Phil Nottingham syndicate 3&4

BrightonSEO 2019 – Del 1

Publicerat av

Brighton SEO 2019 – Two short recaps

I förra veckan tog vi oss över till England för att låta oss inspireras på BrightonSEO, en av Europas största marketing-konferenser. Nere vid vackra Brighton beach hittade vi konferenscentret som denna dag besöktes av närmare 4,000 pers från världens alla hörn. Ämnen, talare och insikter var många, extremt många!

Vi lyssnade på en mängd olika talare, men det var två snack jag verkligen fastnade för. Ett snack om How to make fake news for links” av Oliver Brett från Screaming Frog.

Det andra snacket var  “Big budget video advertising on a small business budget”, som hölls av Phil Nottingham från mediabyrån Wistia.com. Kul snack med både inspiration och konrekta tips!

Key takeaways från Phil Nottinghams snack

I min korta recap kommer jag främst fokusera på Phil Nottinghams snack. “Big budget video advertising on a small business budget”. Min kollega Niklas kommer längre ner i inlägget ge sin syn på Oliver Bretts snack.

Som ni säkert förstår så pratade Phil huvudsakligen om videoskapande. I talet lade han fram enkla tips på hur man ska tänka när man producerar videoinnehåll, vilka KPI:er man bör titta på när man kör videoannonser samt vilket format som Phil huvudsakligen förespråkar när det kommer till videoannonsering för YouTube.

“It starts with non-strategic creative planning”

Men han valde också att ge en rejäl känga till många stora företags videomarknadsföring. Efter många års erfarenhet inom branschen ser han ofta stora företag göra samma misstag när de producerar och distribuerar sitt videoinnehåll online. Here’s why:

“The number of impressions is not the number of people impressed”

På bilden ovan ser ni hur stora företag i mångt och mycket allokerar sin budget när det kommer till framtagande av videoinnehåll: Ca 0% av budgeten läggs på den kreativa delen. 25% av budgeten läggs på produktionen och 75% av budgeten läggs på distributionen.

Strategin de stora företagen har är ofta: “The implicit aim is to get the best looking video in front of as many people as possible”. “Annonsera på så många kanaler som möjligt med KPI: “Impressions”. Phil hävdar att denna strategi inte är hållbar, särskilt inte för företag med låg budget.

“The model needs to be flipped”

Vad Phil menar är att man måste vända på steken och istället fokusera hårt på den kreativa delen. Lägg ca 50% av tiden på själva idén, ca 25% på produktionen och 25% på distributionen. Rikta er mot de kanaler där er målgrupp verkligen finns. Rikta er inte mot alla kanaler!

1, 10, 100 – What gives the best ROI?

Han betonade också att man faktiskt inte(surprise, surprise) behöver ha en megastor budget för att ta fram grymma videokampanjer. Han hänvisade till Wistias egen undersökning där de jämfört 3 olika videoproduktioner: en för 1000 pund en för 10,000 pund och en för 100,000 pund för att slutligen se vilken produktion som funkade bäst. Serien finns att se här för er som är nyfikna: https://wistia.com/series/one-ten-one-hundred

Tyvärr hinner jag inte sammanfatta hela Phils snack, det hade blivit alldeles för långt. Men vill ni läsa mer så hittar ni den fullständiga versionen här.

Tackar brightonSEO för denna gång!

/Freddan

Key takeaways från Oliver Bretts snack

BrightonSEO har blivit ett väldigt stort event sen min tid i London och det lockar till sig mängder med bra talare.
Med 80 föreläsare utspridda över 7 olika scener blir det nästan för många då man missar en del intressanta, så istället får man välja ett ämne och hålla tummarna.

Av de jag såg i år var min absoluta favorit Oliver Brett från Screaming Frog. Han hade ett härligt tal som hette “How to make fake news for Links”. Väldigt underhållande med en lagom nördig nivå med Sagan om Ringen tema som passade utmärkt för oss i publiken.

Här hittar ni hans slides ifall ni vill ta del av dom.

Oliver gav många bra exempel på riktiga case de hade gjort under året för att få attention från media och man kan väl sammanfatta vissa av deras “Fake News” med att det gäller att ha en bra portion kreativitet.

Under året har de skapat falska men komiska produkter åt sina kunder. De har även skapat nyheter som var 100% påhittade, allt för att få journalister och / eller allmänheten att få upp ögonen, och förhoppningsvis länka till dom.

Det roligaste exemplet handlade om Dan som var för blyg för att använda pissoaren på offentliga toaletter, så de hade uppfunnit en produkt, The Piss Cape, som han kunde använda för att blockera insyn så han kunde slappna av.
Oerhört dumt kan tyckas, men deras fake produkt fick så mycket uppmärksamhet att de till slut fick inbjudan till The Today Show för att prata om produkten…. som inte fanns.

Resultatet blev en stor succé och de fick massvis med uppmärksamhet och länkar. Därför blev Olivers slutledning följande:

Piss Cape =  Länkar = Ökad Ranking = Mer Trafik = Mer pengar.

Oliver förklarade att i en värld där sökmotorerna ställer högre och högre krav på relevansen och kvaliteten på länkar så har detta blivit deras strategi. Istället för att bygga länkar på ett mer traditionellt sätt, det betyder alltså att man får ringa och tigga eller skapa någon form av samarbeten, så bygger de hela koncept åt sina kunder för att få spridningen av länkarna på köpet. Det kan kosta en del, samtidigt så kan ett bra koncept ge en otrolig boost av både trafik och länk-styrka ifall en eller ett par tidningar plockar upp nyheten.

För mig var detta en väldigt uppfriskande approach på ett ämne som är så viktigt, men där man ofta spenderar tid med att analysera konkurrenter och kontakta bloggare / samarbetspartners istället för att få vara kreativ.

Årets upplaga av Brighton SEO var en av de bättre konferenserna jag varit på och vi fick upp ögonen för en massa nya namn som vi vill bjuda in till vår egen konferens i Oktober.

Tack för mig för denna gången. Brighton, vi ses igen!

/Niklas

Dela gärna!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *