Internet i fokus 2018 – godbitarna!

Publicerat av

I onsdags spenderade vi hela dagen på Internet i Fokus och fick äran att lyssna till många intressanta och grymma talare. Vi har nu plockat russinen ur kakan och sammanställt ett inlägg med allt det bästa från dagen, mycket nöje! 

Hur mångfaldssmart marknadsföring tar ditt varumärke till nästa nivå

Talare: Kate Plaskonis – Marknadschef på MINE

Internet i fokus rivstartar och den första talaren Kate inleder med en hashtag – #DiversifyOrDie – det sätter direkt tonen för hennes presentation. Hon går vidare med att dra paralleller mellan Philip Kotlers traditionella marknadsföringsidéer och hur dessa idéer oftast inte innefattar ett mångfaldsperspektiv. Förr skapade man mest kommunikation som riktades mot en viss typ av målgrupp. Ofta en målgrupp som bestod av en elit, överklassen och människor med stort socialt och kulturellt kapital.

Mycket tyder idag på att företag som jobbar med mångfald, både inåt och utåt, har större lönsamhet. Ett företag som förstår att olika saker är viktiga för olika personer – och kan omsätta det i sin kommunikation – har mycket att vinna på att göra det. Att jobba med mångfald innebär således att man måste förstå, och acceptera, olikheter mellan människor. Det är viktigt att undvika stereotypa budskap som kan skapa en känsla av exklusion. Inklusion och perspektiv ger kommunikation som många kan tycka om och identifiera sig med.

Hitting the Mark 2018 – Inspiration from 100 Global Retail Brands

Talare: Gavin Laugenie – E-mail Strategist på Dotmailer

Dotmailer är det största bolaget inom email automation i UK. Genom att analysera 100 brands under det senaste decenniet har de tagit fram en rapport vid namn “Hitting the mark” som hjälper oss att förstå vad ett bra e-mail utskick ska innehålla.

Hitting the mark – top findings

Segmentering
66% av företagen i undersökningen segmenterar inte sina maillistor. Trots att det är väldigt grundläggande inställningar som gör att vi på ett bättre sätt kan nå ut med relevant information till rätt mottagare. Gavins råd till oss är att inte vara rädda för att segmentera och be om information från mottagaren på grund av GDPR. Så länge vi är transparenta och berättar vid sign-up om vilken data vi samlar in och hur vi använder den är detta inget problem.

Välkommen som prenumerant
Enligt Gavin är detta det viktigaste mailet vi kommer att skicka till mottagaren. Innehåll i mailet kan vara allt ifrån erbjudanden, information om företaget till inspirerande innehåll som exempelvis bloggartiklar och guider. Här har du också din chans att samla in mer information om prenumeranten, lägg till ett frågeformulär i mailet (men håll det kortfattat). Sedan använder du informationen du samlar in för att rikta relevant innehåll till mottagaren.

Mixat innehåll
37% av företagen i undersökningen mixar innehållet i sina utskick. Få till en bra blandning mellan inspirerande content och försäljning. De företag som lyckas allra bäst med sin e-postmarknadsföring arbetar med storytelling i sina utskick.

Abandoned cart
56% av företagen missar möjligheten med e-postutskick vid övergivna kundkorgar. Dessa e-mail är alltid relevanta för mottagaren.

Reviews
Endast 53% av företagen skickar ut mail till deras kunder efter att de gjort ett köp. Detta är det perfekta tillfället att få in feedback och omdömen och din chans att få veta vad du kan förbättra i verksamheten.

Narratives and trust – 2 ingredients every brand needs to survive & thrive

Talare: Jonathan Bean – CMO på Mynewsdesk

Om vi inte får ordning på våra narratives & trust som varumärken, så spelar det ingen roll vad vi gör i vår marknadsföring. Detta måste vara grunden i varje företag. Detta inleder Jonathan Bean, Chief Marketing Officer på Mynewsdesk sin föreläsning med.

Vad innebär narrative?
“A story or a description of a series of events”. Jonathan går igenom en modell för att få fram hur vi riktar rätt typ av innehåll till rätt persona baserat på cultural truth, industry truth och product truth. Han går även igenom hur Mynewsdesks egen resa sett ut sedan de lanserade sin tjänst år 2003.

År 2003 var Mynewsdesks narrative att få företag att digitalisera sitt PR-arbete med deras tjänst, för att nå ut till journalister och influensers. 2008 lades det på ett lager där sökmotoroptimering av nyheterna blev allt viktigare, år 2011 kom distribution via sociala medier in i modellen. 2014 content marketing och från 2018 det senaste lagret i Mynewsdesks narrative – datadriven kommunikation.

Innehållet vi levererar måste anpassas efter våra personas, vilka är deras KPIer och vad förväntar de sig från oss?

Vi litar inte längre på media.
För första gången är media “the least trusted institution” globalt och i Sverige ligger förtroendet för medias rapportering väldigt lågt. Men medan tilliten till mediaplattformar minskar så ökar förtroendet för journalister.

Micro influencers
För att nå ut till en relevant och engagerad publik kan det vara smart att använda sig av så kallade micro influensers. Företag och personer som har färre följare än de stora bloggarna men har en väldigt hängiven skara följare. Detta kan exempelvis handla om att jobba med influencers väldigt lokalt, inom en specifik yrkesgrupp eller expertis. Ställ dig frågan – vad är en bra influencer för ditt företag?

Sluta ödsla tid på organisk räckvidd – Så når du din målgrupp online

Talare: Hanaw Rashid – Digital Strateg på The Amazing Society

Hanaw öppnade sitt tal med att delge oss den hashtag som definierar hur The Amazing Society jobbar med sin kommunikation, #socialfirst. Allt de gör gör de med utgångspunkt i att man sätter det sociala först. Hon fortsätter med att prata om vikten av rörlig media och framförallt vikten av att säga det man vill säga, och säga det snabbt. Det är få som kollar på en lång film i flödet på Facebook eller Instagram och därför måste man få in sin “slutkläm” eller USP snabbt, nästan direkt. Kan man sätta slutet i början är det oftast mest effektivt.

Hon pratar också om att varumärken som förmedlar bra värden, oftare får fler kunder baserat på detta. Vidare lägger hon stort fokus på att det innehåll vi skapar i våra sociala kanaler måste vara bra och intressant. Utan detta kommer man inte långt. Man vill vara en sk. “Thumbstopper”, någon som får folk att stanna till i flödet och titta. Organisk räckvidd är inte omöjligt men bör alltid backas upp med betalda insatser för att hitta rätt målgrupp och skapa större genomslag.

Sista viktiga poängen från Hanaw handlar om vikten av att vara snabb på bollen. Fastna inte i långdragna processer utan få ut saker i dina flöden som skapar engagemang. Kan man använda saker som sker i omvärlden och rida på vågen för att dra nytta av ett hett samtalsämne, gör det!

Effektiva Facebook & Instagram-strategier inför 2019

Talare: Simon Beyer – Partner och Chief Strategy Officer på Ingager

Simon Beyer startar med att säga att Facebook inte är allt. Facebook är en viktig del av helheten när man jobbar med kommunikation. Han menar att marknadsföring fortfarande är relativt basic, du har ett budskap som du vill nå ut med. Svårigheten ligger i att veta HUR man ska göra det. Och, kanske framförallt, vilka kanaler och plattformar man ska använda för att göra det. Alla letar vi efter något nytt. Gårdagens nyheter är inte längre lika intressanta. Det ställer höga krav på oss marknadsförare när det gäller att bryta igenom och nå de personer vi vill nå med vårt budskap.  

Vidare säger Simon att han tror att fokus kommer ligga på Whatsapp och Instagram stories under 2019. Whatsapps motsvarighet till stories kallas Status och här kan man annonsera precis på samma sätt som på Instagram stories. Men vad är då grejen med Stories? Simon tror att en del av anledningen är att det fortfarande finns ett visst nyhetsvärde i formatet (inte alla gör det ännu), det går snabbt och innehållet försvinner efter 24 timmar samt att formatet är direkt anpassat för mobil trafik. Slutklämmen blir att man har mycket att vinna på att utforska nya funktioner och undersöka sin målgrupp ordentligt för personaliserad och träffsäker kommunikation.

Tech och AI i fokus – detta måste du ha koll på

Talare: Johanna Snickars – Kommunikationschef på Microsoft

Med hög energi intog Johanna scenen och pratade om något som ligger oss varmt om hjärtat: AI. Hon talade om att människan har arbetat med AI i decennier. Hon tog även upp det viktiga ämnet angående rädslan att AI ska ta över människors arbeten. Det korta svaret är nej. Tanken med AI är att förstärka och förlänga den mänskliga förmågan och mänskliga kvaliteter. Men det kommer alltid finnas ett behov an riktiga människor. Tanken med AI är alltså inte att ta våra jobb, utan att göra våra liv lättare och mer effektiva. AI kan se trender, mönster och beteenden på ett annat sätt än människor, men känner inte empati på samma sätt.

En grundpelare när det kommer till AI är data. Med hjälp av den data vi kan samla in, kan vi sedan utveckla AI baserat på den datan. Förr lärde vi datorer hur de skulle fungera, idag lär dem sig istället hur vi fungerar och beter oss. Här belyste Johanna hur Microsoft ständigt arbetar med trust. Företag måste utveckla ett starkt förtroende hos sina kunder. All data som samlas in måste hanteras med varsamhet och och Microsoft arbetar ständigt med säkerheten kring dataskydd.

Avslutningsvis gläntade Johanna på dörren till framtiden: quantum computing.
Ryser någon annan än vi av glädje just nu?

Vem bryr sig? Marknadsföring i en värld där ingen orkar lyssna

Talare: Stellan Löfving – Affärsutvecklare & Digital Innovatör på HIQ i Göteborg

Det är svårt att få uppmärksamhet och nå ut med sitt budskap. Det var det bättre förr?
Vi tas med på en resa genom annonseringen historiskt, från 1700-talets tidningsannonser till Herbert Simon som myntade begreppet Attention Economy 1978, vilket snabbt översatt blir konkurrensen om uppmärksamhet. “A wealth of information creates a poverty of attention”. Vi konkurrerar om det överskott av tiden människor har – deras fritid. Det finns bara en begränsad mängd uppmärksamhet och alla konkurrerar om den. Det har alltid varit svårt att nå ut, det var inte bättre förr. Det var svårt att kommunicera och få ut sitt budskap.

“Folk har faktiskt hatat annonser i 260 år”

Stellan pratade även om disruptions of tomorrow – vad är folk faktiskt frustrerade över?

Topp 10 mest frustrerande grejerna
Väntetider i vården
Inloggning
Jobbiga försäljare
Jag äger inte min data
Bankerna struntat i mi
Fast i telefonkön
Troll på nätet
Vad vågar jag tro på
Automatiserad kundtjänst

EXEMPEL FRÅN HIQ

Swish
2007: 109 miljarder kontanter i omlopp i det svenska samhället
2017: 57 miljarder kontanter i omlopp i det svenska samhället

In car delivery
Få vara levererad till bilen. Bygger på ett koncept som heter Volvo on call, som ska öka säkerheten (knapp i taket för att en ska kunna komma direkt i kontakt med 112). Fick genomslag först när Volvo utvecklade en app där en kunde styra värme i bilen, öppna bildörren osv.

Rattsurfningsskydd
Skärmen släcks när en kör. Beställning från Länsförsäkringar som ville sänka antalet bilolyckor.

Slutklämmen blir: Världen är full av problem som du och ditt företag kan lösa. Fokusera på något som förenklar människors liv. Då får ni kärlek från era konsumenter <3

Från datadrivet till insitktdrivet

Talare: Ann-Sofie Krol – VD & Maria Gester – Head of Social Media på byBrick Insight

Allt går att mäta, både externt och internt. Men vad man ska använda all denna data till? Det hade Ann-Sofie och Maria från byBrick Insight svaret på.

Ann-Sofie förklarade att när man drivs av insikter stannar man upp, analyserar och reflekterar över sin data mycket och ofta, för att verkligen förstå vad den betyder. En insiktsdriven arbetsprocess handlar om att hitta en strategi, taktik och optimering, som är rätt för din verksamhet. Hon berättade att styrkan i data är att vi kan ha de rätta diskussionerna.Vi kan använda data för att förstå vad olika roller och avdelningar behöver för att nå de mål som satts för hela verksamheten. Detta i sin tur för att påverka beteenden externt och internt så att rätt KPIer och mätetal sätts.

Ann-Sofie gav oss 5 konkreta tips på hur vi kommer igång med insiktsdrivna arbetsprocesser:
Varför – SMART målsättning guidar dig genom arbetsprocessen.
Vem – Förstå dina målgrupper baserat på fakta, inte gissningar eller gamla sanningar.
Vad – Var relevant med både innehåll och aktivering.
Var – Aktivering genom hela kundresan, i alla kanaler.
Action, tänk DATA! – Sätt CTA och spårning så att du kan optimera och lära dig på vägen.

Maria tog upp två case som påvisade effekten av att veta hur man ska använda datan som samlas in till att få insikter och bygga relevanta strategier, både externt och internt.

Avslutningsvis tog Ann-Sofie upp hur blir man blir mer insiktsdriven: Börja smått! Ställ dig frågan: Vad önskar jag att jag visste? Börja i liten skala och utveckla med tiden. Var inte rädd! Hoppa i och börja simma. Skillnaden mellan att mäta och att mäta på ett insiktsdrivet sätt, är att istället för att mäta bara för att mäta, försöker vi förstå hela resan. Mät, analysera, lär dig, börja om.

Var är e-handeln och konsumtion på väg?

Talare: Emma Lindgren – CMO på Payson

Hur du kan lyckas med att kommunicera storskaligt och samtidigt vara hyperrelevant!

Talare: Sebastian Grabne – Team Lead & Senior Owned Media Consultant på Nordic Morning

Sebastian startar med några roliga exempel på long-tail-sök gone wrong. “4-sittsig grön textilsoffa”  ger förslag på “4-sittsig grön textilsko”. Följaktligen blir frågan, söker man inte på long-tail? Jo det gör man! 15% av alla sökningar varje dag är nya sök!

Enligt statistik från Adobe (december 2017) blir 42% irriterade om de inte får personaliserad information när de söker på något. Hur kan man då jobba för att tillgodose konsumenternas krav? Om man bryter ner egenskaperna på produkterna i en sökfras, kan man optimera för att dyka upp i de sökningar som är relevanta för de egenskaper som eftersöks och som ens produkter har. Det, i kombination med att ta fram relevant innehåll på sin site, ger försprång att synas på mer utvecklade sökfraser. Många vill idag ha väldigt specifika svar på sina (allt längre) sökfrågor. Optimera mer för long-tail!

Varför du behöver förbereda dig för röstsök

Talare: Richard Swenman – Head of Sales på Viva Media

Richard kom in på scen med fantastisk energi och några goa skämt. Bra start på sista talet för denna omgång av internet i fokus. Han inledde med att berätta om ett “Stig Helmer-Moment” han upplevde på en resa. Stig Helmer-moment = när du befinner dig i en situation och känner dig helt malplacerad, samtidigt som du upplever att alla omkring dig verkar ha full kontroll på situationen. Därefter leddes talet, naturligt in på ämnet, röstsök.

En av de största sök-trenderna under 2018 har varit röstsökning. Sättet konsumenterna söker på har förändrats märkbart genom användning av röststyrning och digitala assistenter. Av denna anledning är det såklart viktigt att lägga in detta i sin strategi för sök.

Han tryckte på det gamla uttrycket ”Kunskap är makt” och menade att den som tar till sig nyheter snabbt. har lättare att överleva imorgon. Vi söker information idag som aldrig tidigare och det är användarna som har makten, vi måste snällt hänga med.

Han pratade även om statistik och hur de digitala assistenterna påverkar oss.
20% av alla sökningar är röstsökningar.
56% har röstsökt efter ett lokalt företag under de senaste 12 månaderna.
Tillväxten av frågande sökfraser YoY har i genomsnitt ökat med 100%.

Richard visade ett klipp på när Google Assistant ringer och bokar en tid hos frisören. Något som får oss att fundera över hur långt kommunikationen med digitala assistenter faktiskt har kommit.

Puh! Vi vet, det blev lite långt. Men! När det finns så mycket intressant att skriva om så blir det lätt så.. Tusen tack till internet i fokus för denna gång. Hoppas ni gillade vår recap!

(Sammanfattat av Annah, Anna-Karin & Fanny E)

 

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *