TopPicks v. 49: TopVisible snackar Digitala Nyheter

Publicerat av

Godeftermiddag! Idag hade vi en extra mysig måndagsfrukost på kontoret, det var allt ifrån sill och vörtbröd till croissanter med nutella uppduktat. Fabror T hade även varit här över natten och levererat julkalendrar från bland annat Rituals och Lakrids till alla anställda, vilken lycka!

Mellan allt det goda så pratade vi även om nyheter som hänt i den digitala världen. Det snackades om YouTubes nya funktion Reel, hur Instagram ska få bukt på alla fake följare och fake likes, även den nya funktionen Close Friends. Enyoj!

YouTube följer trenden – lanserar Stories med egen twist

Konceptet med stories verkar fortsätta vara en riktig hit. Snapchat var först ut med Stories och därefter följde nästan alla sociala medier med på tåget, Facebook, Instagram, Skype och Messenger. Nu berättar även YouTube att dom lanserar ett liknande koncept men det ska inte vara en kopia rakt av. YouTube’s funktion kommer att kallas för Reels. 

Skillnaderna från Instagram Stories som dom flesta känner till mot YouTube Reels:

  • Kommer inte att finnas högst upp i appen, utan det kommer upp i en helt ny knapp på skaparens kanal
  • Du måste ha minst 10 000 följare
  • Försvinner inte på samma sätt, Reels lever kvar längre
  • Möjligt att slå samman flera små videos upp till 30 sekunder

Läs mer om YouTube’s nya funktion här.

9 av 10 – kan inte skilja annons från nyhet

Det är alltså bara en av tio personer som ser att en annons faktiskt är en annons och inte en nyhet. I en undersökning från Uppsala universitet har 1500 personer fått ett antal frågor ställda till sig gällande deras medie vanor och källkritik. De fick sedan se skärmdumpar från Aftonbladets startsida och markera vilka de trodde var nyheter och vilka de trodde var annonser. Resultatet blev kanske minst sagt förvånande, en av tio klarade att se detta.

Även fast att det är utmarkerat så verkar det alltså vara väldigt svårt, säger Thomas Nygren.

Trots att annonser måste vara markerade att det är just en annons så är det ändå svårt att avgöra. Är vi förvånade för att vi är i branschen? Tycker ni att det är svårt att avgöra vad som är en annons och vad som är en nyhet? Ni kan läsa hela artikeln här.

Instagram – Hejdå fake followers och Hej mer privata Stories

Äntligen säger vi! Det är på tiden att säga hejdå till alla fake följare och fake likes där ute på Instagram. Det finns många sidor som har tjänat mycket pengar på att sälja följare och likes till Instagram-användare. Det kan ses som status att ha många följare och det kan leda till samarbeten med företag. Instagram har nu byggt ett verktyg via machine learning som ska identifiera konton som använder sig av detta och sedan ska det raderas. Här berättar Instagram mer om det.

Mer privata Stories

Har du någon gång publicerat en stories på Instagram och känt att det kanske egentligen var lite för privat för att dela med alla? Instagram har svaret med den nya uppdateringen. Stories får en ny funktion – Close Friends.  Du kan nu dela dina stories som är lite mer av det privata till bara några utvalda vänner. När du lägger upp en stories kan du välja mellan den gammal “Din händelse” eller den nya funktionen “Close Friends”. Väl inne på Close Friends så skapar du din egna lista med de vänner du vill ska kunna se dina stories. Om du är på någon av dina vänners lista så ser du det genom att det är en grön markring på deras profilbild i stories. Läs mer om det här.

 

/
Ha en fin vecka!
Caroline 🙂

 

Dela gärna!