävling och jag är den största tävlingsmänniskan. Jag älskar också den ständiga förändringen. När det kommer nya saker hela tiden så tvingas jag även utmana mig själv. 

Nämn en sak som står på din to-do lista just nu.

Allt jag tänker på är att jag måste sätta upp gardinstänger. Men det får fortsätta stå på min to-do. Efter denna intervju ska jag sätta upp spårning i Google Tag Manager

Vad är din främsta kompetens?

Det får nog vara min teknisk kunskap. Det är värdefullt att kunna komplettera med den. 

Vad uppskattar du att göra när du är ledig?

Jag tror jag uppskattar att inte göra någonting. Men då och då gillar jag även att jobba på egna sidoprojekt, just nu jobbar jag med lite egna affiliate-sidor.

Berätta något oväntat om dig själv!

Jag och min kompis kallbadar i havet minst en gång i månaden, året om. 

Det har gjort att jag mår allmänt bättre, jag är mindre stressad och jag känner hur det händer bra saker med både kropp och själ. Jag rekommenderar verkligen alla att göra det!

Nils Kautto

Tre tips för att lyckas digitalt! 

⭐️ Tänk långsiktigt!

⭐️ Var beredd att investera i tid! 

⭐️ Ha bra rapportering! 


Vill du snacka mer med Nils? Han älskar att snacka kod, grotta sig ner i riktiga utmaningar eller bara diskutera allmänna livsfrågor. Skriv gärna en eller två rader till honom här 🙂




Caroline Skogh

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *