Er statistik visar fel! Så tar du kål på spöken i Google Analytics

Detta är ett sammandrag av vårt frukostseminarium ToppenMorgon den 28/8. Denna gång pratade vi om spök-besök i Google Analytics och fick dessutom gästföreläsning av underbara Emelie Olsson på Boxon AB. Ladda ner vår presentation (pdf) om ni vill det, annars häng med i texten nedan. Nästa tillfälle är den 25/9.  För över 1 år sedan skrev jag en artikel…

Läs mer

Den ultimata podcast-listan för internetmarknadsförare

Sommaren är här vilket i Malmö inneburit regn och +14. Nils Holmqvist, som är meteorolog på SVT sa: “Nu är det läge att börja på en ny tv-serie eller fyra nya böcker”. Varför slänga bort tiden på fiktion när det är minst lika roligt, om inte roligare, att vässa den digitala formen inför höstens digitala jobb?…

Läs mer

5 heta SEO-saker att göra i sommar

Sommaren är här och då kan vi passa på att finslipa SEOn. Som vi längtat! På ToppenMorgon i maj gav vi er 5 SEO-sommartips som ni vill kolla lite närmare på. Leta upp bloggarna Gör hälsokoll på webbplatsen Planera in uppdateringar & inlägg Strandgrilla – och prata med kunder Drick en öl – och brainstorma fram bra…

Läs mer

Adressändra vid lansering av ny webbplats

Dags att göra en ny webbplats? Bra! Det bör man göra med jämna mellanrum. Det finns några viktiga saker att tänka på för att få lanseringen så lyckad som möjligt, även ur ett SEO-perspektiv. Planera och håll koll på era URL-adresser Försök att i ett tidigt skede sätta krav på hur URL-adresserna ser ut. Om…

Läs mer

Mobilegeddon – slaget mellan onda och goda?

Två veckor har passerat sen det som i folkmun kom att kallas Mobilegeddon. Redan för flera månader sedan gick Google ut och berättade att de från den 21 april skulle börja ta mobilanpassning i beaktning vid ranking. Man ville att sökare på mobila enheter skulle serveras träffar som var bättre anpassade för mobilens lilla skärmstorlek….

Läs mer

Hjälp Google att förstå ditt företag med Knowledge Graph

Känner du till Google Knowledge Graph? Det är där Google samlar information om människor, platser och organisationer. Informationen som samlats in kan sedan läggas ut direkt i sökresultatet för relevanta sökningar. Ni har säkert sett det när ni googlat, där fältet till höger är Knowledge Graph. Så varifrån får Google all den här informationen? I…

Läs mer

TopVisible byter företagsnamn – blir SemiTopVisible

  Den erkända sökbyrån TopVisible överger sitt tidigare företagsnamn. Det står klart efter att byråns VD Maria Eckerwall presenterat en kommuniké nu på morgonen.  Det är den ökande konkurrensen på Google och ett annat synsätt på den tidigare placeringshetsen som föranlett förändringen. ”Det viktiga, tycker vi, är att alla är med. Lite som i telefonkatalogen,…

Läs mer

Tjena, Fredrik Uddsten, praktikant från Lunds Universitet

Hallå! Fredrik Uddsten heter jag och är ny praktikant här på TopVisible – vilket känns super! Jag är civilekonomstudent vid Lunds Universitet och har riktat in mig på marknadsföring. Att läsa marknadsföring på Lunds Universitet ger mycket, men eftersom marknadsföringsbranschen utvecklas så fort kan inte alltid utbildningen hinna med. Därför började jag lära mig SEO…

Läs mer

Maria Eckerwall blir operativ chef

Maria Eckerwall, som funnits på TopVisible sedan starten 2012, blir operativ chef from februari 2015. Maria har tidigare ansvarat för annonseringsdelen på TopVisible som innefattat både Google AdWords och Facebook-annonsering. Hennes nya ställning betyder inget mindre fokus på PPC-annonsering, men ett större övergripande ansvar över TopVisibles konsult- och utbildningsavdelningar. TopVisible är en byrå bestående av tre…

Läs mer