Man i päls står mot en tegelvägg. Texten på bilden säger: Digital marknadsförings student söker praktik. Klicka och läs mer.

Så fick jag 11 erbjudande om praktikplats – utan att söka en enda!

Publicerat av

Min tio veckors praktik börjar leda mot sitt slut här på Topvisible. Och en av mina praktik uppgifter var att skriva ett blogginlägg till “Topbloggen”. Under nio veckor har jag funderat på vad jag skulle skriva om. Det måste naturligtvis vara något smart. Helst banbrytande. Något ingen tidigare tänkt på. Något revolutionerande kom jag inte på att skriva om. Så istället tänkte jag berätta om hur jag hamnade på Topvisible. Hur jag på vägen hit fick 11 praktik erbjudanden utan att skicka ett enda mejl.

Bakgrund

Ett kursmoment i min utbildning är praktik eller LIA, lärande i arbete, som det egentligen heter. Först året avslutas med en tio veckors praktik. Vilket betyder att jag och mina 33 klasskamrater ska ut och tävla om, i många fall, samma praktikplatser. Det betyder att ett och samma företag kan få praktikförfågningar från 34 glada Digital Marketing & Sales Analytics elever från IHM. Förutom ett snyggt strukturerat CV och ett bra personligt brev, finns det inte så mycket man kan göra för att sticka ut bland 34 praktikansökningar. För att göra det ännu mer utmanande så går även Mediainstitutets webbanalytiker ut på praktik under samma period. Det betydde att det nu inte är 34 elever utan det dubbla.

Hur ska jag sticka ut. Efter ett par minuters intensivt funderande gick det upp för mig. Varför inte använda det jag lärt mig i skolan för att nå ut till företag. Jag är ju trots allt en blivande digital marknadsförare och analytiker. Så jag gjorde följande:

Webbplatsen

Jag började med att skapa en egen portfoliosida, www.ItsAllAboutTheClicks.com. Det kanske inte är det kortaste domännamnet. Men det lämnar ett litet leende när man läser det. Sidan är en “one pager” där jag nämner att jag söker praktik. Jag lämnar även kort info om vilka projekt jag arbetat med under den första terminen av utbildningen. Loggan köpte jag på fiverr.com för 5 dollar. En vän som är fotograf hjälpte mig med fotona.

Bild på en kupongkod från Linkedin på 50 dollar till min praktik kampanj

Kampanjerna

Planen var att skapa kampanjer på sociala medier där målgruppen digitala marknadsförare och analytiker vistas. Det landade på Facebook, Instagram och naturligtvis LinkedIn. De två första hade jag någorlunda koll på från skolan. Men LinkedIn hade vi inte gått igenom. Jag började med LinkedIn. Under tiden jag arbetade på hemsidan fick jag erbjudanden från LinkedIn om att få 50 dollar till min första kampanj. Jag tänkte att detta borde vara lagom trots att LinkedIn, i förhållande till Facebook och Instagram, var mycket dyrare att marknadsföra sig på. Eftersom Facebook inte delar ut några kampanjpengar så hjälpte CSN mig med 200 kr.

Responsen

Under den veckan som kampanjerna fortlöpte parallellt fick jag fler positiva svar än jag förväntat mig. Det som var roligast med den respons jag fick var att de som skrev till mig tyckte om hur jag tänkte. Totalt var det 11 erbjudanden som kom in. Där fanns vissa som för mig var mer intressanta. Dessa tog jag lunchmöte med.

Vid två tillfällen träffade jag marknadschefen för ett företag som ville att jag skulle driva deras nya digitala marknadsföringsstrategi. Det var väldigt ego-höjande. De jag är svagast för. Men jag var taggad och kände först att det skulle kunna vara något jag skulle dyka in i. Efter mycket funderingar kände jag att projektet vara lite för stort för mig. Men jag ville inte släppa företaget helt.

Jag förklarade min plan för marknadschefen, om att jag skulle söka mig till en digital byrå. På byrån skulle jag försöka få en praktikplats och arbeta med deras projekt. Marknadschefen tyckte det lät bra. Den första byrån som jag kom att tänka på var Topvisible.

Det enda mejlet

I mitt mejl till Topvisible berättade jag om min praktikkampanj. Och att jag hade ett företag med mig som jag skulle kunna arbeta med under praktiken. Dagen efter fick jag ett mejl med inbjudan från Annah Odehammar på Topvisible om att komma in på en intervju.

Intervjun gick bra. Pitchen om att komma in med ett företag och arbeta med mottogs väl. Ett par dagar senare fick jag svar att jag var välkommen att göra min praktik på Topvisible. Men att de gärna ville att jag som praktikant jobbar med befintliga kunder. Förståeligt, då de inte känner till min kunskapsnivå.

Det blev ett par dagars funderande till. Men till slut blev det Topvisible. Valet grundades på tidigare erfarenheter där jag tagit på mig uppgifter och inte haft tillräcklig kunskap. Vissa gånger har det fungerat bra och jag har kunnat leverera goda resultat i tid. Andra gånger inte lika bra.

Resultatet

Efter tio veckor på Topvisible lämnar jag nu med mer kunskap. Inte bara det jag lärt mig under praktiken. Många kursmoment från skolan har fallit på plats tack vare praktiken. Jag är väldigt tacksam för hur Topvisible teamet tagit emot mig och utmanat mig. Och hur de haft tid att svara på alla mina frågor. Extra ros till min handledare Fanny Hansson. Och Fredrik Ekdahl för de extra utmaningarna.

Till våren 2020 har jag en 14 veckors praktikperiod som väntar…

Vill du få kontakt med mig – kolla in min LinkedIn!

Dela gärna!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *