SearchStars 2018 recap

Searchstars 2018 – russinen ur årets konferens!

Publicerat av

Hur ser framtiden ut inom sök? Vad har vi framför oss och hur ska vi som digitala marknadsförare göra vårt bästa jobb framöver, i denna snabbt föränderliga värld? Under årets SearchStars i Malmö samlades SEO-experter och digitala framåtsträvare för inspirera oss att tänka utanför boxen och för att dela med sig av sina kunskaper. Här har vi samlat våra key takeaways ifrån varje talare, häng med!

“The end of Search”

Ola Andersson – Web Operations Manager, Systembolaget

Länk till presentation

Ola Andersson SearchStars

Först upp på scenen var Ola Andersson som arbetar på Systembolaget som Ansvarig för externa digitala kanaler. Ola är riktigt grym på att hålla koll på digitala trender och om du är nyfiken på att hålla dig uppdaterat på vad som händer i den digitala världen så kan du gå in på hans blogg och läsa mer. 

The End of Search är Olas ämne och han börjar med att berätta att det är stora förändringar på gång online. Troligtvis den största förändringen någonsin och att det kommer innebära slutet för sök såsom vi känner till det.

Ola menar att varken webbplatser eller människor kommer behövas längre. Google behöver inte webbplatser utan de behöver endast data vilket gör att själva webbplatsen inte är så relevant längre. Som exempel så kan man redan nu köpa biobiljetter och flygbiljetter direkt i sökresultatet i USA. (Även Google Shopping och alla feature snippets följer den utvecklingen där man får svar på sin fråga direkt i sökresultatet utan att klicka in på webbplatsen.

Vad det gäller människor så ersätts de med botar då den digitala assistenten tar över. Vi behöver inte själva söka information då vår digitala assistent gör det till oss. Den digitala assistenten kan även föreslå saker som kan vara intressant för dig innan du själv hunnit tänka på det. Exempelvis att man har en bio inplanerad då föreslår den digitala assistenten: Vill du jag ska boka en Uber till dig så du kommer i tid till filmen?

Vi är på väg in i en post dotcom värld och allt detta leder fram till The End of Search (as we know it). Ola menar att det är dags att prioritera funktionalitet över estetik. Då botar är framtiden målgrupp och AI gör så att den digitala assistenten vet vad vi behöver och vill ha innan vi själv vet om det. Det är en spännande utveckling som kastar om allt vi kan och vet om sök sedan tidigare. Ola avslutar med att säga att det är nu de roliga börjar..


“How to survive & thrive after mobile first indexing”

Rachel Costello – Technical SEO Executive, Deepcrawl

Länk till presentation

Dagens andra talare på SearchStars 2018 kom direkt från företaget DeepCrawl i London. Rachel Costello, körde en dragning om Mobile first Indexing. Talet var en sammanfattning av alla vanliga frågor som brukar dyka upp när det kommer till “Google’s Mobile first indexing”.

Det första hon poängterade var att det INTE kommer att finnas ett “separat index” för mobiler, utan det är fortfarande samma index som gäller. Skillnaden är att Google’s index anpassas en aning efter vilken typ av site man har:

Nedan visas hur de olika sitetyperna kommer påverkas av Mobile first indexing:

  • Desktop only sites: Ingen förändring
  • Responsive sites: Ingen förändring
  • Canonical AMP: Ingen förändring
  • Separate mobile sites: Mobil-url används för indexering
  • Dynamic site: Mobilversionen används för indexering.

Kommer ens rankings att påverkas negativt vid Mobile first indexing?

  • Det finns en viss risk för det ifall man tex. plockar bort viktigt content från mobilversionen.
  • Strukturerade data kommer att bli viktigare än någonsin.
  • Säkerställ att alla viktiga SEO-element implementerade på mobil såväl som på desktop.

Rachel Costello avslutade talet med att konstatera: “Desktop first optimizing is in the past”


“Information architecture for SEOs – Matching intent to pages and internal linking principles”

Dominic Woodman – Senior Digital Consultant, Distilled

Länk till presentation

Dominic lyste som vanligt som en stjärna på scenen. Med stort sinne för humor levererade han nyttig information vi sent kommer att glömma. Dagen till ära höll han ett informativt föredrag om vikten av att matcha syfte till sidor och interna länkning principer.

Han väckte intresset med en mer hands-on del där han demonstrerade hur en otroligt välutformad och relevant sökordsanalys kan se ut och hur du sedan bygger upp sajtens arkitektur med hjälp av detta, samt hur mycket energi du bör lägga på varje sida och sökord.

Dominic tog även upp de viktiga 5 principerna av länkning:
“Aim for the a shallow pyramid”
“Don’t have dead end pages”
“Use useful anchor text”
“Link topics together”
“Don’t link to non-indexable URLs”

Väldigt korta men mycket talande.

Dominics key takeaways för dagen var:
LINKS
Informations architecture
The reference to how to build a house, and on some point it’s better to start over and build another feature in to it.
Websites is not like a building and vice versa 🙂

Och vi får inte glömma det viktigaste Dominic sa under dagen – Go see house!


“Data-driven SEO SEM synergies – myth or reality?”

Nikolaj Mogensen – Head of Quisma Denmark

Länk till presentation

Nikolaj Mogensen SearchStars

Nikolaj som till vardags jobbar i Danmark på den Digitala Byrån Quisma, gästade oss på SearchStars med ett väldigt relevant och intressant ämne, Data-Driven synergi mellan SEO och SEM.

I presentationen så fick vi ta del av varför vi ska arbeta både med SEO & SEM, inte bara det ena eller det andra.

Hur de kan påverka varandra positivt. Att även SEM specialister, inte bara SEO, bör jobba mer med landningssidor då det automatiskt påverkar vår Quality Score i Google Ads. Skillnaden mellan organiska & betalda sökresultaten, ta sin tid att skriva olika texter för respektive resultat format, inte kopiera och att de givetvis ska drivas mot unika URL:er.  


“Digital Marketing is dead – survival tips for what comes next”

Jono Alderson – Mad Scientist, Yoast

Länk till presentation

Jono Alderson SearchStars

“I´m going to explore five ideas that keeps me up at night.“ Det var Jonos egna inledningsord under hans presentation på SearchStars. Här kommer en snabb recap för att sammanfatta hans fem nattliga tankar.

    1. Gapet mellan varumärkens siter och de olika plattformar de använder blir bara större. Många siter innehåller mycket information och kan kännas röriga, medan de olika plattformarna man använder är mer enkla. Hur ska samspelet mellan dessa se ut framåt?

 

  • Vi blir mer och mer beroende av betald marknadsföring. Men Jono menar att det inte är lösningen på alla våra problem. Även om vi idag kan köpa räckvidd är det viktigt med bra innehåll som många vill ta del av. Och det innehållet kan vi dela på de plattformar vi väljer, helt gratis.
  • Vi lever i en tid av “sharing is caring”. Men vad gör vi när plattformarna tar kontroll över delningen av ditt ditt innehåll (inbyggda upplevelser som behåller trafiken på plattformen, typ Facebooks Instant articles), vad kan din site erbjuda som inte plattformarnas egna lösning kan?
  • Vi behöver en ny marknadsföringsmodell. Jono menar att vi måste våga tänka annorlunda om relationen mellan vår marknadsföring och vår målgrupp. Mindre fokus på konvertering och mer på positiva erfarenheter i samband med ditt brand.
  • När det inte längre finns några möjligheter att påverka. Hur gör man då? Hur påverkar man ett val i slutskedet av en köpprocess? Jono menar att om man jobbar med att förknippa sitt varumärke med positiva erfarenheter i de tidigare stegen i köpprocessen, har man kommit långt hos de som överväger ett köp.

Dagens smarta prylar vet mycket om oss och vårt beteende. Vår telefon vet vilken typ av artiklar vi läser, vilket socialt innehåll vi gillar, vad vi söker efter online och så vidare. Nu när de smarta enheterna i våra hem får större plats, ger dessa prylar oss en möjlighet att få skräddarsydd information direkt, baserat på vårt beteende online. Han pratade om “Brand currency”, en slags poäng som ett specifikt varumärke får av dig, baserat på dina tidigare interaktioner. “Brand currency” är det som spelar roll för varumärken då en person är redo att konvertera.

I slutändan menar Jono att det som spelar störst roll är hur omtyckt varumärket är hos konsumenten, för att konverteringar ska rulla in. Han uppmanar oss också att lära känna ny teknik, ta reda på hur ny teknik påverkar konsumentens beteende och förväntningar samt börja optimera för att ditt varumärke ska uppfylla (and beyond) dina kunders förväntningar.


“Acquisition and off-page SEO in the iGaming industry”

Mattias Bergehed – Head of SEO, Leovegas

Länk till presentation

Mattias från Leovegas pratar om sökmotoroptimering och värdering av webbplatser inom gambling-industrin. Den första stora poängen han nämner är att SEO inte är en “one man show” – det är oerhört viktigt att hela företaget förstår vikten av arbetet.

Allting startar med sökorden. Gör en grundlig analys för att förstå vad ni ska åstadkomma och varför när ni ska bygga nya landningssidor som ska ranka på valda ord. Trender är även väldigt viktigt att analysera och hålla sig uppdaterad på. Ibland ser du sökord med stora volymer men med en dalande trend, ibland är det sökord med en låg sökvolym men trenden går uppåt och detta måste tas med i kalkylen.

Att göra analysarbetet inför nya köp, nya landningssidor eller nya samarbeten är a och o. Var kreativ och grundlig i nya projekt. I Leovegas fall har de räknat ut att lifetime value för en ny kund är 450€. Tack vare att de vet detta kan de fatta beslut som är grundade på statistik i verksamheten.


“Innovation & digital marketing: Conquering a brand new market”

Grant Lingel – CEO, Neil Patel Latin America

Länk till presentation

Influgen får varmare breddgrader spatserade denna coola amerikan på scenen och lärde oss värdet i att ha lokal kunskap när du ska expandera till andra marknader. Och nu pratar vi inte om vart du hittar det bästa sushi-stället (Google hjälper till här), utan kunskapen om språket, online-beteende, intressen etc. Grants citat “You can’t Google Translate your way through life” var en riktig high five för mig.

Han höll ett mycket inspirerande föredrag om hur hans kollega Neil Patel hade slagit igenom och hur dom arbetar. Han belyste vikten av smart PR och att alla marknader är olika- du måste veta vem din mottagare är när du ska in i en ny marknad.
Han menade även att du behöver inte vara ett proffs utan snarare ha en djup kunskap om den lokala marknaden och användaren. Vilket innehåll är relevant för dom?

Summan av kardemumman: Om du planerar att expandera till andra marknader – ha ett team eller en person som talar språket och kan kulturen utan och in.
Och glöm inte: #WhoIsNeilPatel


 

Dela gärna!