Anna-Karin och Maria arbetar med TopVisibles digitala verktyg

Google Consumer Barometer – trender!

Publicerat av

Google Consumer Barometer samlar statistik från hela världen över hur användandet av internet ser ut och nu har äntligen siffrorna för 2016 kommit. Jag har samlat lite viktiga insikter och väljer att fokusera på trender på den svenska marknaden.

I undersökningen får vi en översikt över trendande data, målgruppsundersökningar och en djupgående undersökning över hur vi använder oss av nätet.

Graph builder är uppdelad i tre undersökningsområden:

  • “The online and multiscreen world” som samlar allmän statistik om exempelvis hur ofta vi använder internet i olika åldersgrupper, hur många uppkopplade enheter vi i genomsnitt använder och hur vi kollar på TV.
  • “The smart shopper” med information om hur vi shoppar online, vilka triggers som gör att vi shoppar och var vi söker information om produkten som vi ska köpa.
  • “The smart viewer” där vi bland annat får fram information om vilken typ av videos som är populära, de vanligaste anledningarna till att vi kollar på videos och hur fokuserade vi är på den video vi ser på.

Häng med i lite skön statistik-skörd och dyk gärna ner i Consumer Barometer på egen hand!

Enheter

Vilken typ av enheter använder vi oss av?

  1. Dator 90%
  2. TV 90%
  3. Smartphone 85%
  4. Tablet 50%

Fact: 23% av de tillfrågade i undersökningen äger av 5 eller fler uppkopplade enheter.

Så ofta använder vi internet för personligt bruk

*Statistik för Sverige

Smartphone

Vilka onlineaktiviteter använder vi våra smartphones till generellt?

  1. Använder sökmotorer 65%
  2. Kollar e-post 65%
  3. Besöker sociala medier 61%
  4. Kollar på videos 43%
  5. Lyssnar på musik 42%
När en mobil webbplats inte fungerar

Lägg märke till att hela 25% väljer att lämna webbplatsen för en konkurrents när den inte fungerar i smartphone!

Desktop

Vilka onlineaktiviteter använder vi våra datorer till generellt?

  1. Använder sökmotorer 73%
  2. Kollar e-post 70%
  3. Besöker sociala medier 50%
  4. Kollar på videos 46%
  5. Letar efter produktinformation 33%

The smart shopper

Vilken var den första kontakten som konsumenten fick med produkten de köpt?

  1. Tidigare erfarenhet 41%
  2. Genom research 17%
  3. Annat 16%
  4. Rekommendation 12%
  5. Genom en annons 8%

Hur långt innan köp började konsumenten sin research?

  1. Precis innan köp 26%
  2. Några timmar innan köp 14%
  3. Några veckor innan köp 13%
  4. Några dagar innan köp 12%
  5. Några månader innan köp 8%

Vad motiverade köpet?

  1. Inköp till sig själv 23%
  2. Ett akut behov 18%
  3. Ett erbjudande 16%
  4. Ett reguljärt köp 14%
  5. Ett impulsköp 8%

Vilka online-källor användes för beslut av inköp?

  1. Sökmotor 40%
  2. Företagens webbplats 20%
  3. Återförsäljares webbplats 20%
  4. Prisjämförelsesajter 10%
  5. Online-video 5%

Var gjordes inköpet?

  1. I fysisk butik, restaurang, kiosk osv 48%
  2. Online 38%
  3. Via telefon 6%
Youtube

The smart viewer

Hur ofta kollar vi generellt på onlinevideos?

  1. Varje vecka 35%
  2. Varje dag 28%
  3. Aldrig 19%
  4. Varje månad 14%

Vad var anledningen till att vi kollade på den senaste videon vi såg?

  1. För att bli underhållen/inspirerad 55%
  2. För att slappna av 25%
  3. För att lära oss något nytt 16%
  4. För att se något vi inte kan hitta någon annanstans 10%
  5. För produktinformation/shopping 8%

Vill du gräva ner dig ytterligare i statistik och trender så kan jag varmt rekommendera e-handelsbarometern, Internet och svenskarna och domänstatistik

Källa: Consumer Barometer 2016

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *