Google Smart Display

Google Smart Display – senaste nytt inom Displaynätverket

Publicerat av

För ett år sedan skrev jag en guide om hur du kan annonsera på Googles Displaynätverk och rekommenderar er att testa om ni inte redan gjort det. Du kan läsa guiden och få tips i mitt tidigare inlägg. Skulle du docka känna att det känns lite krångligt, för manuellt, inte målinriktat eller kopplat till dina konverteringar? Men du, nu finns det en lösning för detta. Google har nu släppt Google Smart Display! Detta är ett ett (i princip) helautomatiskt sätt att arbeta med display, det är ett steg mot programmatic men mycket enklare. Med Smart Display kan Googles maskiner koppla dina annonser mot potentiella kunder med insikter från miljoner appar och webbplatser. Verktyget skapar själv annonser i rätt format med din logga och med texter som du väljer. Smartast av allt är att det kopplar strategin mot det mål-CPA (Cost Per Acquisition) du har satt.

Enligt Google har annonsörer som testat Smart Display under Beta-versionen upplevt 20% ökning i konverteringar jämfört med andra display-kampanjer. Källa: Google

Vad behövs för att komma igång med Google Smart Display?

Det kanske redan har framgått men du måste jobba med och spåra konverteringar, Smart Display vill hjälpa till att driva försäljning i Displaynätverket. Kravet är att du bör ha fått minst 50 konverteringar i Display-nätverket – eller minst 100 konverteringar i söknätverket – under de senaste 30 dagarna.

Utöver konverteringar behövs följande:

  • Mål-CPA bud
  • En daglig budget
  • Bilder (att rekommendera men dock inget krav för de kan hämtas från webbplatsen)
  • Landningsida som annonserna ska leda till

Vad händer sedan?

Google jobbar åt dig med:

  • Automatisk budgivning
  • Automatisk inriktning
  • Automatisk annons-skapning

Bilderna kombineras med färger från hemsidan, anpassar sig till sidan man är på, vilket enhet användaren är på och kombinerar med konverteringsdata!

Hur gör du?

  • Logga in i ditt AdWords-konto och skapa en ny kampanj med “Endast Displaynätverket”
  • Inställningar: Du väljer marknadsföringsmål och då kommer följande text upp under:
Skapa en smart display kampanj

Välj inställningen “Köp på din webbplats”

 

Bocka i smart display

Bocka i rutan Smart Display och du kan köra igång!

  • Sedan måste du fylla i ett Mål-CPA och en daglig budget. Detta är de inställningar som krävs.

Annonser

För att det ska bli några annonser behövs följande:

  • Rubrik(er)
  • Beskrivning(ar)
  • En landningssida för kampanjen
  • Bilder – Här rekommenderar vi att du lägger in många olika bilder som roboten kan välja mellan
  • Format för bilderna är:
  • Bildproportion: 1.91:1 (liggande)
  • Mått: 1200×627 (rekommenderat), 600×314 (minimum)
  • Filstorlek: högst 1 MB

Logotyp

Format för logotyp är:

  • Bildproportion: 1:1 (kvadrat=bäst) eller 4:1 (liggande)
  • Mått: 1200×1200 (rekommenderat), eller 128×128 eller 512×128 (minimum)
  • Filstorlek: högst 1 MB

Så jag tycker ni ska testa detta nu! Det är enkelt, effektivt och kopplat till CPA-mål!

Hör av dig om vad du tycker och om dina upplevelser med Googles Displaynätverk!

Läs mer:

https://adwords.googleblog.com/2017/04/introducing-smart-display-campaigns.html

https://support.google.com/adwords/answer/7020291

Dela gärna!