Söt igelkott surfar på internet med mönstrade badshorts och solglasögon

Google Signals – Förbättra er remarketing och rapportering!

Publicerat av

Som du kanske sett så har Google Analytics fått en ny funktion. När du aktiverar Google Signals uppdateras befintliga funktioner i Google Analytics så de även tar med samlad data från Google-användare som aktiverat personliga annonspreferenser. Efter att du aktiverat Google Signals ersätts de tidigare reglagen för remarketing och annonseringsfunktionen.

Hur fungerar Google Signals?

Om en Googleanvändare (alltså en person som är inloggad i Chrome med sitt Google-konto) har aktiverat sina personliga annonspreferenser kan Google ta fram en helhetsbild av hur de interagerar med en online-egendom i olika webbläsare och på olika enheter. Du kan till exempel ser hur många användare som tittar på produkter på din webbplats via en telefon och senare kommer tillbaka för att köpa något via en surfplatta eller dator.

Tack vare att användarna som har aktiverat personliga annonspreferenser, som genererar stora datavolymer, kan Google utifrån denna data uppskatta vad hela dina användarbas gör. ÖVER FLERA ENHETER (detta är så fantastiskt att det fick skrivas i versaler!)

Som standard raderas data från inloggade Google-användare efter 26 månader. Denna inställning kan ändras till både lägre tid och kortare tid. Om inställningen för datalagring är inställd på ett alternativ som är kortare än 26 månader respekteras detta även för data från inloggade Google-användare. Datalagring kan du anpassa genom att gå in på Admin → Egendom → Spårningsinformation → Datalagring.

OBS! Rapporter över flera enheter innehåller endast samlad data. Ingen data för enskilda användare visas. Helt enligt GDPR.

Användningsområden

Om man till exempel vill skapa rapporter om och lära sig förstå sina marknadsföringsresultat över flera enheter (t.ex. kanaler, kampanjer) så kan man optimera annonsutgifterna baserat på användningsdata över flera enheter. Eller om man vill rikta remarketing till användare över flera enheter kan man erbjuda mycket relevanta annonser baserat på användning över flera enheter.

Så aktiverar du Google-signaler

Vill du skapa rapporter om användarresor över flera enheter och/eller rikta remarketing till inloggade Google-användare behöver du aktivera Google Signals.

Du måste ha redigeringsbehörighet för den valda egendomen om du vill aktivera Google Signals.

1. Logga in på Google Analytics. Har ni inte aktiverat Signals innan kommer de synas en blå notis-banner högst upp på sidan. Klicka på “Kom igång”. 

Om denna notis inte kommit upp kan du välja att gå till kolumnen Egendom > Spårningsinformation > Datainsamling och följ anvisningarna i den blå dialogrutan.

2. Klicka vidare till informations- och aktiverings-panelerna.

Läs informationen om Google Signals och klicka på FORTSÄTT.

  1. Aktivera google signals

Aktivera Google Signals!

→ Välj egendomarna där du vill aktivera Google Signals (alla egendomar i kontot, endast denna egendom eller en viss undergrupp med egendomar i kontot).

→ Klicka på AKTIVERA om du vill aktivera Google Signals omedelbart.

→ Klicka på BESTÄM SENARE om du vill aktivera senare.

Innan du aktiverar Google-signaler visas även ett meddelande i Analytics (”Aktivera Google-signaler BETA”) som du kan ignorera. Om du avvisar meddelandet innan du aktiverar eller bestämmer dig för att aktivera senare följer du föregående steg.

När du har aktiverat Google Signals är reglaget för funktionen PÅ.

När Google Signals är aktiverat kan du visa remarketingannonser över flera enheter för Google-användare som har aktiverat personliga annonspreferenser visa ny användarbaserad data i rapporter över flera enheter. Tänk på att ny data är tillgänglig från det datum då du aktiverade Google-signaler.

Om du vill ändra inställningen går du till kolumnen Egendom > Spårningsinformation > Datainsamling.

I min mening är detta en otroligt bra utveckling av funktioner då användare som hoppat mycket mellan olika enheter (jag är en effektiv enhets-hoppare) nu kan ge en mer precis bild av hur användarbeteendet är samt vi surfare slipper onödig remarketing av produkter vi redan köpt.

Bra jobbar team Analytics!

Söt igelkott surfar på internet med mönstrade badshorts och solglasögon

Surfa vidare, kompisar!

 

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *