Google Consumer Barometer – trender!

Google Consumer Barometer samlar statistik från hela världen över hur användandet av internet ser ut och nu har äntligen siffrorna för 2016 kommit. Jag har samlat lite viktiga insikter och väljer att fokusera på trender på den svenska marknaden. I undersökningen får vi en översikt över trendande data, målgruppsundersökningar och en djupgående undersökning över hur vi använder…

Läs mer

En ovetenskaplig teori om Google bildsök!

Enligt en fullkomligt ovetenskaplig teori baserad på mig själv och min intuition så vill jag påstå att Google bildsök används mer och mer. Jag anar även att de flesta använder bildsöket dagligen!   Åh, de var snygga! Det finns lite olika anledningar till att jag använder bildsök, främst är det när jag hittat något som jag vill…

Läs mer

Content marketing VS. Content marketing strategy

Vi ska börja med att reda ut begreppen content marketing strategy – som man kan översätta rakt av till innehålls marknadsförings strategi och content strategy – som då blir innehållsstrategi. Vad är då skillnaden på dessa? Eller finns det någon skillnad? Första spontana svaret är – Ja, självklart är det skillnad! Men det är en…

Läs mer

Vad ska du göra i sommar?

Sommaren – den bästa tiden för certifiering! Sommarmånaderna är den perfekta tiden för jordgubbar, hängmatta och en bra bok. Eller strandhäng, sena kvällar utan måsten och i mitt fall att stanna inne en hel dag trots 25 grader och sol ute – bara för att jag kan! Men, nu ska jag sluta läska er med…

Läs mer

Världspremiär för TopAcademy!

Vi kan äntligen presentera höstens stora satsning! Under våren har vi arbetat hårt för att få fram en heltäckande och riktigt bra digital utbildning för svenska företagare. Under fyra heldagar kommer vi bland annat att lära ut: Vilka möjligheter som finns med annonsering med Google AdWords och hur ni använder Google Analytics för att optimera…

Läs mer

Ta en titt i TopVisibles digitala verktygslåda!

Det finns en hel uppsjö av grymma digitala verktyg på marknaden, vissa som är förenade med en kostnad och andra som är helt gratis. Det är ju oftast så att “en får vad en betalar för” men ibland är det faktiskt så fint att gratisverktygen överträffar förväntningarna. Vi har samlat några av våra favoritverktyg som vi…

Läs mer

Tider för inlägg och instant articles

När bör man posta för att få mest spridning? Enligt internetstiftelsen i Sverige så spenderade alla internetanvändare 6,4 timmar i veckan under 2015 på sociala medier. År 2010 var hälften av Internetanvändarna aktiva på sociala medier, idag är det över tre fjärdedelar (76%). Nya prognoser säger att siffran kommer öka ytterligare, därför är social media marknadsföring en “no brainer” för…

Läs mer

Kom igång med Google My Business!

För ett par veckor sedan var jag och Gabriella och föreläste på Malmö Citysamverkans Sociala Medie-dag. Vi pratade bland annat om Google My Business som har många bra funktioner, framför allt om du vill synas lokalt. Har du ännu inte tagit kommando och gjort anspråk på ditt företag så är det hög tid. Här följer…

Läs mer

Är du autentisk?

Hur du undviker de tre vanligaste fallgroparna på vägen mot autentisk kommunikation. Denna veckan gästas vår blogg av den eminenta fotobyrån Apelöga och deras Creative Director Adam Haglund. Adams blogg är en av de bloggar som vi på TopVisible ser extra mycket fram emot att läsa varje vecka och därför är vi lite extra glada…

Läs mer

Vad är en bra länk?

Den senaste veckan har åter igen diskussionen om dold marknadsföring i bloggar och andra sociala medier blossat upp. Reklam i sociala medier som exempelvis Instagram, Facebook, Twitter och YouTube ger företagen en grym exponering och är ofta en riktigt bra investering om det hela sköts på ett snyggt sätt. Vad betyder länkar för placeringen? När det kommer…

Läs mer