brightonseo

BrightonSEO 2019 – del 2

Publicerat av

I denna del av vår BrightonSEO serie har jag gjort en sammanfattning på Izzi Smith och Kenichi Suzukis föreläsningar om Förbättrade Utdrag. Vad är Förbättrade Utdrag? Hur ska vi använda dom för att synas bättre i SEPen och vad gör Förbättrade Utdrag för vår sajt? Luta dig tillbaka och läs!

Izzi Smith  – Driving meaningful clicks with enriched SERPs.

Coola Izzi gav oss en lektion i hur vi ska hantera SERP förbättringar och utökade utdrag. Hon ställde frågan många kanske har funderat på: Är det dåligt för SEO? Svaret blir självklart: Det beror på.

Vi kan börja med lite kort statistik.

No-Click resultat har ökat med 62% för mobilsökningar och 34% för desktop i 2018.

Nedan ser du en bild på hur CTR ser ut för mobila användare.  

Enligt Izzi bör du 2019 spendera tid på dina förbättrade utdrags närvaro för att öka CTR. Få in de rätta klicken. Strunta i att slösa tid på no-click frågor.

Nu kanske ni undrar om CTR verkligen är en rankningfaktor. Google säger självklart nej, men om det nu var det skulle Google definitivt inte tala om det, många skulle försöka manipulera CTR vilket leder till att algoritmen inte blir tillförlitligt, svaren på frågor skulle inte bli relevanta och bara för att sökaren klickar in på ett resultat skulle hen inte bli nöjd med de resultaten som kom upp.

SEO handlar inte enbart om att ranka högt på vissa sökord och sökfraser, målet är att få in relevanta besökare till din sajt för att hjälpa dom fylla ett syfte. Se till att tillfredsställa användarens avsikt och inte öka CTR bara för att.

Hur driver man då meningsfulla klick med utökad SERP? Svaret blev: Du måste få in användare som vill till din sajt.

Logiskt. Men HUR får man in dessa kvalitativa besökare?

Vi måste lära oss användarens avsikt med hjälp av SERPen. Se till att vara en vinnare i SERPen och använda förbättrade utdrag för synas mer i SERPen än de som rankar över dig.

Lär dig användarens avsikt

Vad ska man använda all denna information till?

  • Identifiera avsikter baserat på SERP utdragen, inte enbart sökfrågor. Använd detta för att optimera era strategier när det kommer till SEO.

Keyword targeting 2019

  • Undvik No-Click frågor
  • Sluta slösa tid på meningslösa sökfraser.
  • Analysera sökarens avsikt.
  • Använd semi- långa KW
  • Ranka över texten börjar.

När ni läser av er rankning, glöm då inte hur Google rapporterar positioner:

Resultatet av Förbättrade Utdrag

Izzi bevisade kraften av ett flitigt arbete med Förbättrade Utdrag och hur detta hjälper våra sajter att vara högst relevanta för våra besökare och hur kvaliteten på besökarna går upp.

Key takeaways Izzi Smith

  • Sturkutrerad data omvandlar kod för botarna till meningsfullt content och data.
  • Berika era ingångar till sajten – alltså, få Google att förstå och samla in rätt data om er sajt.
  • Sikta på att vinna de Förbättrade Utdragen som har transaktionseffekter.
  • Mobile image thumbnails är väldigt hett just nu. Se till att ert företag har rätt logga som visas (loggan ska vara centrerad i bilden).
  • Lägg ner tid på att berika era SERP-utdrag och lägg in detta i er strategi. Det är ett hårt arbete men det är så värt det!

Kenichi Suzuki – Ett strukturerat data case study: Hur du får din website att stå ut i söket.

Kenichi, Japans stora SEO-bloggare, intog scenen som ett energipaket. Han visade oss några case studies och tog upp olika typer av strukturerad data för bla rich results och den gömda delen av strukturerad data.

Han levererade en massa härlig statistik på följderna med olika typer av rich results:

  • Förbättrade utdrag för Recept ökar med 2.7X mer trafik än om man enbart syns i söket och en ökning på 1.5X av den genomsnittliga sessionslängden.
  • När det kommer till Jobbannonser har de en ökning på 115% av organisk trafik, 270% av nyregistrerande användare från organiskt sök och avvisningsfrekvensen går ner med 15%.
  • Q&A Page får 15-25% högre CTR i söket.

Olika typer av Förbättrade Utdrag

Förbättrade utdrag är det visuella påföljden av strukturerad data. Nedan ser ni hur det kan se ut rent visuellt om man gör ett flitigt arbete med Strukturerad Data.


Strukturerad Data i bildsöket

Bildsök går upp mer och mer. Varför inte ligga i framkant även där och optimera bilder för Strukturerad Data. Om en bild är optimerad så får den en lite badge som hönvisar till vad bilden innehåller. Nedan kan ni se bilder optimerade för både recept och produkt.

Han tog även upp fördelarna med att använda Strukturerad data och belyste delen av att Rich Results är endast en liten del av de fördelar som kommer med strukturerad data, mestadels de visuella fördelarna. Den huvudsakliga delen av strukturerad data är att få Google att förstå vad din sida handlar om.

Key takeaways från
Kenichi Suzuki

  • Förbättrade Utdrag har stor potential att förbättra sökresultatet.
  • Välj klokt vilken strukturerad data du ska implementera.
  • Lägg till så mycket Strukturerade Data som möjligt så du får fler möjligheter att vara synliga på sökningen. (men det måste vara relevant för din business).

Vill du veta mer om hur du kan synas bättre i SERPen eller om du vill veta mer om hur vi hade det på BrightonSEO är du varmt välkommen att kontakta mig för mer information och hur vi kan hälpa dig. 🙂

Dela gärna!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *