Annonsera på Facebook

Google Tag Manager – nu är vi certifierade!

Lästid: 2 minuter

Vi har tidigare pratat om Google Tag Manager men nu finns även möjligheten att läsa en kurs hos Google Analytics Academy. Vi på TopVisible valde såklart att göra detta och är nu certifierade!

I det här blogginlägget kan du fräscha upp ditt minne men även ta del av några nya tips!

Google Tag Manager är ett verktyg som ger en möjlighet att administrera alla spårningsscirpt för webbplatsen på ett och samma ställe. Genom att använda sig av en “Container Tag” behöver man endast lägga in ett script på webbplatsen och därefter kan all spårning skötas i Google Tag Manager.

Skärmavbild 2015-07-30 kl. 10.38.16

Fördelarna med verktyget är att det är väldigt smidigt då man inte behöver oroa sig för var de olika scripten ska placeras. Man sparar även tid då all spårning kan skötas i samma verktyg och dessutom behöver man inte vänta på att utvecklarna ska ha tid över för att implementera de olika scripten. Google Tag Manager är främst utvecklat för att underlätta för marknadsförare men även webbredaktörer, webbutvecklare och andra inom IT-världen har såklart nytta av det.

Du behöver inte längre någon hjälp av IT-avdelningen!

En tagg är ett script som samlar in data från webbplatsen. Exempel på script som du kan administrera i Google Tag Manager är Google Analytics, Google AdWords och DoubleClick. Man sätter själv upp regler och makron för de olika scripten och kan bestämma på vilka sidor de ska finnas.

Google Analytics och automatisk spårning

För att spåra sidvisningar, länkklick mm. installerar du Google Analytics för Google Tag Manager. För att skapa en Google Analytics-tagg behöver du ditt tracking-ID och därefter kan du själv skapa regler och makron. Den största styrkan med Google Tag Manager för Google Analytics är att du kan sätta upp automatisk spårning av händelser på din webbplats. Du behöver inte ändra i koden manuellt längre.

Google Tag Manager för WordPress – det är inte så svårt!

WordPress och Google Tag Manager

Det är säkert många utav er som använder WordPress och att installera Google Tag Manager för WordPress behöver inte vara så svårt. Vill du inte använda dig av ett plugin kan du kopiera scriptet (det enda som behövs för att sätta igång med Google Tag Manager) och klistra in det i filen som heter head.php. Föredrar du att ta hjälp av ett plugin så finns DuracellTomi’s Google Tag Manager for WordPress.

Använder du redan Google Tag Manager och tycker att det är krångligt? Vill du ha hjälp med att komma igång? Kontakta oss så hjälper vi dig!